plakatmannen Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg har hatt Canon Eos 350D en stund nå, og har akkurat begynt på Medier og Kommunikasjon. I den forbindelse har jeg lyst til å kjøpe et nytt objektiv, og aller helst et som tar gode nærbilder/macro. Jeg så det var en tråd om et Tamron 70-300mm-objektiv her, men er usikker på om det vil passe på 350D. Prisen må være under 2000kr. Takk på forhånd. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Selvfølgelig passer det til Canon hvis du kjøper rett versjon. Det er heldigvis slik at Canon kun har en fatning, og det kun finnes noen få unntak som Canon selv produserer. Hvorfor skal du bruke en telezoom til makro? Det er fryktelig upraktisk og gir ikke topp resultater. Skal du ta makro bør du bruke makro, og ikke telezoom. Og makro får du fra ca 2500 (Sigma 50mm). Hva har makro med Medier og Kommunikasjon å gjøre? Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Tja, om man kan strekke seg til 3K får man jo Canon's ganske så andvendelige 60mm macro. Uten at jeg kjenner til media/kommunikasjon, så burde den dekke både det og makro-behovet. Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Har ikke så god peiling på foto, men det er en av delene på Medier og Kommunikasjon, og den delen vi begynner med. Derfor har jeg lyst på et nytt objektiv (bruker standard-objektivet nå), og siden jeg digger makrobilder, har jeg lyst på et godt makro-objektiv, til en relativt billig penge. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Tja, om man kan strekke seg til 3K får man jo Canon's ganske så andvendelige 60mm macro. Uten at jeg kjenner til media/kommunikasjon, så burde den dekke både det og makro-behovet. Jeg har både Tamron 70-300mm og Sigma 50mm Macro. Jeg vil si at Tamron-en er ikke velegnet til macro; det er en billig og grei tele-zoom, og bør brukes deretter. Sigmaen er bra som macro, og er fin og skarp, men lider av at den er følsom for motlys/strølys. Så den er ikke egnet som en all-round 50mm. Der tror jeg Canon sin 60mm er bedre. Tom Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Jeg ser på denne lista. Tamron 70-300 makro er billig, men tilbyr ikke skikkelig 1x makro-forstørrelse, men "juksemakro" med 0,5x forstørrelse. Kombinasjonen av makro og telezoom er et kompromiss som skal forsøke å gi litt av alt. Den er ikke veldig bra på noen av områdene, men ganske middelmålig på alle områder. Dvs. ikke elendig for da hadde ingen kjøpt den, men middelmålig. Man får hva man betaler for i dette tilfellet. Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Takk for svar, Simen1. Jeg så dette bildet, som er tatt med dette objektivet. Spørs om ikke jeg går for dette, da prisen var super, og jeg er nybegynner. Hvis jeg senere ønsker å satse mer på foto, kan jeg jo evt. kjøpe et dyrere objektiv, med ekte makro. Høres det greit ut? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Jepp, det høres greit ut. Regner med objektivet er ganske lettsolgt hvis du går lei av det. Siden du beskriver deg som nybegynner så er det også en lærerik fremgangsmåte å oppdage begrensninger på billig optikk gjennom praktisk bruk. F.eks maksimal blenderåpning, nærgrense, forstørrelsegrad osv. Også må man som student naturlig nok prioritere ganske hardt for å få råd til bedre utstyr. Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Takk skal du ha, Simen1, da satser jeg på det. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Du må være klar over at makroegenskapene får du kun på lengste brennvidde. Det virker som om du aldri har brukt en så lang zoom, for det er skikkelig vanskelig å ta makro på de brennviddene uten stativ. Et kortere kan du håndholde. Enhver bevegelse på så lange brennvidder og så små utsnitt utgjør veldig stor forskjell. En liten skjelving på hånden og motivet er plutselig utenfor bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå