Gå til innhold

*slettet*

random85

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første så må du skru den fra hverandre, men det er vel egentlig ganske opplagt.

Når du har kroppen for seg selv så må du pusse den med sandpapir eller noe. Du trenger ikke å pusse den gamle lakken av, bare sånn at det hele gitarkroppen er ripet liksom (det er for at lakken skal henge), så må du helst vaske kroppen.

Når du har gjort det så er det bare å lakke den, du merker hvor mange strøk du må ha på den etter hvert.

Lenke til kommentar

Ja! Klart! Bare å pusse ned litt før du kliner på med noe lakk. Resultatet vil bli vidunderlig! :roll:

For å få et godt resultat kreves det tålmodighet, kunnskap og tålmodighet, og etter det så kan du være heldig å få til et akseptabelt resultat. Jeg anbefaler deg å lese rundt på nettet, og gjerne sjekk ut sider der de driver med casemodding, slik som bit-tech.net og arbeidsloggen til brukeren Snekker´n der han bygger et trekabinett og lakkerer det.

Og spør deg selv følgende: Er det verdt det? Hvis gitaren koster flere tusenlapper, hvorfor ødelegge all salgsverdi for den senere ved å få et labert resultat ved en hjemmelakkering?

Lenke til kommentar

Jeg tror det er noe bedre med noe slik som dette:

- Pusse ned gammel lakk. Avhengig av hvilken farge du skal ha. Skal du ha svart så er det ikke så nøye om du pusser ned bare litt eller mye, men skal du ha lysere farger på en gitar som er svart så bør du pusse ned en hel del.

- Lakkere. Viktig med tynne og jevne strøk.

- Vente til det tørker, så pusse ned.

- Lakkere igjen.

- Vente, pusse

- Gjenta det til resultatet er bra.

- Klarlakk

Den neste prosessen er jeg usikker på, men jeg mener å huske at får å få lakken så klar og skinnendes som mulig, så skal man pusse ned klarlakken før man så polerer den.

Lenke til kommentar

Det du tenker på, er vanskelig.

Jeg har bygd flere gitarer, og drevet med lakkering på hobbybasis i mange år. Det å få lakken på gitaren skikkelig bra er det vanskeligste av altman gjr når man bygger en gitar.

Du trenger ikke å slipe vekk all lakken før du lakkerer, faktisk er det en fordel at det er igjen lakk på gitaren.

Skal du lakkere med spraybokser, blir resultatet aldri mer enn "passe", og selv med sprayboks trenger du trening, kunnskap og masse tålmodighet. Inkludert tørketider kan et slikt prosjekt ta mange uker.

Som andre nevner her, blir gitaren så godt som verdiløs, så sant du ikke er usedvanlig dyktig og tålmodig.

Er underlaget bra, og klarlakken lagt på på en skikkelig måte, er det helt unødvendig å slipe ned klarlakken før man polerer den opp. Det er bare masse ekstra arbeid.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Men jeg vil male et spesielt mønster eller noe stilige kunstgreier på først. Hvordan gjør jeg det? Da må jeg vel bruke vanlig maling?

Er det en gitar du spiller mye på, og har du planer om å kanskje selge den senere for å finansiere et nytt gitarkjøp, så vil jeg anbefale deg å ikke gjøre det. Å lage et spesielt mønster eller "stilige kunstgreier" er sinnsykt vanskelig, og det er de færreste som får det til. Har du noen bilder av hva du kunne tenkt deg?

Hvis du derimot har lyst til å forsøke et design så bør du heller se etter en svinbillig gitar du kan lakkere med god samvittighet. Jeg har selv lyst til å leke litt med en gitar, men jeg vil ikke gå løs på Tele'n. ;)

Lenke til kommentar

Ser at folk er opptatt av salgsverdi her, men det er jo ikke sikkert det er relevant. Er det med deg som med meg så er vel sannsynligvis den første gitaren din en billig som du aldri vil finne på å selge uansett, og da er salgsverdi rivende likegyldig.

Så lenge du ikke gjør noe som går direkte ut over spillbarheten og du har tenkt å beholde den uansett så er det bare å slå seg løs med pensel og spraybokser om du føler for det. Jeg syns personlig det er mye kulere med et personlig instrument enn ett som er kliss likt alle andres, selv om resultatet kanskje ikke blir noe å skrive hjem om er det ihvertfall ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...