Gå til innhold

Kjør Ubuntu og XMB dualboot på PS3!


Theo343

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I all verden er det du rører om da mann?? :D Dette har vært fullt mulig siden day 1. Det er ingen dualboot involvert. Linux kjører i en sandbox hvilket gjør at det er begrensinger med hensyn til bruk av bl.a. GPU.

 

Man kan benytte en PS3 med Linux installert til mye, men iom. at det skorter på grafikkaksellerasjon egner det seg ikke som erstatter til PC dersom du skal benytte den til mer enn tekstbehandling, nettsurfing og musikkavspilling.

 

Det er forøvrig ting på gang hvor man benytter spu'ene i cell prosessoren til grafikkaksellerasjon, hvilket skal i teorien gi mulighet for å spille av film i 1080p. Da begynner det å bli interessant. Kanskje man etterhvert kan se en full porting av XBMC Linux til Cell. ;)

Lenke til kommentar

Det jeg har hørt er at kun yellowdog var mulig å legge inn samt heller ikke fra starten men en god stund etter PS3 launch.

 

EDIT:

Ser forøvrig at det er PS3 som gjør at du må kjøre i sandbox ja ved at du velger "Allot 10GB to the Other OS." og ikke får Ubuntu sin bootloader installert fra bunn av.

 

Jeg var nok litt overentusiastisk når jeg leste denne "nyheten" i natt, damnit.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det jeg har hørt er at kun yellowdog var mulig å legge inn samt heller ikke fra starten men en god stund etter PS3 launch.

 

EDIT:

Ser forøvrig at det er PS3 som gjør at du må kjøre i sandbox ja ved at du velger "Allot 10GB to the Other OS." og ikke får Ubuntu sin bootloader installert fra bunn av.

Fedora Core har også fungert i langt tid.

PS3 maskinene vi har på jobben kjører både Ubuntu og Fedora Core, dog med en annen bootloader.

 

På Ubuntu 7.10 har vi dog måttet gjøre noe patching...

 

Det er fremdeles ganske gnikkete å programmere Cell. Våres erfaringer er at vi får best ytelse med å optimalisere "for hånd", og kompilere programmene med gcc. Kontroll av SPE'ene går igjennom libspe2 biblioteket.

 

Linux kjører i en sandbox hvilket gjør at det er begrensinger med hensyn til bruk av bl.a. GPU.

Ja, PS3 kjører en hypervisor som blokkerer tilgang til RSX brikken (GPU). Hypervisor bruker også en SPE (Linux har tilgang på 6 SPE'er). 40MB av minnet er også reservert.

Lenke til kommentar

Norske Unsolo På PS2dev.org arbeider med en løsning hvor man benytter spu'ene i cell prosessorene til de funksjoner som vanligvis gpu tar seg av ved media avspilling.

 

Om de finner en skikkelig løsning på dette, vil det på lang vei løse mye av problematikken med avspilling av media under hypervisor. Dette sammen med et voksende og åpent utviklermiljø tror jeg vil etterhvert få forskjellige mediasenterløsninger til og dukke opp. :)

 

Så fatt mot og en god porsjon tålmodighet.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...