Gå til innhold

Mulig sykdom på ørret?

Anbefalte innlegg

Var ute på en liten fisketur i vannet jeg pleier i dag. (Tjelbreidtjernet, Sviland, Rogaland)

Det første jeg oppdaget var flere døde fisker rundt om kring i vannet. tror jeg talte 5 stk totalt.

Satt meg ned og spiste litt på en stein ute i elva. Da oppdaget jeg en fisk som sto i vannet rett under meg, eller rettere sagt lå på bunnen. syns dette var rart og bestemte meg for å prøve å fange den.. da jeg prøvde å fange den reagerte den med å sakte svømme noen cm lengre bort og igjen legge seg på bunnen. jeg konkluderte med at fisken måtte være syk og tok den med kniven.

Da jeg så den på siden hadde den noen runde sår, så ikke bra ut. Tok et bilde som jeg legger ved.

Noen som vet hva dette er?

Endret av mais
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poster svaret jeg fikk fra mattilsynet. Har ikke vert ved vannet etter jeg postet så vet ikke hvordan det ser ut nå.

Det er viktig med slike meldinger som du sendte.

Noe konkret svar på hva som har skjedd på Sviland har vi ikke. Slike tilfeller hvor det dør litt fisk kan skyldes flere ting. Det kan være et utslipp i elva, eller andre ting. Sårene på siden kan muligens være sår i forbindelse med slossing blant de kjønnsmodne i elva. Utfra ett enkelttilfelle som dette ønsker ikke Mattilsynet å foreta noen videre undersøkelser, men dersom du holder øynene opne når du fisker der fremover, og det fortsetter å dø, vil vi vurdere å få analysert fisken for å finne mulig årsak. Dersom du finner dette i fremtiden, er det fint om du sender en mail direkte til meg.

Lenke til kommentar
Var ute på en liten fisketur i vannet jeg pleier i dag. (Tjelbreidtjernet, Sviland, Rogaland)

Det første jeg oppdaget var flere døde fisker rundt om kring i vannet. tror jeg talte 5 stk totalt.

Satt meg ned og spiste litt på en stein ute i elva.

...

Noen som vet hva dette er?

Hallusinasjoner pga. sult?

Er du han fyren i Askeladden og de gode hjelperne?

--

Du vet ikke om de andre fiskene du så hadde lignende sår?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ligner på furunkulose spør du meg. Finner man slik fisk skal den helst leveres til mattilsynet med en gang, er det vanskelig/for langt unna kan du undersøke med nærmeste høyskole med litt landbruk/naturforvaltning/fiskeri/biologi -relaterte studier, da kan de se på den og gi beskjed videre til mattilsynet om hva det er (mattilsynet er uansett best). Andre tegn på furunkulose uten å åpne fisken (det gjør tilsyn/eksperter bedre selv) er skader/misfarging på gjeller. Det skal ikke være farlig å spise slik fisk (den levende, ikke den som har råtnet i flere dager) men det bør unngås.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...