PMnormal Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Jeg sitter her på Karmøy uten å ha tatt med min kortleser som normalt skal ligge i kamerabagen, men det gjør jo ingenting. Jeg har jo en Silvercrest 12020 kortleser med usb-hub som jeg har glemt å ta med meg til Bergen. Jeg kjøpte den for to år siden da jeg trengte en kortleser av samme årsak som denne helgen, og den er fremdeles i salg ifølge hjemmesiden deres. Da jeg anskaffet meg den kjørte jeg Win XP. Gode saker, tenker PMnormal. Ok, cd-en med drivere funker ikke. Det er jo slettes ikke uvanlig. Det er i og for seg merkelig at en kortleser/hub trenger drivere i disse plug'n'play-tider. Men greit, drivere kan den altids få. Siden jeg trenger hub til laptop-en så er det egentlig greit å ha en slik sak. Men så kommer sjokket. Ny driver fra hjemmesiden må jo fungere greit. Det finnes kun en på hjemmesiden deres, så jeg laster ned og kjører den. Jeg har kjørt Vista i snart halvannet år, så jeg blir ganske forundret over at den ikke lar seg innstallere uten at jeg har Servicepack 1 for Win XP. Jeg er inneforstått med at det finnes utgåtte produkter som ikke har støtte i dagens operativsystemer (slik som min gamle sync-boks fra studio), men at et produkt som selges i butikker i 2008 ikke har støtte for det operativsystemet som leveres med 95% av alle nye datamaskiner må vel grense mot rein svindel når det ikke nevnes med et eneste ord på hjemmesiden deres. Fuck for et inkompetent svindelselskap Plutselig har jeg glemt billig mozzarella og generelt interessant utvalg i oster jeg liker, for nå er jeg rimelig forbannet på Lidl. Hadde jeg oppdaget dette for noen måneder siden hadde jeg kastet leseren i fanget på butikksjefen der jeg kjøpte den og forlangt pengene tilbake. Det kan jo ikke være lovlig å selge et produkt som ikke har støtte i dagens operativsystemer uten å advare folk om det. Endret 23. august 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Du vet den svarte kabelen man kan plugge i PC'n og kameraet ja? Den funker meget bra til slikt Selv om man har kortleser bør man alltid ha kabel med seg. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Jeg har aldri tidligere hatt kortleseren ute av bagen, men på torsdag tok jeg den med i den lille skulderbagen jeg har til notatblokk og solbriller. Og glemte å ta den over i riktig bag igjen. Jeg har ikke hatt kabel i bagen siden den tiden jeg ikke brukte Canons egne programvare. Det er fordi jeg aldri har fått til å overføre raw uten den medfølgende programvaren. Det skal gå greit med å skifte overføringsprotokoll, men det har jeg aldri fått til å fungere. Og uansett bør produkter som selges i dag ha støtte for meg enn XP. Endret 23. august 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 XP tillater ikke importering av .CR2 (den skjønner ikke at det er et bilde), så de må rett og slett kopieres fra minnekortet når du bruker kabelen. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Obs. Vær forsiktig med billiger kortlesere. Jeg hadde en som jeg er 100%sikker på slettet rundt 10%av bildene under oveføring. De vart med i overføringen og hadde filstørrelsen sin men bildene var helt hvite. De fungerte fint på kamera. Så bruk kopier og ikke flytt når du overfører Så kan du slette bildene etter å ha sjekket om de kom over hele. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Jeg brukte XP da jeg kjøpte kamera, så det stemmer sikkert. Men problemet er likevel ikke importen av raw til XP nå, men den fordømte kortleseren. Men det er kjekt hvis det fungerer med kabel i Vista. Da skal jeg begynne å ha kabel i bagen isteden for kortleser i fremtiden. Men uansett må man unngå dataprodukter fra Silvercrest, for noe så useriøst som å ikke tilby drivere til moderne OS-er til et produkt som er i vanlig salg er utilgivelig. Så bruk kopier og ikke flytt når du overfører. Så kan du slette bildene etter å ha sjekket om de kom over hele. Det gjør jeg selvfølgelig, men det er godt å nevne for de som er litt mer uforsiktige. Jeg sletter aldri noe fra minnekortet før jeg har overført det skikkelig, og helst tatt sikkerhetskopi på ekstern HD også. Endret 23. august 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg finner det faktisk ikke i meg selv til å ha sympati for en som kjøper elektronikk/datautstyr på en kjede som Lidl og forventer å få ett produkt som faktisk virker... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg finner det faktisk ikke i meg selv til å ha sympati for en som kjøper elektronikk/datautstyr på en kjede som Lidl og forventer å få ett produkt som faktisk virker... Egentlig et sarvelig godt poeng der, sorry PM Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Vel, den fungerte meget bra i XP. Og uansett er det verdt å advare mot et produkt som ikke fungerer på moderne maskiner men fremdeles er i salg. Og sympati er jeg ikke ute etter. Hva skal jeg med sympati? Bruke det som driver? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Silvercrest 12020 er fra 2005 , så hva forventer du . At de lager produktet med drivere til et operativsystem som ikke finnes enda. Dessuten , man skal ikke trenge drivere for slike USB mass storage produkter under XP med SP2 og Vista. Btw: Jeg har også kortleser , den trenger ingen drivere i det hele tatt hverken under XP eller Vista og blir en USB mass storage enhet med generic USB removable device disk storage for hver slot. Endret 24. august 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Den andre kortleseren min er vanlig pnp, så jeg forstår ikke hvorfor denne trenger driver. Og selv om produktet er fra 2005 så bør de lage nye drivere når de fortsatt selger det. Det finnes hauger av produkter som er enda eldre men har drivere som er laget for Vista, så jeg forventer faktisk det fra et produkt som fortsatt er i salg. Det er i alle fall utilgivelig å ikke oppgi det på hjemmesiden til produktet at det ikke er kompatibelt med Vista. Uten en slik advarsel tror jeg norske forbrukermyndigheter ville ha dømt reklamen som missvisende siden produktet i praksis ikke kan brukes i dag. For nå er det jo bare særinger som velger å nedgradere fra Vista til XP når de kjøper ny maskin. Og hvorfor trenger kortleseren egentlig drivere når "ingen" andre trenger det? Boksen har USB-hub også, og strømforsyning når man skal koble til apparater som trenger mer strøm enn det den kan levere uten ekstra strøm. Merkelige saker synes jeg. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Ikke sikkert det fortsatt er i salg, selv om hjemmesiden påstår det. Mange slike firma driter i oppdateringer av hjemmesiden, og andre glemmer det rett og slett. Jeg vil tro den nye 12013 er den som er aktuell nå. Der står det under support, at drivere kun er nødvendig under Windows 98SE. Men dette gir meg nok en mulighet til å si : Sandisk! Det lønner seg å kjøpe anerkjente merker uansett om man kjøper minnekort eller minnekortleser. Så vet man at de fungerer, og at de ikke sletter bildene dine i samme slengen. Lenke til kommentar
yxrkt Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Kan ikke la være Ssk sier jeg bare. Har brukt den en stund nå og den har aldri sviktet meg Vurderer sterkt å kjøpe en til hver bag. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Tok en rask titt på Silvercrest sine sider - der var det mye drit. Er vel på nivå med det billigste skrotet til Clas. Med andre ord slikt som man holder seg langt unna. Hadde ikke trodd at PMnormal kjøpte slikt edit: Hvis du har brukbar båndbredde på Karmøy, så kunne du ha lastet ned en linux live-cd. Det er mulig et den hadde funnet kortleseren ? Tom Endret 24. august 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
Andrs Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Jeg ble også sjokkert over at PMnormal kjøpte kortleser på Lidl. Jeg ville kjøpt kortleser av et annekjent merke. Jeg har aldri hørt om silvercrest, og det at den er og få på Lidl er ikke mer betryggende for å si det sånn. Det var det jeg hadde å si. Kort og godt. Lenke til kommentar
emero Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 tsk tsk tsk... selv har jeg 2 stk Hama kortleser (den lille blå). En liggende ved PC'en og en i fotosekken. De koster jo tross alt kun kr 249,- og kan brukes overalt uten drivere. Kjapp er den og Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Jeg kjøpte den fordi jeg trengte en USB-hub, og da var denne kombinasjonen helt ok. Brukte den på den gamle maskinen med XP, men den havnet i bunnen av en skuff etterpå. Jeg har alltid hatt en kortleser i bag-en uansett, men tenkte at de ekstra USB-ene kunne vært greie å hatt igjen. Den blir uansett liggende til jeg gir den bort til en som har XP. Jeg har jo andre minnekortlesere som fungerer skikkelig slik de er. I Vista. Ellers er jeg ikke så kresen på utstyr som ikke har noen betydning for bildekvaliteten. Minnekort er greit nok, men jeg har aldri hørt om en kortleser som sletter bildene. Det finnes sikkert, men jeg har aldri hørt om det. Jeg kjøper forresten billig sjampanjebrus også. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg kjøper forresten billig sjampanjebrus også. hehehe ... kjip sak der PM Tror du har kommet ut for et tilfelle der en liten bedrift skal revolusjonere verden. Kortlesere skal vel aldri trenge drivere på XP og Vista, men en del produsenter velger nok å IKKE følge standarder fordi de VIL at du skal installere programvaren som følger med... og som selvfølgelig inneholder en eller annen form for registrering/spam/searchbar/dritt slik at de på en eller annen måte får sendt deg noe reklame etc. Selv kjøpte jeg meg en kortleser for 2 uker siden. Den gamle var så treeeeg. Tror det var USB 2.0 på den gamle..., men mulig bare "high speed" eller hva !"#==)!"# det er når det er utrolig tregt for det om. Den nye (SanDisk) var herlig å jobbe med.... og flink å lese Sandisk Extreme III kort. Nå fikk jeg lyst å kjøpe et kort med UDMA støtte og stappe den i PC'n som en SSD.... kunne vært snodig. Lykke til PM! Kos deg med ostene! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Det eneste som egentlig er dumt er at jeg trenger USB-hub også, så det hadde vært greit med 2-i-1. Shit au, det betyr ingenting likevel. Det står en maskin med XP i kjelleren, så den får fungere som hub for den. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg har iallefall funnet det veldig praktisk å bruke pc-card (pcmcia), evt express-card (som på min nye læppiss). Den har riktignok ikke USB-hub innebygd, men laptop'en har 3, og kortet "stjeler" jo ingen så.. Dessuten er ekspresskortet litte, hendig og noe som "alltid" kan stå i maskinen.. Koster halvannen Birkeland på komplett/datakjeden e.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå