Gå til innhold

Er Mjöllnir nazistisk?

Anbefalte innlegg

Finnes en låt av Thyrfing fra albumet Urkraft som heter Mjölner.

Ett tecken för Svearikets styrka

En symbol för svunnen prakt

Enande för oss som funnit nordens sanna styrka

Enande för oss som ärar svunnen makt

Den kraftiga åska du bringar

Buren av guden som färdas av bockar dragen

Och när han Hrungners död svingar

då ekar de mäktiga hammarslagen

Du som skapar det mäktigaste av dån

Du som dräpte Jordens gördel

Du som svingas av Jordens son

Du som äro tursars bödel

Ett vapen av stål som aldrig ger vika

Talet kring din styrka känns oändligt

Vi din anda aldrig kunnat svika

Heimdalls söner dig bär ständigt

Även nu då mången förlust är liden

Vi bär dig, av Sindre smiden

På bröstet vi dig stolt skall bära

Evigt trotsande världslig fara

Vi som nordens sanna ande ära

Vi som en dag till Valhall fara

Du, som Baldersbålet helgade

Du, som krossade de som Odens son vredgade

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes Mjølner-smykker kan bli veldig cheesy, men i sin enkleste, mest stilrene form er de ganske så vakre. Jeg lar likevel være å bruke dem pga. måten nynazistiske svin har tilgriset symbolet. Mjølner har ingenting med nazismen eller rasehat å gjøre (ikke jeg heller, SOS Rasisme-medlem :) ), likevel har folk flest denne koblingen i bakhodet.

Finnes mange andre pene alternativ som ikke gir den nazi-inntrykket, f.eks. Valknuten, spydspisser, knuter osv...

Bruker sjøl denne :)

DSC_0055.jpg

Endret av Beges
Lenke til kommentar

Hva SOS-Rasisme sier er likegyldig. De er kommunister hele gjengen og driver kun med propaganda, vold og terror.

Mjølner i sin historiske form synes jeg er vakker. Liker alt fra den svenske til islandske, men synes den svenske er penest.

Jeg gir en lang faen i hva andre folk (kanskje spesiellt medlemmer av sos-rasisme) mener om norrøn religion og kunst. Jeg kan gå med jernkorset uten problemer. Min erfaring er at ingen jeg har møtt forbinder det med politikk, de har hvertfall ikke sagt noe til meg.

Nasjonalsosialistene har på sin side rett til å bruke symboler slik det passer seg. Tyskerne på 30-tallet hadde mye av den samme historien som oss, og de mister ikke retten til å ta i bruk sitt folks historie bare fordi de var politiske.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Hva SOS-Rasisme sier er likegyldig. De er kommunister hele gjengen og driver kun med propaganda, vold og terror.

Dette KAN være det dummeste jeg har lest på forumet her. Kan du vise hvordan europas største antirasistiske organisasjon bruker vold og terror som virkemiddel?

Lenke til kommentar

Jepp. Det går fint an å være glad i nasjonalromantikk uten å være fremmedhater. Har møtt mange selv som bærer f.eks. mjølner som a) er imot rasisme, b) ikke kunne brydd seg mindre om raseteorier. Særlig folk fra "metal miljøet". For mange er også symboler fra åsatroen nærliggende symbolikk å bruke hvis man vil demonstrere hvor man står i forhold til kristendom, uten å måtte ta i bruk "satanistisk" symbolikk.

Lenke til kommentar

Blitz

Blitz og AFA

Wow. Sier du det? Norgespatriotene er kritiske til antirasister? Seriøst? Samtidig hørte jeg at NSDAP ikke likte jøder.

Forsåvidt en interessant artikkel, om en fra en litt tvilsom kilde, men den sier da virkelig ikke at SOS rasisme bruker vold som virkemiddel

Hårreisende, men har ingenting med organisasjonen å gjøre

Lenke til kommentar
Tyskerne på 30-tallet hadde mye av den samme historien som oss, og de mister ikke retten til å ta i bruk sitt folks historie bare fordi de var politiske.

Etter min mening burde de ha mistet retten til det, ettersom det er de som har gitt norrøn kunst og kultur det naziststempelet en del har i bakhodet når de ser det, og da særlig solkorset.

Solkorset i alle sine utforminger er etter min mening det vakreste av de norrøne symbolene, men ikke tale om at jeg ville brukt det til vanlig, med tanke på hva vanlige mennesker i vesten forbinder det med. Spør du ti tilfeldige mennesker vil minst ni av dem svare 'Nazismen' når du spør hva de forbinder symbolet med.

Det er utrolig synd, spør du meg. Synd, men sant.

Rata101: Jeg går selv under kategori a). Jeg er sterkt nasjonalromantisk, hører på metal OG tar sterk avstand fra rasisme (tro det eller ei). Likevel unngår jeg å bruke visse symboler, med tanke på hva lekfolk forbinder det med, og hvilke stempel jeg vil få av den grunn.

Inb4 lulz u caer about othars??!?!

Lenke til kommentar
Rata101: Jeg går selv under kategori a). Jeg er sterkt nasjonalromantisk, hører på metal OG tar sterk avstand fra rasisme (tro det eller ei). Likevel unngår jeg å bruke visse symboler, med tanke på hva lekfolk forbinder det med, og hvilke stempel jeg vil få av den grunn.

Dette er vel et typisk eksempel på "fornuftig".

Å være pedantisk om hva symboler betydde før i tiden hjelper lite i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
Å være pedantisk om hva symboler betydde før i tiden hjelper lite i dagens samfunn.

At det blir forbundet med nazisme betyr ikke nødvendigvis at det betyr noe annet enn før. Jeg synes det er flott at folk går med Mjølner. Jeg tror dette er med på å vaske vekk nazismen fra hammer'n.

edit: leif

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar

"50-60 demonstranter fra SOS Rasisme og Blitz-huset hadde møtt opp på Egertorget i Oslo for å demonstrere mot Demokratene fredag kveld."

"To busser med personer fra henholdsvis Blitz-miljøet og SOS Rasisme har dratt fra Oslo for å gjøre seg klare til demonstrasjoner sammen med nordiske meningsfeller."

Wow. Sier du det? Norgespatriotene er kritiske til antirasister? Seriøst? Samtidig hørte jeg at NSDAP ikke likte jøder.

Kan du ikke heller se på argumentene til NP istedenfor å avfeie det ved å sammenligne dem med nazister? Fortell meg hva det er i artikkelen som er løgn, hvis ikke kan du ikke kritisere det.

Forsåvidt en interessant artikkel, om en fra en litt tvilsom kilde, men den sier da virkelig ikke at SOS rasisme bruker vold som virkemiddel

Den forteller om båndene mellom SOS Rasisme og kommunistene. Og kommunisme er som alle vet terror, vold, folkemord og fravær av ytringsfrihet.

Ingenting? Hvis du leser mellom linjene oser det av SOS Rasisme.

Jeg gir deg eksempler på hva SOS Rasisme er affiliert med. Du kan ikke bortforklare dette og si at det kan være det dummeste du har lest her på forumet.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Når jeg ser tors hammer bli brukt som smykke så tenker jeg enten hardrocker, høyrevridd eller høyrevridd-hardrocker. Hvis du tar det NP skriver om SOS Rasisme seriøst og mener kommunisme = terror så er nok det minste problemet ditt å bruke tors hammer rundt halsen.

Endret av Mith
Lenke til kommentar

"50-60 demonstranter fra SOS Rasisme og Blitz-huset hadde møtt opp på Egertorget i Oslo for å demonstrere mot Demokratene fredag kveld."

Dette var vel kanskje den mest graverende lenken, skjønt slett ikke utvetydig. Jeg er i og for seg for at alle politiske partier bør kunne ytre seg, suboverskriften i artikkelen "Ampert og knuffing" kan vel knapt klassifiseres som terrorisme. I tillegg er det vanskelig å vite hva Blitz gjorde og hva SOS Rasisme gjorde. Det er for eksempel påfallende at i de to sakene du viser til vold fra SOS Rasismes side, er Blitz også innblandet, og det er i begge sakene uklart hvem som gjorde hva.

"To busser med personer fra henholdsvis Blitz-miljøet og SOS Rasisme har dratt fra Oslo for å gjøre seg klare til demonstrasjoner sammen med nordiske meningsfeller."

"Ola Melbye Pettersen i SOS Rasisme (...) understreker at organisasjonen har en klar ikkevoldsprofil.

Hva Blitz planlegger, er mer uklart, men lite tyder på at de skal holde seg unna Salem."

Her kan man i og for seg spekulere i om SOS Rasisme planlegger å utøve vold, men det er slett ikke noen god kilde.

Kan du ikke heller se på argumentene til NP istedenfor å avfeie det ved å sammenligne dem med nazister? Fortell meg hva det er i artikkelen som er løgn, hvis ikke kan du ikke kritisere det.

To av kildene fra den artikkelen virket ikke, to av dem har du allerede postet (og blir tilbakevist i denne posten), og den siste nevner ikke SOS Rasisme. Ellers kan man ta det for god fisk hver gang Patriotene skriver at SOS Rasisme utøvde vold under en demonstrasjon, men når de ikke klarer å komme med det minste bevis er det grunn til å tvile.

Den forteller om båndene mellom SOS Rasisme og kommunistene. Og kommunisme er som alle vet terror, vold, folkemord og fravær av ytringsfrihet.

Det stemmer ikke. Ei heller er alle norske kommunister tilhengere av Stalins og andres terrorregimer. De kommunister som godtar folkemord får ingen respekt av meg, men man kan fint være en kommunist som er for fred og frihet, akkurat som man kan like demokrati uten å samtidig måtte godta alle de uhyrligheter som er gjort i demkratiets og frihetens navn.

Ingenting? Hvis du leser mellom linjene oser det av SOS Rasisme.

Som sagt står det ingenting om SOS Rasisme i artikkelen. Men du har på den annen side sikkert heller ikke bare funnet på at det var en tidligere SOS-leder som holdt denne festen, så jeg tror på det inntil videre. Likevel, hva så? Hadde dette vært en nåværende leder vil jeg tro han/hun raskt hadde mistet vervet. Når vedkommende nå ikke lenger er leder, kan ikke SOS Rasisme gjøre så med det, og mister også ansvaret. Jeg kunne for eksempel anklaget Norgespatriotene tidligere i posten for å ha en leder som tidligere var medlem av en uttalt nynazistisk organisasjon som blant annet hevder Holocaust er en løgn spunnet av jødene som styrer verden (Vigrid), men det synes jeg blir litt tynt.

Jeg gir deg eksempler på hva SOS Rasisme er affiliert med. Du kan ikke bortforklare dette og si at det kan være det dummeste du har lest her på forumet.

Jeg kan godt forestille meg at noen SOS Rasisme-medlemmer noen ganger har gått litt over streken og gjort ting de ikke burde gjordt. At du i din jakt på å bevise dette ikke har klart å komme med NOEN troverdige kilder, styrker bare min tro på SOS Rasisme som en ikke-voldelig organisasjon. Å si at de driver med "terror" er uansett helt absurd.

Lenke til kommentar

Ok. Takk for opplysningen. Da er det nok KFUM-speideren jeg tenker på.

Ser at Norges Speiderforbund også har et speiderløfte som ligger veldig nært til en religiøs troskapsed: "Jeg lover etter beste evne å være åpen for Gud, hjelpe andre og leve etter speiderloven" - har det blitt "modernisert" mon tro...

Ref. http://no.wikipedia.org/wiki/Speiderl%C3%B8ftet

[edit: la til link]

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Finnes en låt av Thyrfing fra albumet Urkraft som heter Mjölner.
Ett tecken för Svearikets styrka

En symbol för svunnen prakt

Enande för oss som funnit nordens sanna styrka

Enande för oss som ärar svunnen makt

Den kraftiga åska du bringar

Buren av guden som färdas av bockar dragen

Och när han Hrungners död svingar

då ekar de mäktiga hammarslagen

Du som skapar det mäktigaste av dån

Du som dräpte Jordens gördel

Du som svingas av Jordens son

Du som äro tursars bödel

Ett vapen av stål som aldrig ger vika

Talet kring din styrka känns oändligt

Vi din anda aldrig kunnat svika

Heimdalls söner dig bär ständigt

Även nu då mången förlust är liden

Vi bär dig, av Sindre smiden

Vi som nordens sanna ande ära

Vi som en dag till Valhall fara

Du, som Baldersbålet helgade

Du, som krossade de som Odens son vredgade

Et helt album fra black metal bandet Sykdom heter også Mjollnir:=

Lenke til kommentar
Haha, på skolen i dag gikk jeg forbi 5 utlendigere og de sa: Javla nazist! Jeg så bort når de sa det så jeg var ikke sikker på om de snakka til meg, men det forsto jeg etter at de gikk forbi, så jeg kunne ikke avklare meg.

edit leif

Hvorfor skulle du behøve å avklare deg?

Så lenge du vet hva symbolet faktisk er så gi fullstendig blanke i hva andre uvitende folk tror, hvis ikke kan du jo bare begynne og gå med klær andre bestemmer for deg.

Skjønner selvfølgelig at det kan være kleint til tider, men de kjenner deg åpenlyst ikke, så bare gi blanke i de og hva de mener om deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...