Gå til innhold

BK: Bilde av reveunge

ok67

Anbefalte innlegg

Denne krabaten lusket rundt i fjæra ikke så langt fra Råkvåg i går. Fikk tatt en del bilder fra båten, dette var det beste. Har cropet bildet noe i forhold til originalen, er croopen OK ?

Har skrevet ut bildet i A4, og synes det ble meget bra.

post-19109-1219579090_thumb.jpg

Her skulle det opprinnelige bildet ha vært, nedskalert til 25% av originalstørrelse, men fikk av en eller annen grunn ikke til å legge inn et tidligere postet bilde som attachment.

Exif data:

Aperture Value: f/6.3

Exposure Time: 1/250 sec.

ISO: 100

Focal Length: 150 mm

Endret av datating
Fjernet dobbelposten og la det sammen til et innlegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja dessverre er bildet litt uskarpt, men av en eller annen grunn ser det faktisk bedre ut på utskrift, selv i A4 størrelse. For meg ser det ut som om kameraet fokuserte på berget bak reven.

Etter litt grubling på hvorfor alle bildene jeg tok av reven ble uskarpe har jeg kommet til en konklusjon. Bildene ble tatt fra båt gjennom frontruta mens båten gled mot land. Jeg låste nok fokusen en liten stund før bildet ble knipset, og når da båten gled mot land så var det nok til at fokus flyttet seg litt bak reven.

Siden dette var en revunge så er det sikkert flere i samme området, håper på flere muligheter.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Etter litt grubling på hvorfor alle bildene jeg tok av reven ble uskarpe har jeg kommet til en konklusjon. Bildene ble tatt fra båt gjennom frontruta mens båten gled mot land.

Å fotografere gjennom vinduer vil alltid gjøre bildene mer uskarpe. Dette gjelder spesielt dersom vinduet ikke står i rett vinkel i forhold til objektivet (typisk frontrute på bil/båt). Og jo tjukkere glasset er jo vanskeligere blir det for kameraet å fokusere. I tillegg har mange vinduer gjerne en eller annen type film som gjerne påvirker fargene i negativ retning.

Lenke til kommentar

Bare og prøve igjen :)

Kjempe interessant prosjekt dette.

Du kan prøve med noe åte under noen steiner eller lignende "så åtet ikke forsvinner med en gang"

Bare legg det der en dag eller to før du drar dit igjen så at lukta forsvinner,hvis det er i nærheten av bebyggelse så er ikke lukta så viktig.

Lenke til kommentar
Å fotografere gjennom vinduer vil alltid gjøre bildene mer uskarpe. Dette gjelder spesielt dersom vinduet ikke står i rett vinkel i forhold til objektivet (typisk frontrute på bil/båt). Og jo tjukkere glasset er jo vanskeligere blir det for kameraet å fokusere. I tillegg har mange vinduer gjerne en eller annen type film som gjerne påvirker fargene i negativ retning.

Ja, dessuten er det et laminert vindu, dvs tolags med en plastfilm mellom lagene (spesiallaget til båten). Men det er ikke fargetone i vinduet. Det ville jeg ikke ha da det begrenser sikten, spesielt i mørket/dårlig vær.

Endret av ok67
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...