Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan slipe tregulv?

Anbefalte innlegg

Jeg har et par tregulv (plank, ikke parkett eller andre jukseting :p) som er relativt slitte og stygge. Det er et relativt tykt furugulv, men har både en del hakk og sår i tillegg til vanlig slitasje i lakken.

Planen var i utgangspunktet å sette bort jobben, men de som driver med slikt i området er fullbooket herfra til månen. En bekjent som driver med utleie av slipemaskin mener at dette ikke er noe problem å fikse selv. Er det så enkelt, og er det i så fall noen som har tips å komme med for prosessen?

Jeg har et gulv jeg kan "trene" på, som eventuelt byttes ut dersom jeg ikke får det fint, men vil gjerne ha så fin finsh som mulig da gulvene jeg ikke kan/vil bytte ut er stue og kjøkken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde følt meg mer trygg med en ABC bruksanvisning, men er det virkelig så enkelt så regner jeg med at det går fint. Det beste er at jeg kan kline så mye jeg vil på gulvet når jeg holder på med tak og vegg. Bare å skrape først og slipe etterpå :D

Lenke til kommentar

Ganske greit egentlig. Det eneste som virkelig er viktig å huske på er å aldri senke sliperen mens maskinen står stille da du kan få unødvendig dype hakk i gulvet som kan være vanskelige å fjerne. God utlufting og en ansiktsmaske kan også være en god idé å huske på før du starter.

Edit: Husk også at best resultat vil du få ved å kjøre flere omganger: Grovt papir->medium->fint.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Da har jeg slipt testgulvet mitt. Dro av omtrent 5 mm, og med båndsliperen gikk dette veldig bra. Litt verre med kantsliperen, men med litt trening skal jeg vel få til det også. Lot det står igjen en liten meter så jeg kan teste med mouse i stedet. Funker det tror jeg jeg foretrekker dette etter båndsliperen.

Maxbo hadde forøvrig veldig god info om slip av gulv inkl bilder og video :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...