Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil på søndag?

Hellemyr

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg river nå å ser på bil, og det passer meg veldig fint å dra opp til å se på bilen imorgen (søndag) og kjøpe den om jeg vil ha den.

Men på søndag har jo alt av biltilsynet, forsiktings selskaper og sånt stengt. Hvordan skal jeg da gå frem om jeg skal kjøpe den på søndag? Men tanke på salgsmeling og forsikring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selgere (hvis du tenker på firmaer) er stort sett veldig behjelplige med slike ting, eneste man stort sett gjør er å skrive under på noen papirer, så kan de gjøre resten :)

Man skal alltid sende inn en salgsmelding hver, for sikkerhets skyld.

Det er vanskelig i disse tider da vognkort del 2 (den rosa biten) brukes ved eierskifte. Hjelper lite å sende inn en gammeldags blankett, den går nok rett i søpla hos trafikkstasjonen.

Lenke til kommentar
Selgere (hvis du tenker på firmaer) er stort sett veldig behjelplige med slike ting, eneste man stort sett gjør er å skrive under på noen papirer, så kan de gjøre resten :)

Det er vanskelig i disse tider da vognkort del 2 (den rosa biten) brukes ved eierskifte. Hjelper lite å sende inn en gammeldags blankett, den går nok rett i søpla hos trafikkstasjonen.

Kan da hende at bilen du kjøper ikke har det nye vognkortet enda.

Eller er alle blitt oppdatert ?

En bil jeg kjøpte for ca 6mnd siden, hadde samme vognkort den hadde i 83' det var en bitteliten bok.

Lenke til kommentar

Det er ikke spesielt vanskelig. Eierskiftemelding trenger ikke være vognkort del 2, her finnes det blant annet egne skjema man kan bruke.

Vognkort del 2 må innleveres før bilen kan omregistreres, men man kan levere inn eierskifte på annet skjema før dette, det registreres bare et krav i systemet at VK del 2 ikke er innlevert enda.

Kan da hende at bilen du kjøper ikke har det nye vognkortet enda.

Eller er alle blitt oppdatert ?

En bil jeg kjøpte for ca 6mnd siden, hadde samme vognkort den hadde i 83' det var en bitteliten bok.

Alle har ikke nye typen enda, nei. Og dette er som nevnt over ikke noe problem. :)

Dog er det å anbefale for alle som har gamletypen vognkort, å ta en telefon til BT og be dem sende et nytt et av den nye typen. Dette kan gjøres på telefon, og du trenger ingen skjemautfylling eller lignende. :)

Angående bilkjøp på søndag, ring forsikringsselskapet på fredag og tegn forsikring. Kjøper du ikke bilen avbestiller du på mandag og betaler ingenting. Skjer ikke at jeg selger en bil uten at ny eier har ordna forsikring først.

Firma har ofte fordelen at de kun trenger å fakse et papir til selskaet, så er forsikringen i gang. Litt praktisk når man handler bil på kveldtid/helger.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte den bilen jeg har nå i februar i år, sendte jeg inn en vanlig salgsmelding. Selger fant ikke igjen den rosa delen av vognkortet, men dette var ikke noe problem. Blanketten gikk ikke i søpla hos biltilsynet, og bilen skiftet eier.

Skjer ikke at jeg selger en bil uten at ny eier har ordna forsikring først.

Det er ikke sånn at den som kjøper bilen kjører på din forsikring frem til han tegner sin egen. I 3 dager (tror jeg det er) etter at du har solgt bilen din gjelder en forsikring som ikke har noe med hverken kjøper eller selger å gjøre. Det betyr at kjøper har 3 dager på seg til å tegne egen. Hvis det skulle skje noe i løpet av disse 3 dagen så sjekker de bare hvilken dato som står oppført på salgsmeldingen.

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Det er ikke sånn at den som kjøper bilen kjører på din forsikring frem til han tegner sin egen. I 3 dager (tror jeg det er) etter at du har solgt bilen din gjelder en forsikring som ikke har noe med hverken kjøper eller selger å gjøre. Det betyr at kjøper har 3 dager på seg til å tegne egen. Hvis det skulle skje noe i løpet av disse 3 dagen så sjekker de bare hvilken dato som står oppført på salgsmeldingen.

Har du noe dokumentasjon på dette?

Hva dekker denne? Ansvar? Del-kasko? Kasko? Er det staten som står bak ?

Lenke til kommentar

jeg tror ikke det er tilfellet, hvem skal betale den forsikringen da? så hvis du kræsjer så får du igjen av staten da? kan jeg aldri tenke meg..

Når du skriver kontrakt, så skriver selger når forsikringen opphører, da skal du som kjøper rett og slett bare skaffe deg forsikring innen selgers er utgått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...