Donnie Darko Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg har en bror som reiser til New York, og i den anledning har jeg tenkt til å få han til å kjøpe et kamera. Jeg har valgt ut Nikon D80, og lurer på hva annet man skal ha. Har lest at Nikon D80 kit m/18 - 70 var bra, men hva er det, og hva vil det si? Holder dette? Takk (: Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Ved et lite enkelt søk på Google, så etter det jeg ser kan dette være et "Alternativ" til kameraet, altså et Digitalt Speilrefleks. Les her for mer informasjon: Nikon D80 Endret 23. august 2008 av Nidaroo Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Ved et lite enkelt søk på Google, så etter det jeg ser kan dette være et "Alternativ" til kameraet, altså et Digitalt Speilrefleks.Les her for mer informasjon: Nikon D80 Ok. Dvs. at jeg trenger en ekstra linse, eller går det fint å bruke "kun" kameraet? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Ja, D80 med 18-70 er et godt alternativ. Og billig i forhold til den samlede bildekvalitet. Men jeg ville ha gått for D80 med 16-85 VR hvis budsjettet er stort nok. Og med amerikanske priser så bør det ikke bli for dyrt. Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Ja, D80 med 18-70 er et godt alternativ. Og billig i forhold til den samlede bildekvalitet. Men jeg ville ha gått for D80 med 16-85 VR hvis budsjettet er stort nok. Og med amerikanske priser så bør det ikke bli for dyrt. Takk for svar. Jeg trenger ingen ekstra linse? Følger det med en linse på selve kameraet, eller hva? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Det følger med en av de nevnte, eller 18-55 VR. Den omtalte 18-70 er en normalzoom, og det er alt du trenger i starten. Personlig trenger jeg ikke mer enn en 16-85mm VR, men det er individuelt. Du bør uansett begynne med noe slik, og kanskje du i likhet med meg finner ut at du ikke trenger mer. De fleste trenger nemlig ikke det, men mange nybegynnere innbiller seg at de trenger mer enn nødvendig. I starten er det likevel ikke så lurt å ha for mange muligheter mht optikk. Det fører bare til at man forsøker å strekke seg over altfor mye, noe som kan forsinke læreprosessen. Start med et slik kit, og ta bilder noen måneder først med den zoomen. Etterpå kan du bygge ut. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Ved et lite enkelt søk på Google, så etter det jeg ser kan dette være et "Alternativ" til kameraet, altså et Digitalt Speilrefleks.Les her for mer informasjon: Nikon D80 Ok. Dvs. at jeg trenger en ekstra linse, eller går det fint å bruke "kun" kameraet? Kit betyr kamerahus og objektiv. Du kan ikke ta bilder med bare kamerahuset. Gjør som PMnormal sier, kjøp 16-85 objektivet når du først har muligheten. Lenke til kommentar
highvoltage123 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg har en bror som reiser til New York, og i den anledning har jeg tenkt til å få han til å kjøpe et kamera. Jeg har valgt ut Nikon D80, og lurer på hva annet man skal ha. Har lest at Nikon D80 kit m/18 - 70 var bra, men hva er det, og hva vil det si? Holder dette? Takk (: Kameraet er bra og du kan få gjort mye fint med det objektivet i starten. Men husk på at Nikon gir ikke verdensgaranti på huset (bare linser og ekstrautstyr). Så hvis du vil ha utført noe innen garantitiden så må du sende det "over dammen" igjen. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Det er overraskende lite å spare på å kjøpe kamerahus i USA. D80 koster 4500 i Norge og ca 4350 over disk hos B&H i NY (antar en kurs på 5.4 og sales tax på 11%). Med 18-70 må du opp i 6700 i Norge og ca 6150 i NY. Den forskjellen er det verdt å betale for å få kjøpsloven inkludert. Lenke til kommentar
Maxwell Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Ja er veldig lite å spare på Nikon D80 nå, Norge vs USA. Hvis ikke du finner et godt tilbud med objektiv på "gata" der borte da. Kanskje dukker Nikon D90 opp straks og muligens vil vi se noen supertilbud på Nikon D80 da. Så... Nei man kan ikke vente i evigheter heller, så du får bestemme deg selv Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Ikke at det har noe med denne tråden å gjøre, men av og til dukker det opp noen som nesten ideologisk handler alt i utlandet. De har en formening om at det teoretisk skal være mye billigere fordi Norge er et potetland ifølge pappa. Og da pappa fremdeles hadde hår på hodet stemte det, men ikke nå lenger. Det er bare det at med håret forsvant også evnen til å holde seg oppdatert. Vi har jo hatt eksempler på de som har kommet hjem med et salig og lurt glis rundt munnen, bare for å finne ut at de har betalt et par hundre mer enn prisen på billigste butikk i Norge. Det er ganske ubetalelig. Uansett ville jeg ikke kjøpt noe så billig som en D80 utenlands. Et så billig kamera vil det uansett kun være noen få (svært få) hundrelapper å spare på, og det bør være besparelser på et par tusen for at det skal være verdt å ofre forbrukerrettighetene dine for. Det er faktisk ganske mange som opplever problemer med både optikk og hus. Produktene er for billige til at det skal være Hasselblad-kvalitet (eller Nikon AI-kvalitet for denslags skyld). Men at jødene på Manhattan får solgt noe L-glass til meg ved et NY-besøk en gang i fremtiden er det liten tvil om. Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Er det så lite å spare ja. Uansett så ble det ikke noe av (: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå