Gå til innhold

Ordbok til Opera - problemet er løst, men ikke i Opera

PMnormal

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å teste ut Opera, og liker egentlig browseren. Veldig grei for oss fotografer siden den enkelt gir tilgang til exif. Men uten ordboken gidder jeg ikke bruke Opera. Jeg finner bare ikke ut hvordan jeg slår ordboken på. Noen som vet hvordan? Jeg har sjekket i help, men finner ikke ut av det.

Edit: For de som ikke gidder å lese hele tråden så fant jeg løsningen i å skrape Opera (rett i søppelkassen), siden problemet egentlig var exif i Firefox. Når noen løste det problemet for meg trengte jeg ikke irritere meg over Opera lenger, fordi det ble overflødig. Tilbake til Firefox, som nesten har fått en fanboy i meg nå.

En annen ting som er bedre med Firefox for meg som Akam-bruker er at jeg kun trenger å trykke på pil ned for å komme til enden av en tekst. Det er veldig tidsbesparende når man skriver innlegg. Den funksjonen har ikke Opera, som har blitt ukens store skuffelse for meg.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Firefox har jeg brukt i 4 år, og i dag er første gang jeg forsøker noe annet. Så svaret jeg ønsker er ikke "fortsett å bruke det du altid har brukt", men hjelp til å få noe annet til å fungere. Og Opanda fungerer ikke blant annet på Akam for min del. I det hele tatt fungerer Opera veldig mye bedre enn Firefox med Opanda til det jeg ønsker å bruke det til, og det er den kombinasjonen jeg vil bort fra.

Jeg vet at noen hevder at Opanda fungerer på Akam, men jeg har enda tilgode å se det med egne øyne. Opanda fungerer greit andre steder, men ikke her på siden.

Lenke til kommentar
Ordbok, som i stavekontroll for t.d. skrivefelt i forum? Det er ikkje integrert i Opera, slik som i Firefox, ein må installere Aspell (kan vere det finst andre løysingar, men det er denne eg kjenner til). Det skal berre vere å installere Aspell, so dukker Stavekontroll opp på høgreklikkmenyen for tekstfelt.

http://www.opera.com/support/tutorials/opera/spellcheck/

Men siste versjon av Aspell ifølge den linken er fra 2002. Jeg er litt skeptisk til å innstallere noe så gammelt på en Vista-maskin.

Opera er altså også noen lamme noksagter, forstår jeg. Tenk å ikke ha stavekontroll integrert. Slike produkter kan kun utvikles i Oslo eller Ytre Albania.

Lenke til kommentar

Me får sjå kva dei finn på i framtida, for min del er eg ikkje plaga av denne mangelen. Det er derimot mange andre som saknar stavekontroll, so ein skal ikkje sjå bort frå at det kjem ein gong.

Eg fann forresten ein annan metode for å få stavekontroll i Opera på:

http://cybernetnews.com/2007/03/30/ajax-sp...s-27-languages/

Ulempa er at for å få norsk stavekontroll må ein ha ein Gmail-konto, og vere logga inn der, då den nytter seg av Google sin stavekontroll. (Dette fungerte heller ikkje hjå meg, men det kan jo vere eit lokalt problem.)

Lenke til kommentar

Men vil det fungere greit med urgamle Aspell i Vista, eller bør jeg unngå det? Maskinen brukes jo til kommersielle arbeider av og til, og jeg tar ingen sjanser med programvare jeg legger inn.

Hvis det ikke er en fungerende ordbok til Opera så fjerner jeg det allerede i natt, og må nok en gang innse at norske firmaer bæsjer både her og der. For å produsere en nettleser uten stavekontroll er veldig 1994. Jeg er perfeksjonist når det gjelder staving, om ikke setningsbygging. Jeg skriver fort, og trenger noe til å sjekke om jeg har hoppet over en bkstav i farten. Det er ikke alle som bryr seg om slik, det forstår jeg når jeg leser den dårlige norske som ofte brukes på nettsider for datasaker.

Men nok engang: Kan jeg bruke Aspell uten at det kan skape problemer i Vista, eller bør jeg la være hvis jeg ønsker garantert stabilitet? Hvis det ikke fungerer skikkelig så blir det ut med programmet, og full skam over å være norsk. Jeg håper ikke virkeligheten er så pinlig som det.

Lenke til kommentar
Men vil det fungere greit med urgamle Aspell i Vista, eller bør jeg unngå det?
Eg veit eigentleg ikkje. Rett nok har eg hatt det installert eit par månadar (trur det var installert saman med eit anna program ein gong), men har aldri brukt det som eg kan hugse.

Viss du har ein GMail-konto kan du jo teste den andre metoden. Den krev ikkje noko installasjon, slik Aspell gjer, ein må berre laste ned eit par javascript-filer, leggje desse i ei mappe, og peike til den mappa i Opera sine innstillingar.

Elles får du berre halde fram med Fx, då er du jo trygg med tanke på stabilitet. Det finst forresten andre måtar enn Opanda for å vise EXIF i Fx, kanskje nokon av desse fungerer på Diskusjon.no ogso: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/se...xif&cat=all

(Eg synst forøvrig ikkje det er nokon grunn til å skamme seg, Opera er ein veldig bra nettlesar med mange andre gode funksjonar.)

Lenke til kommentar

Jeg skammer meg likevel, fordi stavekontroll er en veldig viktig komponent. Det er typisk norske nerder å lage et produkt som har en så viktig mangel som dette. Når vi ser på hvor elendige norsk-kunnskaper som finnes på forumer som dette så er det tydelig at det er en viktig funksjon. Og der røyk Opera ut av mitt opplegg, og jeg er meget skuffet siden resten er såpass bra. Jeg hater produkter som ikke er gjennomførte. Opera har eksistert i så mange år uten å ha dette, så jeg begynner å forstå at jeg ikke kjenner andre enn nerder som bruker det. Og slik forblir det sikkert i fremtiden også. Hadde de ikke vært så flinke på mobil så hadde sikkert Opera vært saga blott i dag, for det fungerer dårlig for folk flest slik jeg ser det. Torrent og exif er dårlige salgsargumenter sammenlignet med stavekontroll. Jeg får heller se på om jeg klarer å løse problemet i Firefox.

Nok et eksempel på at utviklere av programvare har fokus på egen navle og egne behov på bekostning av vanlige folks behov. Jeg elsker å hate program og maskinvareutviklere, uten at jeg elsker resultatene som får meg til å hate dem.

Lenke til kommentar
Det er ikke alle som bryr seg om slik, det forstår jeg når jeg leser den dårlige norske som ofte brukes på nettsider for datasaker.

Stemmer ganske bra.

Vet flere som sier at det ikke er noen som skriver dårligere enn pc-folk.

Men det har google gjort noe med.

Nå trenger man bare å skrive det man tror man søker etter :)google

Denne virker supert på firefox.

Lenke til kommentar

Takk for engasjement. Den fungerer godt, det har jeg funnet ut selv. Derfor er jeg tilbake i Firefox siden jeg kan lese exif på alle bilder nå. Opera fikk veldig kort levetid i mitt system :grin:

Takk for hjelpen folkens. Dere løste ikke det nye problemet, men det gamle som var årsaken til at jeg vurderte å skifte til Opera. Som nå er blitt overflødig. Takk og pris for det. Nå som Age of Conan viser at Norge ikke er verdens navle innen programutvikling likevel så kaster jeg lett Opera på skraphaugen. At det er laget av og for nerder er jo tydelig når torrent er integrert, he he.

Og exit Opera for min del. I hvertfall frem til de skjønner at også vanlige folk med vanlige behov også trenger nettlesere.

Lenke til kommentar

Ser at du har gått tilbake til Firefox, men kan uansett informere om en "plugin" som heter Ospell. Denne fungerer bra og er inline, men må aktiveres manuelt. Man taster en gitt tastekombinasjon (som du velger selv) og så sjekker den tekstområdet du skriver i. Er et ord stavet feil, kan du klikke på ordet og få opp alternativer. http://opera.gt500.org/ospell/

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

Jeg måtte legge inn Ospell prefs. I den kan du endre hvilken ordbokkilde du vil bruke. phearage eller hva den heter er standard. Den inneholdt ikke norsk. Så forsøkte jeg med Google sin ordbok, men den maser om at jeg må logge inn, selv om jeg er logget inn. Så valgte jeg orangia eller hva den heter, og der finnes norsk. Har møtt på et par ord den ikke kjenner igjen, men stort sett fungerer det strålende. Send meg en pm hvis jeg kan hjelpe :-)

Lenke til kommentar
En annen ting som er bedre med Firefox for meg som Akam-bruker er at jeg kun trenger å trykke på pil ned for å komme til enden av en tekst. Det er veldig tidsbesparende når man skriver innlegg. Den funksjonen har ikke Opera, som har blitt ukens store skuffelse for meg.
Kjem du nederst på sida kun ved å klikke på piltasten ein gong? Merkeleg, det er no det End-knappen gjer (i Fx, Opera, IE og Safari), med piltastane går ein eit kort steg nedover.
Jeg måtte legge inn Ospell prefs. I den kan du endre hvilken ordbokkilde du vil bruke. phearage eller hva den heter er standard. Den inneholdt ikke norsk. Så forsøkte jeg med Google sin ordbok, men den maser om at jeg må logge inn, selv om jeg er logget inn. Så valgte jeg orangia eller hva den heter, og der finnes norsk. Har møtt på et par ord den ikke kjenner igjen, men stort sett fungerer det strålende. Send meg en pm hvis jeg kan hjelpe :-)
Orangoo. Merkeleg, var sikker på at eg såg på den i går, og at den ikkje hadde norsk ... Jaja, eg kan vere litt svaksynt og sløv til tider. Får teste igjen seinare, her og no fungerer det uansett ikkje.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...