Gå til innhold

Tastatur plutselig dødt på min Nokia E51

thora

Anbefalte innlegg

Hei.

Da jeg våknet her i morges fant jeg ut at tastaturet på telefonen min (Nokia E51) ikke ville virke. Jeg har prøvd alle knappene på telefonen, men den eneste som vil fungere er av/på knappen øverst på telefonen. Har prøvd å slått den av og på uten følgende hell. Det virker som alt annet på telfonen er i topp stand, bare at tastene ikke vil lystre. Telefonen har ikke vært utsatt for noen skader i form av slag, fukt eller overspenning.

Telefonen ble kjøpt i Desember i fjor,hos MPX.no, så jeg går ut i fra at jeg har rett på gratis reperasjon? Det jeg egentlig lurer på, er hvor jeg skal henvende meg? Så vidt jeg har forstått ut i fra Nokia.no sine sider, så er Trondheim det nermeste stedet der Nokia har service på telefoner. Tror ikke jeg har tid til å dra helt til Trondheim, bare for å levere telefonen der. Kan det være mulig å kontakte noen der, for å sende mobilen i en pakke og kreve å få den reparert?

Håper på et raskt og godt svar :)

Mvh Thor Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At tastaturet plutselig slutter å virker er et typisk symptom for fuktskader...

Ta kontakt med mpx og be dem sende en ferdig frankert konvolutt til deg slik at du kan sende telefonen inn til service.

Skulle telefonen bli fuktskadet vil du få valget mellom å betale 5-600 kr for å få den igjen, eller å ikke betale noe mot at dem skroter telefonen.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Telefonen har ikke i noen grad vært utsatt for fuktskader, men kan det hende at de oppgir det som grunnen alikevel? Sånn at de slipper å repare den? Kan jeg kreve dokumentasjon på at den er fuktskadet? Jeg har ikke oppbevart telefonen i andre temperatur-områder enn det det er henvist til i bruksamvisningen, så jeg skal (bokstavelig) ha mitt på det tørre. Noen andre som har erfaringer med at mobilselskaper bare sier det har oppstått en fuktskade bare for å slippe å reparere (siden fukt tydeligvis ikke dekker reperasjonskostnaden)?

Lenke til kommentar

Verkstedene som reparerer mobilene får betalt fra nokia for utførte garantireparasjoner. Så hvis det dukker opp en mobil med fuktskader så vil ikke verkstedet få betalt for den tiden de har brukt til å undersøke telefonen. Så i praksis hvis verkstedet sier at den er fuktskadet SÅ ER DEN DET!

Dem har ingenting å vinne på å si det, faktisk er det en ren utgift for dem siden de ikke får noe av utgiftene dekket.

Du kan kreve at dem dokumenterer det, da vil de sende deg et bilde av den aktuelle fuktskaden.

Sikker på at du ikke har hatt telefonen i en alværsjakke eller treningsjakke mens du har vært å trent? Veldig kjapt at det dukker fuktighet opp på slike måter.

Lenke til kommentar

Verste jeg har sett! Satt å var i sorg over at telfonen min kanskje var ødelagt her nå, så prøver jeg å slå den på, og så fungerer den? Kan ikke skjønne annet enn at det må være noen firmware-feil på den? Skal vel ikke variere fra dag til dag slik som dette? Takker for svar uansett.

Kan ikke huske å ha utsatt telefonen for noen skader, så synes det var rart at tastaturet ikke ville respondere da jeg våknet her om dagen. Men nå får jeg virkelig håpe at dette var et engangstilfelle og at det ikke vil oppstå flere problemer her. Kommer sikkert til å skrive mer her hvis problemet oppstår igjen. Igjen,- Takk for alle svar! :)

Endret av thora
Lenke til kommentar
Mobiltelefoner er som PC'r. enkelte "programer/rutiner" kan låse seg der slik som på PC'r

Og der var telefonen blitt rar igjen. Tastaturet responderer ikke (tror jeg da). For når jeg slår på telefonen og prøver å trykke inn enkelte knapper, så begynner den å bla nedover, non-stop. Ingenting annet enn å slå den av funker. Så en tidligere i posten nevnte om jeg hadde prøvd å re-installert firmware. Noen som har noen erfaring med det, eller som vet hvordan man gjør det? På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Laste ned http://pcsuite.nokia.no/download.php .. Putte i usb kabel, vente, så trykke fram der det står software oppgradering. Fungerer ikke det, kan du presse FORSIKTIG ned like under "0" tasten, kanskje du har så flaks at kontakta legger seg bedre på plass. Ellers er jeg redd du må sende den inn for bytte av keymat. (eller UIkeymat som det så fint heter..)

Endret av Burud
Lenke til kommentar
Laste ned http://pcsuite.nokia.no/download.php .. Putte i usb kabel, vente, så trykke fram der det står software oppgradering. Fungerer ikke det, kan du presse FORSIKTIG ned like under "0" tasten, kanskje du har så flaks at kontakta legger seg bedre på plass. Ellers er jeg redd du må sende den inn for bytte av keymat. (eller UIkeymat som det så fint heter..)
Problemet blir vel at jeg med mobilen må godkjenne/bekrefte at Pc Suite skal brukes i det jeg kobler til USB-kabelen. Og da blir det verre. Hjelper ikke på at telefonen automatisk slår på tastelåsen i det jeg kobler til USB-kabelen heller. For å da få slått av telefonen igjen, må jeg rett og slett ta ut batteriet. Surt. Regner med jeg må sende den inn til reperasjon da. Dette må vel bli dekt av Nokia, siden det ikke er noe fuktskade.
Lenke til kommentar

Jeg hadde liknende problem med min E51. Den ble bekreftet fuktskadet, og jeg fikk derfor ikke noe på garantien. Teknikeren som så på telefonen min sa at det eneste som kunne gjøres, var å kjøpe ny. Jeg kunne riktignok få den tilbake i deler, om jeg skulle ønske det. Det gjorde jeg. Ved kjøp av en egnet skrutrekker og tastematte (Den som selve tastene berører, ikke de fysiske tastene) samt 5 minutt med skruing, fungerer telefonen som ny! Tastematten kostet 59kr, skrutrekkeren 19kr, og frakt 20kr. Det synes jeg var en grei innvestering i en "Telefon som ikke lar seg reparere, og kan likegodt kastes" Hehe...

Ser at prisen på boardmodulen (tastematten) har steget litt, men likevel meget billig.

Link til tastematte

Så skulle telefonen din bli bekreftet fuktskadet, ville jeg prøvd å byttet overnevnte komponent.

Lenke til kommentar
Jeg hadde liknende problem med min E51. Den ble bekreftet fuktskadet, og jeg fikk derfor ikke noe på garantien. Teknikeren som så på telefonen min sa at det eneste som kunne gjøres, var å kjøpe ny. Jeg kunne riktignok få den tilbake i deler, om jeg skulle ønske det. Det gjorde jeg. Ved kjøp av en egnet skrutrekker og tastematte (Den som selve tastene berører, ikke de fysiske tastene) samt 5 minutt med skruing, fungerer telefonen som ny! Tastematten kostet 59kr, skrutrekkeren 19kr, og frakt 20kr. Det synes jeg var en grei innvestering i en "Telefon som ikke lar seg reparere, og kan likegodt kastes" Hehe...

Ser at prisen på boardmodulen (tastematten) har steget litt, men likevel meget billig.

Link til tastematte

Så skulle telefonen din bli bekreftet fuktskadet, ville jeg prøvd å byttet overnevnte komponent.

Det har noe med at de fleste verksted forholder seg til loven som tilsier at du skal ha garanti (såvidt jeg vet) på produktet etter rep. Så om du bytter ut tastematte på verksted, så garanterer de for feil senere, som Loko sier, følgefeil inkl. Derfor tar vi ikke disse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...