Uncle Scrooge Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Hei, har fått et problem. Jeg kommer ikke lenger inn på en av mine tre harddisker (Volum E). Står at jeg må formatere den for å komme innpå, det skjedde bare plutselig og lurer på om noen vet hva jeg kan gjøre for å fikse det? Så en annen tråd om det samme problemet, men det hjalp meg ikke. Prøvde å laste ned det analyseprogrammet, men fikk det ikke til å funke. Når jeg trykker på exe filen kommer det bare opp en sånn DOS boks i et halvt sekund før det slutter. (programmet het MBRLister) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Poenget med MBRlister er at den lager noen tekstfiler. Disse finner du der du har MBRlister.exe. Disse tekstfilene sier deg antagelig ikke stort, så du må poste de her (helst som vedlegg). PS: Hvis du har Vista må du huske å kjøre MBRlister som Administrator. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Hva slags merke er harddisken din? Det fins ofte diagnose verktøy for harddisker på produsenten sin nettside. Seagate og Maxtor har et program som heter seatools Seatools for windows Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Harddisken er Maxtor DiamondMax 10 200GB SATA 8MB 7200RPM NCQ, så kan prøve Seatools. Har vista ja, men har kjørt det fra en bruker som er satt opp med administratorrettigheter. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Du må høyreklikke på .exe filen og velge "Run as administrator". Ellers blir tekstfilen ganske tom. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Får ikke innstallert Seatools, innstalasjonen stopper opp på Computing Space Requrments. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Diagnoseverktøy hjelper antagelig ingenting. Det pleier ikke å være noe galt med selve disken, det er filsystemet som er feil. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Okei, da funka MBRLister'n. Tror dette skulle være alle tekstfilene: Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Disk 1, 250 GB, Dynamisk. Disk 2, 200 GB. Hvilken av disse har du problem med? Ser ikke noe umiddelbart galt. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Den på 200 GB. Hva mener du med dynamisk? Endret 23. august 2008 av -Sindre Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Ser ikke noe galt i partisjon eller bootsektor. Da må feilen være lenger inne i MFT. Det blir sikkert OK hvis du formaterer. Skal du ha ut filene så er det vel GetDataBack de fleste bruker. Alternativt TestDisk, som er gratis. Dynamisk er noe man velger når disken blir initialisert. De fleste gjør det vel uten å vite hva det er. Kan gi problemer hvis man ikke vet konsekvensene. Du ser status i Diskbehandling. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Ok, får prøve det da. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Når jeg prøvde å trykke på harddisken nå, sto det: "E\ er ikke tilgjengelig Parameteren er feil." Hvis det kan hjelpe deg/dere med å finne feilen. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Det er kun Vista Ultimate/Enterprice/Business som støtter dynamic disks (Ikke Vista Home Premium eller Home Basic). For XP er det kun PRO (ikke Home) som støtter dynamic disks. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Jeg har Vista Ultimate 32-bit Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Om det er den dynamiske disken du har problem med er det en opsjon i diskbehandling som heter "import" du må bruke. http://www.lockergnome.com/it/2007/06/06/m...n-vista-part-v/ Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Nei, er den andren ifølge Hårek. Disk 1, 250 GB, Dynamisk.Disk 2, 200 GB. Hvilken av disse har du problem med? Ser ikke noe umiddelbart galt. Er den på 200 GB det er en feil med. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Okay jeg tok feil da. Men har det plutslig bare blitt sånn eller har du skiftet hovedkort/ny PC/reinstallert OS e.l ? Hvis det plutselig har skjedd på en eksisterende system/installasjon kan det være en ide å sjekke eventviewer/hendelses logg , flytte den til en annen port eller eventuelt kjøre en chkdsk (med fix errors) på den. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Skjedde bare plutselig. Har blitt kjørt chkdisk en gang automatisk, den reparerte en del feil, men hjalp ikke. Hva må jeg gjøre for å starte chkdisk? Skal sjekke hendelsesloggen. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Du starter chkdsk enklest fra en CMD prompt ( trykk : start - run - CMD og trykk OK ) For chkdsk på E: med fix errors skriver du på kommandolinja: chkdsk E: /F (merk! ett mellomrom føre E: og føre /F) etterfulgt av enter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå