Gå til innhold

Er Mjöllnir nazistisk?

Anbefalte innlegg

Da du beskylder Vigrid for å være rasistisk havner du bare på samme nivå som nazistene.

Ikke alle Vigridere er nazister go rasister. Det finnes mange snille Vigridere som tar avstand ifra Hitler og holocaust.

Ikke døm alle Vigridere. Det kalles rasisme å dømme folk etter religion.

Et par sitater fra vigrid.net. Skrevet av Tore selv, som svar på spørsmål fra utenforstående.

http://www.vigrid.net/elevstudent.htm

Knytter derer dere til Hitler's ideologi på noen måte? Hvis ja, kunne du kort fortalt i hvilke punkter dere er enige med Hitler?

Dette er et vanskelig spørsmål som krever en liten utredning. Overflatisk kan du godt si at storparten av vår tenking om hvordan et samfunn bør organiseres er sammenfallende med de 25 punktene som utgjorde nazistenes partiprogram under Hitler. Storparten av den politikken Hitler fulgte er vi også enige i. Det gjør oss selvsagt til nazister og dyrkere av Hitler og hans politiske program.

Hva er det viktigste målet for organisasjonen Vigrid?

Vi vil bygge et nordisk land for oss som er av nordisk ætt basert på nordisk religion, kultur og moral.

Det betyr i praksis at alle som er av ikke-nordisk ætt skal ut fra Norge og alle andre land med en nordisk befolkning.

hvordan kan du dømme mennesker på grunn av hudfarge eller religion?

Vi dømmer ingen på bakgrunn av hudfarge eller religion. Vi tror det er grunnleggende genetiske forskjeller på rasene langt utover hudfarge som bare er et overflatisk trekk. Vi tror at de forskjellige rasene har krav på å sikre sin egen tilværelse og utvikling i egne eksklusive territorier.

Hva er deres syn på samer?

Det er enkelt nok: De kan ta med seg reinsdyra og joiken sin øst for Uralfjellene hvor de kom fra. Dette landet tilhører oss Guder og Gudinner.

Er Nazisme og Vigrid to forskjellige ting?

Ja og nei. Igjen må du se på hvem som beskriver oss. Vi kaller oss nordiske frihetskjempere og hvis det å være en heteroseksuell person av nordisk ætt som vil bevare eget folk er det samme som nazist eller nynazist så tar vi det som en stor komplimang.

Og så videre. At folk (inkludert meg) "dømmer" medlemmer av vidgrid som rasister og/eller nazister ser jeg ikke på som altfor kontroversielt.

Endret av hikai
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det blir bare feil å dømme alle vigridere for noe lederen av Vigrid har gjort. Er som å dømme alle muslimer fordi Muhammed var med på etnisk rensing av jødene i dagens Medina.

De lesekyndige av oss kan raskt lese seg til at sitatene i hikais post ikke er noe "lederen av vigrid har gjort", men derimot skisserer vigrids ideologiske grunnlag. Jeg kan vanskelig se for meg at folk uten rasist/nazistsympatier melder seg inn i vigrid. Derfor er det heller ikke grunnløst å hevde at medlemmene i vigrid er rasister/nynasister. Melder du deg inn i en nynazistisk organisasjon, er det veldig ofte fordi du selv er nynazist. Faktisk kan jeg ikke tenke meg noen annen grunn.

Lenke til kommentar
Det er sant som det er sagt. Nazistene har stjålet alt de har. Swastika (hakekors) er f.eks et eldgammelt buddhistisk og hindu symbol.

Solkorset er et hedensk symbol brukt over hele verden, ikke bare hinduisme og buddhisme.

Folk blir jo helt forstyrra når de går på museer osv. og ser nazi-symboler. Det er synd at nazistene har pervertert det slik at det er blitt forbudt i de fleste sammenhenger, for det finnes i nesten alle religioner.

Det var ikke nazistene som gjorde symbolet forbudt.

Lenke til kommentar
Det er sant som det er sagt. Nazistene har stjålet alt de har. Swastika (hakekors) er f.eks et eldgammelt buddhistisk og hindu symbol.

Solkorset er et hedensk symbol brukt over hele verden, ikke bare hinduisme og buddhisme.

Folk blir jo helt forstyrra når de går på museer osv. og ser nazi-symboler. Det er synd at nazistene har pervertert det slik at det er blitt forbudt i de fleste sammenhenger, for det finnes i nesten alle religioner.

Det var ikke nazistene som gjorde symbolet forbudt.

Det var ikke nazistene som gjorde 27. Januar til en offisiell minnedag for Holocaust heller.

:closedeyes:

Endret av Zaran
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis nazistisk, men i feil selskap kan den gi deg et visst forklaringsproblem. Uansett er torshammer så ufattelig kleint. Ikke bruk den, og spar deg for å bli tatt for en generisk, kjedelig metal-tufs av alle som ikke kjenner deg.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Ikke nødvendigvis nazistisk, men i feil selskap kan den gi deg et visst forklaringsproblem. Uansett er torshammer så ufattelig kleint. Ikke bruk den, og spar deg for å bli tatt for en generisk, kjedelig metal-tufs av alle som ikke kjenner deg.

Akkurat det samme som pentagrammet. Hvis man først skal være "unik" og finne seg et såkalt "støtende" eller "tøft" symbol med mening, please finn noe som ikke x antall andre også bruker. Da blir hele unikheten borte, og med de ufattelig mange meningene pentagrammet har, kan man bli klassifisert som kristenhedningsnaziokkultsatanistjøde.

For de som er så dødsinteressert i nordisk kultur og mytologi (og hudfarge, høhø) så finnes det andre og mer selvstendige, unike symbol, som f.eks. odinsknuten, og diverse smykker som vikingene selv brukte. Det var få av dem som tasset rundt med torshammere uansett.

Abigor: Var ikke ment som angrep på deg, men langt svart hår, svarte klær og torshammer er ganske mange andre også. Det er nok deg, jeg tror deg på det. Men det er ikke enestående på samme måte som det var for et par år siden.

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
Nå er det jo ikke alle som går med "tøffe støtende symboler" fordi de vil være unike eller skumle.

Neh, men de fleste i midten av tenårene innen slike grupperinger vil det. Jeg har både observasjonserfaring og praksiserfaring med det, desverre.

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
For min del blir det ikke veldig feil. Hva organisasjonen står for offisielt er hevet over enhver tvil, og hvis folk velger å bli med er de i mine øyne ikke bedre enn lederen. Er åsatro din religion finnes det bedre alternativer.

Dette er helt riktig. Og man skal "dømme" folk utifra organisasjonstilhørlighet. Er noen med i arbeiderpartiet er det fair å anta at de er sosialdemokrater. Er noen med i nei til atomvåpen er de mot atomvåpen, er de med i scientologikirken er de scientologer, og er de med i vigrid er de rasister.

Lenke til kommentar
For min del blir det ikke veldig feil. Hva organisasjonen står for offisielt er hevet over enhver tvil, og hvis folk velger å bli med er de i mine øyne ikke bedre enn lederen. Er åsatro din religion finnes det bedre alternativer.

Dette er helt riktig. Og man skal "dømme" folk utifra organisasjonstilhørlighet. Er noen med i arbeiderpartiet er det fair å anta at de er sosialdemokrater. Er noen med i nei til atomvåpen er de mot atomvåpen, er de med i scientologikirken er de scientologer, og er de med i vigrid er de rasister.

"Forhåndsdømt (og kategorisert) til det mostatte er bevist"

:)

Det er jo egentlig sånn menneskets oppfatningsevne fungerer.

Endret av Zaran
Lenke til kommentar

Saken her er jo at man velger å kategorisere seg selv. Hvis jeg melder meg inn i Rød Ungdom må jeg akseptere at folk kommer til å tenke "sosialist" når de får høre det. Man kan velge hva man melder seg inn i, men da tar man også konsekvensene av det. Det handler ikke om forhåndsdømming.

Lenke til kommentar

Så alle de som er medlem av statskirken er kristne? :p

Jeg mener at det må gis litt slingringsmonn. Organisasjonstilhørighet sier mye om en person, men det sier ikke alt.

Jeg tror enkelte folk havner i organisasjoner som Vigrid uten at de har satt seg noe særlig inn i hva de står for og tror på. Det finnes nok av folk som er såpass lite smarte.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Må si jeg støtter Alinoe akkurat i denne saken, Vigrid er jo ikke akkurat noe man får et positivt inntrykk av via media, og folk absorberer jo så og si alt de får i seg via media.

Ergo må man regne med å bli stemplet som rasist hvis man er medlem i Vigrid, sier seg jo selv.

Sier jeg at jeg er Satanist tenker jo folk med en gang på menn i sorte kapper og satandyrkelse, selv om jeg hadde vært en høyre-ving orientert satanist som ikke engang dyrker hverken Satan eller Gud.

Lenke til kommentar

Ja, statskirken var et slarvete eksempel av meg. Mest ment for å sette det på spissen. Men det viser seg jo at å sette ting på spissen både er teit og unødvendig.

Uansett. Jeg redigerte posten min til å bli mer utfyllende.

Uansett om det gjelder Blitz, 4H eller Vigrid, så tror jeg enkelte folk søker seg til organisasjoner og grupperinger vel så gjerne for å oppleve tilhørighet. Veldig mange vet null og niks om hva det de er medlem av står for.

I speideren er det vel f.eks. krav om at man skal være kristen. Men det er sikkert mange ikke-kristne med allikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...