Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger noen gode bass høytalere

_tHokA_

Anbefalte innlegg

Skal nå slenge inn litt lyd i bilen. Til nå har jeg kun byttet spiller, og basskassa blir laget nå. Blir en bunnpass kasse med bassreflekshullet opp i hattehylla.

Men jeg har ikke bestemt meg for om det skal være 10" eller 12" enda, og om jeg skal ha to stk. Har ikke såååå mye penger å bruke på høytaler, men ca 2500kr. Noen som har forslag til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utifra at du kaller det for en bunnpasskasse, vil jeg tro du ikke har laget noe slikt før, og det er ikke enkelt å lage noe slikt utav det blå heller. Det heter båndpasskasse, nettopp fordi kassa kan gjengi et spesifikt "bånd" av frekvenser. Båndpasskasse er en god ide i en sedan, men legg litt energi i frontsettet også, for å få mest mulig bass derfra, en båndpasskasse kan bli monoton og slitsom om den har for "stort ansvar" i lydgjengivelsen i bilen. Har du laget portede kasser før?

Om du skal ha ett rør opp i hattehylla, holder det forsåvidt med ett element, men du kan bruke to elementer i en isobarik-montering for å få en mindre kasse, altså to elementer mot hverandre i en push-pull.

Med to elementer kan du ha helt opptil 4 rør i hattehylla med dobbel 6. ordens kasse.

Lenke til kommentar
Utifra at du kaller det for en bunnpasskasse, vil jeg tro du ikke har laget noe slikt før, og det er ikke enkelt å lage noe slikt utav det blå heller. Det heter båndpasskasse, nettopp fordi kassa kan gjengi et spesifikt "bånd" av frekvenser. Båndpasskasse er en god ide i en sedan, men legg litt energi i frontsettet også, for å få mest mulig bass derfra, en båndpasskasse kan bli monoton og slitsom om den har for "stort ansvar" i lydgjengivelsen i bilen. Har du laget portede kasser før?

Om du skal ha ett rør opp i hattehylla, holder det forsåvidt med ett element, men du kan bruke to elementer i en isobarik-montering for å få en mindre kasse, altså to elementer mot hverandre i en push-pull.

Med to elementer kan du ha helt opptil 4 rør i hattehylla med dobbel 6. ordens kasse.

For å være ærlig så har jeg aldri bygget en kasse før. Jeg har kun snakket med en på jobben og han sa jeg trengte en båndpasskasse for å få best lyd. Men er det egentlig såå mye å tjene på det? Mot en vanlig basskasse f.eks?

Jeg har byttet frontsett, der sitter det et MBQuart 5.25" med delefilter (mellomtone og en liten diskant). De har jeg rett på spilleren nå idag, men de skal over til forsterker da den tiden kommer.

Hattehylla har jeg ingenting enda, noen sier at det ikke er vits. Andre mener det er greit å ha høytalere der. Så vi får se hva som skjer.

Lenke til kommentar
F.eks om jeg lyd isolerer baggasjen, og setter inn en vanlig dobbel 12" basskasse, med bass reflekshull opp i hattehylla.
Ingen vits å ha kun refleksrørene opp i hattehylla, med en portet kasse (bassrefleks) trenger du også å høre selve elementet.

Dét er det fine med en båndpasskasse, der kommer all lyden utav røret, så det går greit å føre opp rør i hattehylla. Ulempen er da at frekvensområdet (båndet) man hører blir mer begrenset, så det vil være en fordel med flere porter som hver blir tunet til forskjellig frekvens.

dualbpass3cham.gif

Den enkleste:

bandpass.gif

Uansett er ikke dette helt enkelt å få til godt, så en vanlig basskasse i bagasjerommet med minst mulig hindringer i hattehylla kan være det enkleste og beste for deg.

Hattehylla har jeg ingenting enda, noen sier at det ikke er vits. Andre mener det er greit å ha høytalere der. Så vi får se hva som skjer.
Det får nesten bli enten/eller, skal du ha basskasse i bagasjen, vil du ha det mest mulig åpent i hattehylla. Vurdér heller flere 6,5"/8" i fordørene for å få mer trykk foran i bilen...
Lenke til kommentar

Men til vanlig bruk da, trenger jeg egentlig den båndpass kassa? Holder det ikke med vanlig basskasse eller sånn bassrefleks kasse?

Musikken jeg hører på er alt ifra VG lista til Rap og Trance/Techno. Vet ikke om jeg orker å legge så utrolig mye arbeid i å få prikken over i'en om du skjønner

Lenke til kommentar

Det funker selvfølgelig helt fint med en lukket kasse... men det kommer litt ann på hvilken bil du skal ha dette inn i ;)

Du sier du er igang med en bånnpasskasse, men det kan du ikke uten å vite hvilke elementer du skal ha i kassa, det finnes ikke noe fasit på en "bånnpasskasse", det må regnes ut, og det er heller ikke alle element som passer i slik kasse...

Kjøp deg et par RE10 fra morel.no, og en forsterker som orker å dra dem skikkelig... Også må du få deg en forsterker til fronthøyttalerene... Bak trenger du ikke høyttalere ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...