Gå til innhold

oppbevare objektiv og kamera i vakum?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg leste tittelen på tråden trodde jeg du skulle pakke for å dra på romreise. :wee:

Men tilbake til jorda. Tenker du å ta med kameraet på kajakktur, rafting, i øsende regn, svømmetur, ørken eller lignende? I så fall vil jeg nok brukt to poser med hurtiglås samt lagt det hele inni noe klær i ryggsekken. Da skal man være rimelig sikker for milde strabaser i elva. Men kameraet er jo ikke akkurat tilgjengelig da og det kan bli situasjoner og steder du ønsker å ta bilde av når det er mest action nedover elvestrykene. Da vil jeg si det er mye mer praktisk med dykkerhus. Værtettingen til enkelte kameraer og objektiver er bare ment for å beskytte mot lett regn. Kameraer uten værtetting skal man helst ikke få noen regndråper på, men mitt har i hvert fall overlevd en og annen regndråpe nå og da gjennom 6 år.

Lenke til kommentar

Mitt D80 har vært med på mye som har gjort kameraet fuktig uten at det har betydd noe problem. Litt regn har sålangt ikke vært noe problem. Har hatt større problem med kulde/varme på vinteren. Blir lett en god del kondens når man kommer fra -10 etter en tur på ski (i dyp pudder!) og setter seg inn i varmen. Men når man er klar over dette og lar kamera og objetiv tørke godt (ikke lar det ligge i tett fotobag el.) etter bruk i fuktig miljø tror jeg det skal litt til å få kamera og objektiv ødelakt :) Man må jo bruke utstyret man har hvis ikke er det bortkasta penger... ;)

Lenke til kommentar
Så det er bare å pakke inn i linsepose/ sekk/ bag og så er det sikkert for evt luftfuktighet osv?

Linsepose, sekk, bag etc er nok mer for mekanisk beskyttelse.

Blir det stor forskjell på luftfuktigheten i lufta og inne i objektivet, kan du få kondensplager.

Når jeg er ute i regnvær, legger jeg fotoutstyret "til tørk",

dvs åpent i et tørt rom - til neste dag.

Lenke til kommentar
Så det er bare å pakke inn i linsepose/ sekk/ bag og så er det sikkert for evt luftfuktighet osv?

Ja, det bør holde til ganske mye. Selv tar jeg med meg kameraet og et ekstra objektiv i en vanlig fotobag og objektivbag selv om det regner litt. Men jeg tar ikke utstyret ut av disse før jeg står under tak eller det slutter å regne. Også unngår jeg at disse blir dyvåte.

Har hatt større problem med kulde/varme på vinteren. Blir lett en god del kondens når man kommer fra -10 etter en tur på ski (i dyp pudder!) og setter seg inn i varmen. Men når man er klar over dette og lar kamera og objetiv tørke godt (ikke lar det ligge i tett fotobag el.) etter bruk i fuktig miljø tror jeg det skal litt til å få kamera og objektiv ødelakt :) Man må jo bruke utstyret man har hvis ikke er det bortkasta penger... ;)

Ute om vinteren er det veldig tørr luft på grunn av svært lavt duggpunkt. Den absolutte luftfuktigheta er svært lav selv om den relative luftfuktigheta (relativt til duggpunktet) er høy. For å unngå kondens er det derfor viktig å unngå å ta kameraet inn i innelufta (som har høy absolutt luftfuktighet). Et triks er å la kameraet varme seg opp inne, mens det fortsatt er omgitt av uteluft. Dette gjør man ved å åpne en plastpose ute i kulda, legge kameraet ned i den omgitt av uteluft (lav absolutt luftfuktighet), lukke posen, ta posen med inn og la det varme seg opp der. Når du da åpner posen etter et par timer så er det knusktørr uteluft i posen, varmet til romtemperatur. Kameraet har vært like knusktørt hele tida.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en plastkasse/eske med lokk på IKEA veldig billige saker.

Den rommer alle mine objektiver pluss litt til og gir både praktisk og best av alt støvtett oppbevaring. Disse kan også stables om man har større lagringsbehov.

Og Bergans har i ulike størrelser "Waterproof Storage Bag" som er veldig praktiske når man er på tur: det er "pakkposer med vanntett TPU-belegg for tørr oppbevaring av mat, klær, sovepose, kamerautstyr etc". Sjekk Bergans sider på nettet

Lenke til kommentar

hmm, så var det teori og praksis da. Det stemmer helt sikkert det du sier om luftfuktighet på vinteren men jeg tror aldri jeg har sett noen pakke inn kamera for så å la det ligge i to timer for å avtemperes. Sikkert lurt men ikke noe så mange gjør... Uansett poenget mitt var at kamera og objektiv tåler en god del fukt bare man ikke lar det ligge fuktig for lenge uten å tørke det skikkelig :)

Lenke til kommentar

Teori og praksis ja. Det er veldig mange som bommer på hvordan kondens oppstår og hvordan man beskytter noe mot det. Derfor kommer jeg med enkle råd om en bra og billig fremgangsmåte. Jo flere som lærer slikt jo bedre.

I samme farta kan jeg ta med hva man ikke bør gjøre. Det er å ta det kalde kameraet rett inn i varmen uten fuktbeskyttelse i den hensikt å temperere det fortest mulig. Da maksimerer man sannsynligheten for kondens. Varm og fuktig inneluft + veldig kalde objekter er den maksimalt uheldige kombinasjonen. I praksis vil jeg bruke posetrikset dersom det er under +5°C ute og det tørkes klær/dusjes/kokes mat inne. Eller om det er "tørr" inneluft og under -5°C ute.

Lenke til kommentar

Jepp, silicagel fjerner små mengder fuktighet, men det tar som regel gansanske lang tid før fuktigheten absorberes. Og silicagel-en går jo full etter en stund også. Heldigvis er de så smart laget at de skifter farge fra hvit til enten rød eller blå når de blir fulle. Når de er fulle så tømmes de ved å varmes høyt opp. F.eks til 150°C et par timer. Eller la den ligge på en varm peishylle noen dager.

Andre stoffer som fjerner fuktighet effektivt er salt og ris. Har man en av delene i en papirpose så trekker det til seg fuktigheta. Ypperlig hvis man skal oppbevare ting i en fuktig garasje eller kjeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...