michael691 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Kjøpte meg nettopp et kjede, har sett at mange metal vokalister har det. Men det sto på wikipedia at det er/kan være nazistisk. Er det sant? Kjøpte det pga metal musikk btw Petri Lindroos fra Norther: Og her er en fra Vigrid, en nynazistisk organisasjon Endret 24. august 2008 av Arild_Banankake Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Mjolnir er, som så mange andre ting, et symbol som nazister og ny-nazister har tatt til seg, og bruker som symboler for det de tror på, men som egentlig stammer fra andre religioner og trosrettninger. Så nei, mjolnir i seg selv er ikke nazistisk, men et norrønt symbol. Endret 24. august 2008 av fatalicus Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Tror du lusekofte er nazistisk fordi enkelte nynazister finner det bestyrtelig kult å tasse rundt i det for å virke norsk? Nei, hverken det eller det gamle solkorset (hakekorset andre veien tror jeg?) var oppfunnet av nazister. Samme med den såkalte "nazi-hilsenen", den stammer fra romerriket, og de var ikke akkurat nazister. Lenke til kommentar
Angeleno Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Det er ikke nazistisk, men det gir automatisk nazistiske assosiasjoner. Så hadde jeg vært deg hadde jeg aldri tatt på meg noe slikt dritt. For det andre ser det jo helt jævlig ut. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Det er ikke nazistisk, men det gir automatisk nazistiske assosiasjoner. Så hadde jeg vært deg hadde jeg aldri tatt på meg noe slikt dritt. For det andre ser det jo helt jævlig ut. Det ser helt for jævlig kult ut spørr du meg Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Det er ikke nazistisk, men det gir automatisk nazistiske assosiasjoner. Så hadde jeg vært deg hadde jeg aldri tatt på meg noe slikt dritt. For det andre ser det jo helt jævlig ut. Hadde selv ikke hatt noe i mot og ha ett slikt smykker. Og om noen skulle kalle deg nazist, så er det bare å gi dem ett godt slag i trynet ^_^ Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Det er ikke nazistisk, men det gir automatisk nazistiske assosiasjoner. Så hadde jeg vært deg hadde jeg aldri tatt på meg noe slikt dritt. For det andre ser det jo helt jævlig ut. Hadde selv ikke hatt noe i mot og ha ett slikt smykker. Og om noen skulle kalle deg nazist, så er det bare å gi dem ett godt slag i trynet ^_^ Hehe. Jeg ville fremkalt at hammeren til Thor ''eksisterte'' lenge før 1937 eller når f. Hitler hadde makten Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Det er sant som det er sagt. Nazistene har stjålet alt de har. Swastika (hakekors) er f.eks et eldgammelt buddhistisk og hindu symbol. Folk blir jo helt forstyrra når de går på museer osv. og ser nazi-symboler. Det er synd at nazistene har pervertert det slik at det er blitt forbudt i de fleste sammenhenger, for det finnes i nesten alle religioner. Lenke til kommentar
Peter_Lynch Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Kjøpte meg nettopp et kjede, har sett at mange metal vokalister har det. Men det sto på wikipedia at det er/kan være nazistisk. Er det sant? Kjøpte det pga metal musikk btw Petri Lindroos fra Norther: http://i306.photobucket.com/albums/nn265/D...50522-01-31.png Og her er en fra Vigrid, en nynazistisk organisasjon http://www.vigrid.net/Bilder%20til%20artik.../pusenogjeg.jpg Da du beskylder Vigrid for å være rasistisk havner du bare på samme nivå som nazistene. Ikke alle Vigridere er nazister go rasister. Det finnes mange snille Vigridere som tar avstand ifra Hitler og holocaust. Ikke døm alle Vigridere. Det kalles rasisme å dømme folk etter religion. Endret 26. august 2008 av Dotten Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Det hakekorset betyr bl.a. tempel på kart osv i Japan. Endret 25. august 2008 av Cyberpunk Lenke til kommentar
eivind1972 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Tror du lusekofte er nazistisk fordi enkelte nynazister finner det bestyrtelig kult å tasse rundt i det for å virke norsk? Nei, hverken det eller det gamle solkorset (hakekorset andre veien tror jeg?) var oppfunnet av nazister. Samme med den såkalte "nazi-hilsenen", den stammer fra romerriket, og de var ikke akkurat nazister. Var ikke hakekorset et gammelt indoeuropeisk symbol? Mener å ha sett at det blir brukt av hinduer? Fikk litt sjokk når jeg så et program om India og plutselig så hakekorset. Det er vel ikke til å komme bort fra at man i dag ikke kan bruke dette eller den såkalte nazi-hilsenen uten å bli oppfatta som nazist. Hakekorset vil for all framtid bli assosiert med nazismen. Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Det er synd at fjollekopper som Vigrid har tatt til seg så mye av Åsatroen og gitt den assosiasjoner den nok ikke fortjener. Mjollnir er ikke nazistisk, men ikke bli veldig overrasket om noen skulle påpeke dette. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Da du beskylder Vigrid for å være rasistisk havner du bare på samme nivå som nazistene. Ikke alle Vigridere er nazister go rasister. Det finnes mange snille Vigridere som tar avstand ifra Hitler og holocaust. Jeg vil vel heller ikke akkurat kalle medlemmene i Vigrid for go-rasister,hehe. Utover dette blir det fort litt flåsete å dele dem opp i "snille" og "slemme" Vigridere. Sakens kjerne er at Vigrid er en organisasjon som ifølge alle praktiske definisjoner i større eller mindre grad kan kalles nynazistisk, da den i hovedsak baserer seg på Hitlers nasjonalsosialisme. Den er også i høyeste grad rasistisk, da den promoterer den ariske rases overlegenhet, og mener at det meste av uroen og elendigheten i verden i all hovedsak er andre rasers skyld. Mange trekker paralleler til 1930-tallets Nasjonal Samling, men trekker i enda større grad inn norrøn mytologi i sine idéer. I tillegg benekter Vigrid vanlige fremstillinger av jødeutryddelsene under andre verdenskrig, og mener at dødstallene er sterkt overdrevet. De hevder også at jødene som faktisk døde ble drept under alliert bombing, og ikke var offer for folkemord. Når Vigrid snakker om Holocoust, omtales dette konsekvent som «HoloCa$h», og er også et uttrykk for misnøyen mot jødene. Ikke døm alle Vigridere. Det kalles rasisme å dømme folk etter religion. Det er nok ikke vi som dømmer dem. De klarer fint å sette seg selv i den båsen de befinner seg i, og medlemmene i Vigrid selv har i utgangspunktet ingen problemer med å kalle seg selv rasister, da dette ligger innebakt i ideologien om at den ariske rase er overlegen alle andre. Forøvrig er det svært få som kritiserer Vigrid for de religiøse aspektene ved organisasjonen, at de velger å fokusere på norrøne mytologi er i og for seg ikke provoserende overhodet, og de er ikke alene om å gjøre dette. Det er den politiske ideologien som Vigrid fronter som i hovedsak er gjenstand for kritikken. Forøvrig bruker vi ordet rasisme om handlinger eller meninger som medfører undertrykking basert på rasemessig forskjellsbehandling. Man kan argumentere for å bruke religion som et underpunkt i rasismebegrepet, men diskriminering basert på religion eller religionshat (om hatet retter seg mer mot religionen enn personen i seg selv) kan også brukes. Når det gjelder spesifikke religioner finnes det begreper som "islamofobi" og liknende, som i enkelte lands lovverk skilles ut fra rasismebegrepet. Forøvrig brukes Mjølner fremdeles som symbol og lykkebringende amulett i blant annet Åsatruen, og for mange nordmenn representerer den et positivt symbol for vår forhistorie. Det er rett og slett ingen automatikk i at Mjølner her i Norden skal sidestilles med nazisme, like lite som hakekorset blir oppfattet som sidestilt med nazismen i østlige land, der den fremdeles er i flittig bruk som lykkebringende og religiøst symbol slik skikken har vært i uttallige århunder. Om noen automatisk går ut fra at en person som bærer mjølner i Norge er nynazist sier dette veldig mye om den manglende historiekunnskapen til vedkommende. Her er noen linker for dere som er interessert: http://no.wikipedia.org/wiki/Vigrid_%28organisasjon%29 http://www.vigrid.net/ Lenke til kommentar
Peter_Lynch Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Hvis man kan kalle alle Vigridere nazister kan man også kalle alle muslimer det. Vigrid i likhert med islam er fredsreligioner og har tilhengere som ikke er en stor homogen gruppe der alle er enige. Mein Kampf i likhet med koranen kan tolkes på så enormt mange måter. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Hvis man kan kalle alle Vigridere nazister kan man også kalle alle muslimer det. Vigrid i likhert med islam er fredsreligioner og har tilhengere som ikke er en stor homogen gruppe der alle er enige. Mein Kampf i likhet med koranen kan tolkes på så enormt mange måter. Ja, jeg tror ikke Vigrid har baller nok til å gjøre noe av det de står for. Akkurat det same som "bølgen" av langhåra nynasjonalister som har dukket op de siste åra. Preiker om kvitekrists død og å ta landet tilbake, men ikke faen om de tørr løfte en finger. Endret 25. august 2008 av Zaran Lenke til kommentar
eivind1972 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Ikke døm alle Vigridere. Det kalles rasisme å dømme folk etter religion. Hvor har du det fra? Rasisme er å dømme folk etter hudfarge. Å ta avstand fra religioner som sprer rasehat er tvert om antirasisme! Er man med i en nynazistisk organisasjon, ja da må man nesten gå ut fra at vedkommende er rasist... Forøvrig finnes det tilhengere av Åsatroa som faktisk tar avstand fra både Vigrid og all rasisme! Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Mjöllnir er som alle andre har påpekt et "sjålet" symbol, ikke en gang Jern-Korset (som jo i sin sannhet ER et tysktmilitært symbol,lès medalje) er nazistiskt. Men at folk kan se på deg som en nazi kan nok stemme, men er du noenlunde lik meg og bor i et noenlunde likt miljø (skulle tro Oslo var litt mer "åpent"), så får du kastet "Emo" og "Satanist" etter deg såpass mange ganger at Nazi burde ikke være noe å bry seg om. Du kommer jo ikke akkurat til å bli arrestert av den grunn. Og jeg brukte i lang tid en pentagram ring, og nei, pentagrammer er ikke barebrukt i satanismen. Endret 25. august 2008 av Snurreleif Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Likte innlegget til ChaosPredicted. Det meste som er verdt å nevne ble oppsummert der. Og som Leviath sier, så er det svært trist at ekstreme grupperinger stjeler symbolikk fra allerede etablerte kulturer. De er vel ikke sterke nok til å skape noe selv. Er man i et norrønt land, så har mjølner oftest med nasjonalfølelse å gjøre. Er man derimot i andre land, så stiger raskt sjansene for at smykket har blitt valgt fordi bæreren er opptatt av "raseteorier". Lenke til kommentar
RogueAlien Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Faktisk så tar de aller fleste Åsatruere avstand fra nazisme slik jeg har erfart. Jeg bærer Mjolnir og har aldri vært nazist. Lenke til kommentar
G.L. Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Kjøpte meg nettopp et kjede, har sett at mange metal vokalister har det. Men det sto på wikipedia at det er/kan være nazistisk. Er det sant? Kjøpte det pga metal musikk btw Petri Lindroos fra Norther: http://i306.photobucket.com/albums/nn265/D...50522-01-31.png Og her er en fra Vigrid, en nynazistisk organisasjon http://www.vigrid.net/Bilder%20til%20artik.../pusenogjeg.jpg Det er funnet Torshammere som er laget for ca. 1500 år siden. De ble hyppig brukt under vikingtiden som et motsvar til korset som de kristne bar rundt halsen. Der symbolske formålet med å bære Torshammer var at det skulle verne mot de destruktive kreftene i verden, eller "jotunkreftene" (og på den tiden spesielt kristendommen). Det tyske nasjonalsosialistiske arbeiderpartiet som Hitler ble leder for, ble stiftet i 1919. Deres tilhengere ble kalt nazister. Det burde vel være et godt nok svar på ditt spørsmål. Mvh Gisle Larsen, Nordisk Forsvar Endret 26. august 2008 av Dotten Bilde i quote og uvesentlig link (regnet som reklame) fjernet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå