Gå til innhold

Moms/toll på ebay

Anbefalte innlegg

Har også hatt veldig gode erfaringer med å handle på ebay. Har alltid holdt meg under 200 kr for å slippe moms`/toll. Jeg har handlet barneklær. Men idag fikk jeg plutselig en liten smell. Hadde kjøpt en kjole som sammen med frakt skulle koste meg 29 dollar. Det hadde jeg og selger blitt enige om på forhånd. Så fikk jeg lapp i posten om at jeg måtte betale 350 kr i toll/moms for å få ut pakken fra posten.. Jeg var jo nødt til å betale dette. Pakken var merket med : total value 100?? Sendte mail til selger som beklaget og sa:Jeg ref; "We must put insurance value on all international shipments to protect your investment.." Fatter ingenting jeg.. Verdien på pakken var jo LANGT under det. Kjolen kosta 10 d, og frakten var 20. Så jeg har jo holdt meg godt under 200 kr grensen. Noen som forstår dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om selgeren har forsikret pakken for 100USD så er det helt klart en feil fra hans side. Pakken skal jo ikke forsikres for mer enn inneholdes verdi, som i dette tilfellet var 10USD.

Prøv å kontakt selgeren igjen og forklar dette, om dette ikke fører frem, legg igjen negativ kommentar og kontakt eBay.

Lenke til kommentar
Om selgeren har forsikret pakken for 100USD så er det helt klart en feil fra hans side. Pakken skal jo ikke forsikres for mer enn inneholdes verdi, som i dette tilfellet var 10USD.

Prøv å kontakt selgeren igjen og forklar dette, om dette ikke fører frem, legg igjen negativ kommentar og kontakt eBay.

Lenke til kommentar

Eneste jeg kan si er at jeg alltid ber selgeren markere subtotal/frakt separat i dollar utenpå pakken på en klar og tydelig måte.

Har hatt alt for mange tilfeller der selger bare skriver total inkl. frakt (som er tollfritt) utenpå og jeg må betale avgift og toll. Aldri vært borti at noen har forsikra pakken for en så høy sum, men tipper det er lite å gjøre med avgiften til tollen. Det har jeg selv forsøkt å ordne flere ganger med null resultat.

Lenke til kommentar
Så fikk jeg lapp i posten om at jeg måtte betale 350 kr i toll/moms for å få ut pakken fra posten.. Jeg var jo nødt til å betale dette.

Hverken du eller andre er nødt til å betale når det foreligger feil. Det forekommer endel feilmerking av utenlandspakker (det vet Posten) med enten for høy(mest vanlig når avsender har inkludert porto i verdibeløpet) eller lav verdi, og som mottaker har man hverken herredømme eller ansvar for hva avsender har skrevet på pakken.

Det du skulle gjort var å returnere "kravbrevet" sammen med en utskrift av kvittering fra PayPal, bank, e.l. til Postens Godssenter, så hadde det blitt ryddet opp i. Har vært igjennom det sjøl noen ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...