Gå til innhold

Lage eget hjemmestudio.


Eledilla

Anbefalte innlegg

Jeg driver mye med musikk, og spiller en del forskjellige instrumenter. Nå har jeg tenkt på å kanskje lage et lite studio hjemme. Hvor jeg kan ta opp både vokal og instrumenter, og mikse dette sammen. Jeg har ikke så veldig på alle sånne tekniske duppeditter, så lurer derfor på hva jeg trenger til dette og hvor jeg kan få tak i det?

Har heller ikke alt for mye å rutte med...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tenkt å bruke en god del instrumenter. Alt fra gitar, bass og trommer til blåseinstrumenter som fløyte og trompet...

 

Du har ganske mange meget forskjellige instrumenta nevnt her, noen av de er instrumenter som er vanskelige å få optimale opptak av. Hvor mye penger vil du maksimalt bruke på dette? Har du et eget rom satt av til dette prosjektet?

Lenke til kommentar
Ja, har et eget rom. Akkurat hvor mye penger er jeg ikke sikker på. For øyeblikket har jeg bare rundt 10000 kr, men regner med at jeg må kjøpe litt og litt om gangen og spare opp en del mer.

 

Vet du om rommet har god nok akustikk? Ønsker du akustiske forbedringer? Har du allerede PC/Mac, eller skal du kjøpe inn det også?

Lenke til kommentar
Ja, har et eget rom. Akkurat hvor mye penger er jeg ikke sikker på. For øyeblikket har jeg bare rundt 10000 kr, men regner med at jeg må kjøpe litt og litt om gangen og spare opp en del mer.

 

Vet du om rommet har god nok akustikk? Ønsker du akustiske forbedringer? Har du allerede PC/Mac, eller skal du kjøpe inn det også?

 

Ja, rommet har bra nok akustikk, så trenger ikke noen forbedringer av den typen. PC har jeg også:)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

sjekk min post:

 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=961007&hl=

 

opprett en PayPal konto og bestill fra Ebay.com

 

Jeg bestilte just

1x Presonus firestudio project

1x M-audio Axiom 61 midi keyboard

1x AKG 220 Perception

1x Audio Technica 2041 (2 mic'er)

1x AKG 171 Headphone

2x Monster 20' xlr cable

1x Audix 25' xlr cable

 

Alt dette for kun 7500kr, inkludert porto.

Endret av boneraw
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

studioforum.no var det ikke rart med aktivitet...

 

Tilbake til trådstarter.

 

Det har jo gått en stund siden 1 posting, og kanskje er allerede studio utstyret kjøpt inn :)

 

Ellers finnes det mange gode muligheter til å få et rimelig og godt studio.

 

Mitt første studio prosjekt, som ble til en plate og litt over middels god lyd gikk igjennom et sounblaster lydkort.

1 inn og 1 ut.

Dette er jo et meget rimelig lydkort. Dette var jo i år 2000.

Et lydeksempel kan du finne her: http://www.signesvei.no/country/Close%20my...s%20forever.mp3

Dette gikk da direkte til PC via Sonar 3 ( Cakewalk ) et rimelig musikkprogram.

Et Midi keyboard for å sample trommer osv..

En enkel pc ellers.

 

Det dyreste vi da brukte var Røde mic'en som er en NT 1

Spillt inn den gangen i et enkelt kjellerrom.

 

Personlig synes jeg det er smart å begynne i det små, og ekspandere ettersom kunnskap og eventuell interresse vokser. Kjedelig å bruke 20.000 om man aldri får det til :)

 

Et prosjekt senere (2003/04) ble mye ekspandert, miksepult, Motu828MKII lydkort, større pc, dualskjerm + mer eksternt stæsj og flere oppgraderinger av Sonar.

 

Nå er nytt mixebord igjen bestillt og venter på Sonar 8 ( bruker 7.0.2 nå ) fungerer utmerket.

 

Lyden blir nok stadig bedre, men den "dobler" ikke sin kvalitet på grunn av utstyret.

 

Rimelige eksterne lydkort via Firewire eller USB 2 gjør susen. Om man skal spille inn mange instrumenter så kan man bare ta det i mange opptak, og dermed trenger man ikke store lydkort osv..

 

Man kan få absolutt allt man trenger for 10.000.-

Det meste er brukbart, og man finner alltid ut noe nytt. Dermed også naturlige oppgraderinger etterhvert :)

mener jeg da.. hehe

Lenke til kommentar

Hvis du er på utkikk etter et rimelig og bra lydkort vil jeg anbefale å sjekke eBay for et Mbox 2 (evnt Pro) lydkort. Jeg fikk mitt for litt over 2K med frakt og moms, koster vel en ca 4500 i Norge. Pro utgaven er et par tusenlapper dyrere, men ikke så veldig stor forskjell...hovedsaklig rca innganger og flere utganger. Men da kan du hvertfall få kjørt Pro Tools som er industristandaren. For noen rimelige høytallere ville jeg kanskje sjekket ut noen KRK ROKIT RP5 eller 6 høytallere som er rimelige med god lyd eller noen Dynaudio hvis du vil legge litt mer penger i det. (har selv et par Dynaudio BM 5A som har knall lyd).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...