hernil Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Uff, er nesten litt flau her jeg sitter. Blir ofte irritert selv over folk som spør om ting som har vært oppe 1000 ganger før, men etter litt googling og søking på forumet har jeg kommet frem til at det beste kanskje er å spørre her hvor det finnes folk som er oppdaterte og som har peiling. Googling fører til mye fanboys som roper ut at AVG er FTW!!, gamle tester som ikke ser ut til å være veldig oppdaterte osv. Til poenget. Jeg har fått ny pc som skal brukes på skolen. Akkurat nå sitter jeg på Trend Micro OfficeScan, godt mulig denne er fin, men jeg har null innstillingsmuligheter. Brannmuren kan ikke deaktiveres og det ser jammen ut til at den blokkerer både det ene og det andre da hverken IE, Opera eller last.fm programmet får tilgang til Internett (men Firefox har ingen problemer ). Selv takler jeg rett og slett ikke å ikke ha et program jeg ikke kontrollerer, men som tvert imot styrer meg. Jeg skal derfor snakke med IT-ansvarlig på skolen og se om jeg kan få legge inn eget sikkerhetsprogrammer. Jeg skjønner jo at de ikke kan slippe inn hvem som helst på nettverket og dette vil selvfølgelig ikke bli gjort uten å snakke med IT-ansvarlig. Jeg ser på meg selv som en ansvarlig nettbruker, og har vel bare fått et virus den gang jeg fortsatt brukte IE (lette etter en crack såvidt jeg kan huske ). Nå for tiden surfes det med Firefox og noscript og jeg har aldri hatt virus siden den ene gangen (aldri lett etter crack heller da det gikk opp for meg hvor mye bra programmer man får helt gratis). Jeg leter nå etter et gratis antivirusprogram som tar lite ressurser(!), gir meg mulighet til å konfigurere det og som egentlig ikke skal plage meg. Det skal bare ligge der og passe på kjøre en full scan ca. en gang i uka og si ifra hvis det er noe på gang. Hvis jeg mot alle odds skulle få et skikkelig virus så tror jeg nok jeg går for manuell fjerning med hjelp herifra, men helt enkle ting kan det jo ta seg av. Jeg har valgt meg ut Comodo som brannmur så det hadde vært greit med et program som jobber godt sammen med den. Noen som har gode forslag til meg? Endret 15. september 2008 av hernil Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Uff, er nesten litt flau her jeg sitter. Blir ofte irritert selv over folk som spør om ting som har vært oppe 1000 ganger før, men etter litt googling og søking på forumet har jeg kommet frem til at det beste kanskje er å spørre her hvor det finnes folk som er oppdaterte og som har peiling. Googling fører til mye fanboys som roper ut at AVG er FTW!!, gamle tester som ikke ser ut til å være veldig oppdaterte osv. Til poenget. Jeg har fått ny pc som skal brukes på skolen. Akkurat nå sitter jeg på Trend Micro OfficeScan, godt mulig denne er fin, men jeg har null innstillingsmuligheter. Brannmuren kan ikke deaktiveres og det ser jammen ut til at den blokkerer både det ene og det andre da hverken IE, Opera eller last.fm programmet får tilgang til Internett (men Firefox har ingen problemer ). Selv takler jeg rett og slett ikke å ikke ha et program jeg ikke kontrollerer, men som tvert imot styrer meg. Jeg skal derfor snakke med IT-ansvarlig på skolen og se om jeg kan få legge inn eget sikkerhetsprogrammer. Jeg skjønner jo at de ikke kan slippe inn hvem som helst på nettverket og dette vil selvfølgelig ikke bli gjort uten å snakke med IT-ansvarlig. Jeg ser på meg selv som en ansvarlig nettbruker, og har vel bare fått et virus den gang jeg fortsatt brukte IE (lette etter en crack såvidt jeg kan huske ). Nå for tiden surfes det med Firefox og noscript og jeg har aldri hatt virus siden den ene gangen (aldri lett etter crack heller da det gikk opp for meg hvor mye bra programmer man får helt gratis). Jeg leter nå etter et gratis antivirusprogram som tar lite ressurser(!), gir meg mulighet til å konfigurere det og som egentlig ikke skal plage meg. Det skal bare ligge der og passe på kjøre en full scan ca. en gang i uka og si ifra hvis det er noe på gang. Hvis jeg mot alle odds skulle få et skikkelig virus så tror jeg nok jeg går for manuell fjerning med hjelp herifra, men helt enkle ting kan det jo ta seg av. Jeg har valgt meg ut Comodo som brannmur så det hadde vært greit med et program som jobber godt sammen med den. Noen som har gode forslag til meg? ja det har jeg nå sies det at anti-virus programmer ikke hjelper så mye i følge forskere i australia, det skal også sies at det som er populært ikke er så bra som de kunne vært fordi at de er populære å da tester de som lager virus om de kommer i gjennom, nå vet jeg ikke om dette stemmer, men mener at det var en artikkel her et sted om det. du kan ha AVG 8.0 dette er greit, bruker lite resurser, tror ikke det er så bra som alle skal ha det til. gratis versjon og betalversjon. Avira antivir er et annet alternativ, det er det som SKAL være det beste gratise antivirus programmet dette bruker jeg selv. det får du i betal versjon og gratis versjon, hvis du har gratis versjon så får du en popup etter den har oppdatert seg( dette kan du fjerne) det er enkelt og greit. nod32 skal være den beste som koster penger. du kan få prøve det i 30 dager. er ikke sikker på hvor dyr den er. bra valg av brannmur, comodo er gratis og bra, jeg bruker online armor som er gratis det også de skal være de beste du får velge selv å høre med andre Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Jeg har en erfaring når det gjelder slike svar, og det er at det ikke nytter å komme med påstander uten å ha kilder som backer meg. Jeg skal derfor prøve å svare så godt jeg kan, og gi kilder til politlige og nøytrale tester. Det er mange ulike faktorer som gjelder ved valg av antivirusprogram: brukervennlig, bruker lite ressurser, gratis, renser godt nok.. Jeg mener det siste punktet er det viktigste, og at det er gratis er selvsagt ingen ulempe. Det jeg uansett vil påpeke: det er mye bedre å velge en gratisversjon enn en cracked fullversjon. Men uansett: Den sikreste kilden vi kan få av denne "krigen", er nok fra http://www.av-comparatives.org (trykk på "Comparatives", og velg mai-testen) Avira-programmet som blir brukt i disse testene, er "betal-versjon", men gratisversjon har samme database, og behandler virus på samme måte som kjøp-versjonen. Avira scorer alltid høyt av antivirusprogrammer (som oftest slått av NOD32 som koster penger). I siste testen ser det faktisik ut til at Avira får bedre resultat en NOD32, men denne mai-testen var veldig unøyaktig i forhold til tidligere tester (få virus ble testet). Blir spenende å se resultatet i august/september. AVG og Avast er også to veldig gode, men ikke fult så gode som avira, programmer. Uansett hvilket du velger, vil du få en fatal økning i sikkerhet, i forhold til om du ikke har noen i det hele tatt. Men for å få skikkelig beskyttelse, er ikke Antivirus bra nok alene. Du bør ha et bra antispywareprogram (anbefaler SUPERAntiSpyware http://www.superantispyware.com/ eller Malwarebytes Antimalware: http://www.majorgeeks.com/Malwarebytes_Ant...ware_d5756.html ) Disse finner betydelig mer enn bl.a adaware, spybot s&d o.l. I tillegg bør du (som du alerede har) ha en god brannmur. Her er valget enkelt, siden de beste er gratis. Se test på http://www.matousec.com/projects/firewall-...nge/results.php OnliineArmor og Comodo er to VELDIG gode brannmurer, og begge er gratis til privat bruk. OnlineArmor fungerer desverre ikke på Windows Vista. Selv liker jeg best OnlineArmor, men finn ut hva du liker best. Hvis du følger denne gratispakken: AviraAntivir, SAS/MBAM og OnlineArmor/Comodo vil du få en mye bedre sikkerhet enn du får med noe andre "alt-i-ett"-pakker (som f.eks ESET Smart security. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Hehe, leste det samme svaret fra deg et annet sted når jeg søkte, men var ikke sikker på om det fortsatt var gjeldene. Foreløpig har jeg mer eller mindre landet på Avira, men er dette ressursvennlig? Hadde ikke dette vært noe å legge til i wikien, en slags oversikt/anbefaling av sikkerhetsprogrammer? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Ja, Avira er ressursvennlig, og heller ikke masete. Du kan sette på rutinemessig oppdatering og scan (du velger hvor ofte, og hvor grundig scan du ønsker). En oversikt ligger alerede ute på wikien: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Den_sto...ikkerhetsguiden Men jeg ønsker ikke skrive noen anbefaling på dét og dét programmet, da forumet ikke skal være en markedsplass der man prøver å få brukere til å bruke bestemte programmer. Bedre å ramse opp forskjellige programmer som er brukbare, og så la hver enkelt bruker få velge hva som passer best (og dette er som sagt alerede i "den store sikkerhetsguiden". Jeg har tenkt til å legge til link til tester under hver av underoverskriftene (av-comparatives, matousec etc.), men som sagt, ønsker jeg å ikke legge noe press på hvilket program en bruker skal bruke... Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg har en erfaring når det gjelder slike svar, og det er at det ikke nytter å komme med påstander uten å ha kilder som backer meg. Jeg skal derfor prøve å svare så godt jeg kan, og gi kilder til politlige og nøytrale tester. Det er mange ulike faktorer som gjelder ved valg av antivirusprogram: brukervennlig, bruker lite ressurser, gratis, renser godt nok.. Jeg mener det siste punktet er det viktigste, og at det er gratis er selvsagt ingen ulempe. Det jeg uansett vil påpeke: det er mye bedre å velge en gratisversjon enn en cracked fullversjon. Men uansett: Den sikreste kilden vi kan få av denne "krigen", er nok fra http://www.av-comparatives.org (trykk på "Comparatives", og velg mai-testen) Avira-programmet som blir brukt i disse testene, er "betal-versjon", men gratisversjon har samme database, og behandler virus på samme måte som kjøp-versjonen. Avira scorer alltid høyt av antivirusprogrammer (som oftest slått av NOD32 som koster penger). I siste testen ser det faktisik ut til at Avira får bedre resultat en NOD32, men denne mai-testen var veldig unøyaktig i forhold til tidligere tester (få virus ble testet). Blir spenende å se resultatet i august/september. AVG og Avast er også to veldig gode, men ikke fult så gode som avira, programmer. Uansett hvilket du velger, vil du få en fatal økning i sikkerhet, i forhold til om du ikke har noen i det hele tatt. Men for å få skikkelig beskyttelse, er ikke Antivirus bra nok alene. Du bør ha et bra antispywareprogram (anbefaler SUPERAntiSpyware http://www.superantispyware.com/ eller Malwarebytes Antimalware: http://www.majorgeeks.com/Malwarebytes_Ant...ware_d5756.html ) Disse finner betydelig mer enn bl.a adaware, spybot s&d o.l. I tillegg bør du (som du alerede har) ha en god brannmur. Her er valget enkelt, siden de beste er gratis. Se test på http://www.matousec.com/projects/firewall-...nge/results.php OnliineArmor og Comodo er to VELDIG gode brannmurer, og begge er gratis til privat bruk. OnlineArmor fungerer desverre ikke på Windows Vista. Selv liker jeg best OnlineArmor, men finn ut hva du liker best. Hvis du følger denne gratispakken: AviraAntivir, SAS/MBAM og OnlineArmor/Comodo vil du få en mye bedre sikkerhet enn du får med noe andre "alt-i-ett"-pakker (som f.eks ESET Smart security. tenkte på å ha linker, men er ikke alltid man kan stole på de, og fant ikke noen Lenke til kommentar
hernil Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 (endret) Sent svar, men da er alt i orden. Har snakket med IT-ansvarlig og det var greit. Nå sitter jeg med Avira og Comodo, og er godt fornøyd med det! Eneste jeg har å sette fingeren på er at når jeg oppdaterer Avira sin virusdefinisjon så popper det opp et ganske stort vindu med "reklame" for betalingsversjonen som jeg må lukke. Er det noen enkel måte å stoppe det på, jeg skjønner at de vil reklamere for betalingsversjonen, men det er litt i overkant irriterende å få det sprettende opp hver gang jeg oppdaterer. edit:Tror jeg har fikset det. Takker forresten for gode råd. Endret 6. september 2008 av hernil Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Eneste du mangelr for optimal beskyttelse da, er et godt Antispyware-program. Jeg linker til malwarebytes' antimalware og SUPERAntiSpyware i en post tidliger, og anbefaler deg å prøve en av disse Lenke til kommentar
hernil Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Vil Avira oppdage spyware, selv om den ikke nødvendigvis kan fjerne den? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Til en viss grad, men ikke like effektivt som MBAM/SAS... Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) I stedet for å lage en ny tråd om "hvilket anti-virus-program skal jeg velge?" fant jeg denne tråden, og har vel fått god nok informasjon, både om anti-virus og andre programmer. Lurer bare på en ting: Jeg har prøvd AVG et halvt års tid, og syntes det var et helt greit program. Men vi har Norman Virus Control på jobben (ver. 5.9, trur eg...). Dermed har jeg også mulighet til å ha det på min private maskin. Er dette programmet å anbefale fremfor AVG, Avast eller Avira? Bruker Win Vista Home Premium med sp 1 Endret 7. september 2008 av CellularDude Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 I stedet for å lage en ny tråd om "hvilket anti-virus-program skal jeg velge?" fant jeg denne tråden, og har vel fått god nok informasjon, både om anti-virus og andre programmer. Lurer bare på en ting: Jeg har prøvd AVG et halvt års tid, og syntes det var et helt greit program. Men vi har Norman Virus Control på jobben (ver. 5.9, trur eg...). Dermed har jeg også mulighet til å ha det på min private maskin. Er dette programmet å anbefale fremfor AVG, Avast eller Avira? Bruker Win Vista Home Premium med sp 1 Mitt råd: styr unna norman! AVG er et helt greit program Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 I stedet for å lage en ny tråd om "hvilket anti-virus-program skal jeg velge?" fant jeg denne tråden, og har vel fått god nok informasjon, både om anti-virus og andre programmer. Lurer bare på en ting: Jeg har prøvd AVG et halvt års tid, og syntes det var et helt greit program. Men vi har Norman Virus Control på jobben (ver. 5.9, trur eg...). Dermed har jeg også mulighet til å ha det på min private maskin. Er dette programmet å anbefale fremfor AVG, Avast eller Avira? Bruker Win Vista Home Premium med sp 1 Mitt råd: styr unna norman! AVG er et helt greit program Hvorfor skal jeg styre unna Norman? Ikke det, jeg har ikke noen erfaring med Norman opp gjennom årene, unntatt på jobb, men jeg bruker bl.a lite internett på jobb. Har privat brukt mye Norton og senere PC-Cillin, men som sagt det siste halvåret AVG. Norton ble så jævla treigt, omfattende og "dominerende" med åra. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 I stedet for å lage en ny tråd om "hvilket anti-virus-program skal jeg velge?" fant jeg denne tråden, og har vel fått god nok informasjon, både om anti-virus og andre programmer. Lurer bare på en ting: Jeg har prøvd AVG et halvt års tid, og syntes det var et helt greit program. Men vi har Norman Virus Control på jobben (ver. 5.9, trur eg...). Dermed har jeg også mulighet til å ha det på min private maskin. Er dette programmet å anbefale fremfor AVG, Avast eller Avira? Bruker Win Vista Home Premium med sp 1 Mitt råd: styr unna norman! AVG er et helt greit program Hvorfor skal jeg styre unna Norman? Ikke det, jeg har ikke noen erfaring med Norman opp gjennom årene, unntatt på jobb, men jeg bruker bl.a lite internett på jobb. Har privat brukt mye Norton og senere PC-Cillin, men som sagt det siste halvåret AVG. Norton ble så jævla treigt, omfattende og "dominerende" med åra. Har en søster som har Norman og hun syntes det er noe tull. Men Norman skårer faktisk bedre en AVG på AV Comparatives etter det jeg greier og se så Norman er sikkert bra det Det skårer bare et par prosent bedre og AVG er gratis så jeg ville valgt AVG. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 I stedet for å lage en ny tråd om "hvilket anti-virus-program skal jeg velge?" fant jeg denne tråden, og har vel fått god nok informasjon, både om anti-virus og andre programmer. Lurer bare på en ting: Jeg har prøvd AVG et halvt års tid, og syntes det var et helt greit program. Men vi har Norman Virus Control på jobben (ver. 5.9, trur eg...). Dermed har jeg også mulighet til å ha det på min private maskin. Er dette programmet å anbefale fremfor AVG, Avast eller Avira? Bruker Win Vista Home Premium med sp 1 Mitt råd: styr unna norman! AVG er et helt greit program Hvorfor skal jeg styre unna Norman? Ikke det, jeg har ikke noen erfaring med Norman opp gjennom årene, unntatt på jobb, men jeg bruker bl.a lite internett på jobb. Har privat brukt mye Norton og senere PC-Cillin, men som sagt det siste halvåret AVG. Norton ble så jævla treigt, omfattende og "dominerende" med åra. Har en søster som har Norman og hun syntes det er noe tull. Men Norman skårer faktisk bedre en AVG på AV Comparatives etter det jeg greier og se så Norman er sikkert bra det Det skårer bare et par prosent bedre og AVG er gratis så jeg ville valgt AVG. Nå er Norman VC gratis for meg, men hvis det ikke er noe å satse på, har ikke det noe å si. Jeg så en test i PC World Norge, hvor Norman fikk meget gode resultater. Det var riktignok en programpakke med flere programmer enn den utgaven jeg har. Men derfor tenkte jeg at jeg kunne bruke Norman. AVG har virket helt fint, og den har en funksjon som scanner treff på Google (kanskje andre søkemotorer også). Da kan man se om det er noe muffens med sidene før man åpner dem. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Har du betal-versjonen av AVG? Ellers har jeg ingen dårlige erfaringer med Norman. Jeg brukte det tidligere da jeg fikk det gratis pga en avtale med firmaet min stefar jobbet for. Jeg kan vel egentlig ikke peke på noe særlig problem med virus ol. noengang, så noe har vel jeg gjort rett óg (; Lenke til kommentar
filmnils Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Jeg anbefaler alle å bruke AVG Free Edition! Billigste og en god løsning. Jeg backer opp AVG med Spybot og Adaware, og har aldri hatt noen problemer! Trend Micro har jeg på jobb og hadde ikke hatt noen problemer før i helgen.. nå har kanskje Trend hærpa hele maskinen min, så ikke så veldig fornøyd med dem lenger heller. Norton og Norman pleier jeg å advare mot. Spesielt var det en av dem som ofte fulgte lugubert med på en 6 mnd gratis opplegg ved kjøp av ny pc. Fikk alle jeg kjente til å bytte til noe annet kjapt. Og ikke at det var lett og kvitte seg med programmet, var jo en gedigen jobb bare det. I tilleg jobber disse tregt og gjør selvfølgelig at ytelsen på maskinen går ned. Godt mulig at de har forbedret seg, men for 1-2 år siden når jeg var hjemme hos folk og hjalp dem med pc-problemer var det ofte norton/norman som sto bak problemene.. deaktiverte antivirus og alt fungerte fint igjen.. så får min del styrer jeg unna de. Endret 9. september 2008 av filmnils Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Sist jeg prøvde Norton (for 3 månder siden eller noe sånt) så var det helt greit, tok ikke mye plass, tokk ikke mye minne, men det som var problemet er at det spør om alt mulig !! Er utrolig plagsomt for meg som spiller utrolig mye for plutselig fucker spillet seg og dette skjedde hver time minst, så det var grunnen til at jeg avinstallerte Og det med at det er vanskelig og avinstallere Norton er bare tull, kjørte et program (som man laster ned fra norton.com ellerno) og det tok 5 min så vart alt borte Det heter så mye som Norton removal tool ellerno sånt Lenke til kommentar
inigomontoya Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Problemet med å måtte ha et removal tool for å avinstallere er hvis programmet skulle hindre tilgangen din til internett eller du av andre grunner ikke kommer på nett så vil det være umulig å avinstallere programmet uten å hente avinstalleringen fra en ekstern kilde. Selvfølgelig ikke det vanskeligste i verden, men veldig unødvendig. Med alle brannmurløsninger vil du måtte konfigurer og lære opp brannmuren før den kan fungere optimalt, selvfølgelig vet ikke branmuren alltid hvilken prosess som legitimt skal ha tilgang til internett enten bare ut eller som en service. Men også i norton (som de fleste andre brannmurer) er det mulig å sette dette opp som regler og da velge at det skal lagres som regel når brannmuren spør om programmet skal ha tilgang. Personlig er jeg lite glad i norton, den er problematisk å konfigurere selv om den har kommet seg veldig i det siste finnes det lettere, bedre og billigere løsninger. Endret 9. september 2008 av inigomontoya Lenke til kommentar
filmnils Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Sist jeg prøvde Norton (for 3 månder siden eller noe sånt) så var det helt greit, tok ikke mye plass, tokk ikke mye minne, men det som var problemet er at det spør om alt mulig !! Er utrolig plagsomt for meg som spiller utrolig mye for plutselig fucker spillet seg og dette skjedde hver time minst, så det var grunnen til at jeg avinstallerte Og det med at det er vanskelig og avinstallere Norton er bare tull, kjørte et program (som man laster ned fra norton.com ellerno) og det tok 5 min så vart alt borte Det heter så mye som Norton removal tool ellerno sånt word! Mange som har hatt trøbbel med spill o.l. pga norton. og at det er vanskelig å avinstallere... ehh ja.. hvorfor ikke implementere en uninstall feature i programmet? når du må inn på nett for å laste ned et eget removal program fra nettet så er det ekstra undøvendig stress spør du meg... og for de som tilfeldigvis ikke er på nett med sin bærebare pc på hytta, så er det enda mer stress... nei styr unna norton spør du meg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå