Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skatt på aksjeutbytte

Tulla2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skatter 28% av fortjenesten. Eneste måten jeg kommer på for å "unngå" deler av skatten er å sette penger i BSU. Du får 20% fradrag i skatt for hver krone innskutt i BSU og da maks fradrag på 3000 i året (20% av 15k). Solgte selv noen aksjer ifjor med gevinst og unngikk skatt av fortjenesten ved å putte pengene fra salget inn i BSU.

Lenke til kommentar
Har noen aksjer jeg vurderer å selge. Lurer på om jeg må skatte av hele beløpet jeg "tjener" eller om det er noe fribeløp som det ikke skattes av.

Det er et fribeløp, det såkalte skjermingsfradraget. Hvis du investerte 10.000 i askjer i 2006, og eide de over i 2007, vil du kunne selge dem for 10.210 uten å skatte av gevinst. Forutsatt at du ikke har mottatt noe utbytte. Dette fordi skjermingsfradraget i 2006 var på 2,1% Skjermingsfradraget for 2007 var på 3,3% og skjermingsfradraget for 2008 blir vel kanskje på 4,1%. Har du mottatt utbytte trekker du dette fra det skattefrie beløpet det året du mottok utbytte.

Så er det bare å regne ut hvor mye du ikke skal skatte av, resten skatter du 28% på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...