Alinoe Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Rata: Det er i og for seg greit nok, men jeg tror ikke så mange tenker "Speider=kristen" (selv om jeg ofte gjør det). Det er kanskje mer nærliggende å tenke "speider=liker seg utendørs". Det blir litt som å være med i et gospelkor uten å være kristen. Kanskje man bare liker å synge. Jeg er fullt klar over at Vigrid snapper til seg folk som er ute etter tilhørlighet, men for et våkent menneske burde man hvertfall etter et par møter være klar over hva organisasjonen driver med. Lenke til kommentar
freke Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Så alle de som er medlem av statskirken er kristne? Jeg mener at det må gis litt slingringsmonn. Organisasjonstilhørighet sier mye om en person, men det sier ikke alt. Kanskje man til og med hadde karer i Boot Boys som faktisk bare hadde en lidenskap for boots, og hadde fler brune enn hvite venner? Lenke til kommentar
Yfirvaldr Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Helt klart ingenting gale med en thorshammer/Mjölnir/Mjølne. Bare ikke kjøp dens største Grutle-hammeren , men heller en mindre en, så det ikke blir så jævla kleint og cheezy. Lenke til kommentar
Angeleno Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Har det blitt lov å poste rasistisk propaganda på forumet? Ny regel? Tja, det bør vel være lov til å begrunne påstander ved hjelp av kilder, selv også når man diskuterer rasistisk propaganda? Var det noe spesielt du reagerte på? Nederst forrige side. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Ja, statskirken var et slarvete eksempel av meg. Mest ment for å sette det på spissen. Men det viser seg jo at å sette ting på spissen både er teit og unødvendig. Uansett. Jeg redigerte posten min til å bli mer utfyllende. Uansett om det gjelder Blitz, 4H eller Vigrid, så tror jeg enkelte folk søker seg til organisasjoner og grupperinger vel så gjerne for å oppleve tilhørighet. Veldig mange vet null og niks om hva det de er medlem av står for. I speideren er det vel f.eks. krav om at man skal være kristen. Men det er sikkert mange ikke-kristne med allikevel. Var det dette innlegget du reagerte på Ralph Lauren? Hvordan er det rasistisk propaganda? Eller har du en annen innstilling på antall innlegg per side? I så fall er det bedre at du quoter det du reagerer på. Endret 26. august 2008 av ChaosPredicted Lenke til kommentar
Angeleno Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Du er maks tøff. Hyll hvite Noreg! ...gi meg styrke. Ja, statskirken var et slarvete eksempel av meg. Mest ment for å sette det på spissen. Men det viser seg jo at å sette ting på spissen både er teit og unødvendig. Uansett. Jeg redigerte posten min til å bli mer utfyllende. Uansett om det gjelder Blitz, 4H eller Vigrid, så tror jeg enkelte folk søker seg til organisasjoner og grupperinger vel så gjerne for å oppleve tilhørighet. Veldig mange vet null og niks om hva det de er medlem av står for. I speideren er det vel f.eks. krav om at man skal være kristen. Men det er sikkert mange ikke-kristne med allikevel. Dette innlegget? Hvordan er det rasistisk propaganda? Eller har du en annen innstilling på antall innlegg per side? I så fall er det bedre at du quoter det du reagerer på. Innlegget til Gisle Larsen eller noe sånt. Første side. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Innlegget til Gisle Larsen eller noe sånt. Første side. Ok. Da fant jeg det du mente. Denne linken er ikke postet som kilde for argumenter her i tråden, så da kan det godt være den er i grenseland, men dette blir bare synsing fra min side, da jeg ikke kan alle reglene på rams her. Du kan jo eventuelt rapportere det til en moderator, så får du nok svar på spørsmålet ditt. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Jeg synes personlig at den hammeren er ubehagelig å ha på, og den representerer ikke det jeg ser på som de viktigste verdiene. Jeg bruker et mye enklere smykke til vanlig, som ikke har noe med norrøn mytologi å gjøre i det hele tatt. Jeg tror strengt tatt bare katolikker og wicca-folk kan gjenkjenne det. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Denne diskusjonen begynner å bevege seg veldig off topic. Dette er ikke en diskusjon rundt Vigrid eller hvor sexy hammeren ser ut. Kjør tilbake på rett spor og gjør det på saklig vis. Reaksjon på moderering gjøres som alltid på pm og ikke i tråden som blir moderert. Lenke til kommentar
Yfirvaldr Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Synes Dotten er litt vel krass her , men men. . . Mjölnir er ikke nazistisk, men kan oppfattes som det. Dette er pga Tvedt og gjengen som veldig ofte i media har på seg en Thorshammer med nazitekn på. Dette ødelegger sjølsagt mange folk oppfatting av den. Men litt off topic: Bruk for all del hammeren. Det kan være veldig sexy, særlig på en velutviklet og markant bronsegulbrystkasse. Ikke la noen folks oppfattning av hammeren ødelegge den, det er bedre at flere og flere bruker den, slik at den blir ufarligjort. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg har enda til gode å se en torshammer på en velutviklet og markant brystkasse ... med mindre vi snakker manboobs. Lenke til kommentar
Swaggwald Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Kjøpte meg nettopp et kjede, har sett at mange metal vokalister har det. Men det sto på wikipedia at det er/kan være nazistisk. Er det sant? Kjøpte det pga metal musikk btw Petri Lindroos fra Norther: http://i306.photobucket.com/albums/nn265/D...50522-01-31.png Og her er en fra Vigrid, en nynazistisk organisasjon http://www.vigrid.net/Bilder%20til%20artik.../pusenogjeg.jpg Da du beskylder Vigrid for å være rasistisk havner du bare på samme nivå som nazistene. Ikke alle Vigridere er nazister go rasister. Det finnes mange snille Vigridere som tar avstand ifra Hitler og holocaust. Ikke døm alle Vigridere. Det kalles rasisme å dømme folk etter religion. Å dømme folk etter religion er ikke rasisme, å dømme folk etter rase/hudfarge er rasisme. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Å dømme folk etter religion er ikke rasisme, å dømme folk etter rase/hudfarge er rasisme. Slik burde det være, men noen har bestemt at en rekke andre ting skal legges inn under rasisme, religion og kultur blant annet. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Kilde? [edit: får ordne det selv da...] Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor § 135a. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte. Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse, b) religion eller livssyn, eller c) homofile legning, leveform eller orientering. http://lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#135a Endret 27. august 2008 av Rata101 Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Vel. Er det ikke litt merkelig at enkelte er hårsåre når det gjelder sin egen tro, men vil gjerne at trosretninger de misliker gjerne kan kritiseres og rakkes ned på? Det er 100% naturlig å forhåndsdømme. Ser jeg noe i burka tenker jeg automatisk at den personen ikke er en del av den norske kulturen. Det kan hende det bare er noen som har det på seg for moro skyld, men jeg kategoriserer den personen som "ikke norskkulturell". Hva er galt med det? Går noen med kors, torshammer eller pentagram om halsen må de tåle å få oppmerksomhet som er av stereotypisk opprinnelse. Det er bare sånn menneskets hjerne fungerer. Dog er det teit å dra med seg førsteinntrykket (som vi antar er feil) etter at man blir kjent med personen og får høre sannheten eller personens versjon av inntrykket. Sannheten bør være det dominerende. Noe annet er respektløst. Så klart, det er også løgn, som f.eks. å lyve som svar på et spørsmål om meningen med symbolsmykket. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Bedre definert: jeg mente rasismeparagrafen. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Rata: Det er i og for seg greit nok, men jeg tror ikke så mange tenker "Speider=kristen" (selv om jeg ofte gjør det). Det er kanskje mer nærliggende å tenke "speider=liker seg utendørs". Det blir litt som å være med i et gospelkor uten å være kristen. Kanskje man bare liker å synge. Jeg er fullt klar over at Vigrid snapper til seg folk som er ute etter tilhørlighet, men for et våkent menneske burde man hvertfall etter et par møter være klar over hva organisasjonen driver med. Ja, de fleste er nok klar over at Vigrid i grove trekk er en slags fremmedhatende kult. Poenget mitt er at det finnes nok folk som er villig til å svelge en hel del bullshit for å få lov til å være med i gjengen. Jeg mener ikke at dette skal kunne brukes av medlemmene som unnskyldning når de siden innser eller blir stillt til ansvar for det idiotiske opplegget de har vært med på. Men, at mange forsaker sin egen integritet til fordel for å ha gruppetilhørighet. Jeg tror de fleste som er med i Vigrid har et svært overfladisk og romantisk forhold til åsatro. De er mer ute etter den spennende dramatiske effekten enn å faktisk ha en religiøs livsstil. Samtidig som religion er et utrolig fleksibelt verktøy når det gjelder rettferdiggjøring av nær sagt hva som helst. Forøvrig, så håper jeg det er flere enn meg som har lagt merke til ironien i at lederen for vigrid er avbildet med mjølner bling rundt halsen, når han etter eget utsagn er "odinist". Lenke til kommentar
eivind1972 Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Å dømme folk etter religion er ikke rasisme, å dømme folk etter rase/hudfarge er rasisme. Slik burde det være, men noen har bestemt at en rekke andre ting skal legges inn under rasisme, religion og kultur blant annet. "Noen har bestemt". Hva om noen "bestemmer" at 1+1=3. En løgn blir ikke sann bare fordi man gjentar den 1000 ganger. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Det blir som du sier veldig feil. Endret 27. august 2008 av Abigor Lenke til kommentar
Joakim Skurk Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg bærer en Torshammer rundt halsen, og jeg har enda ikke møtt på noen som har assosiert dette med nazisme. Jeg vet de har brukt det, men slik jeg oppfatter det så har de fleste nå til dags fått med seg hvor Tor's Hammer, Mjöllnir, egentlig stammer fra. Grunnen til at jeg selv bærer dette er fordi jeg finner Norrøn mytologi og vikingetiden veldig interessant. De bar jo disse som en slags "lykkeamulett". Mjolnir, or Thor's Hammer, is an ancient Norse symbol, a stylized representation of the legendary magical weapon of the Norse God Thor. "Mjolnir" means "lightning," and symbolized the God's power over Thunder and Lightning. The Hammer Mjolnir was said to always return after it had been thrown. The Thor's Hammer amulet was worn frequently by believers as a symbol of protection- a practice so popular it continued even after most of the Norse population had converted to Christianity. In modern times, it is often used as an emblem of recognition for members of the Asatru faith, or as a symbol of Norse heritage. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå