Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Øke fsb med 10mhz eller CPU?

Anbefalte innlegg

hei alle sammen.

jeg kan egentlig ingenting om klokking, men jeg har lest diverse steder at når man klokker skal man gå rolig framover... alltså øke ( et eller annet ) med 10mhz om gangen. og jeg lurer på om det er FSB jeg skal øke med 10 eller bare øke fsb med 1 så går prosessor hastigheten min opp med 7mhz eller noe sånt... hvis jeg øker fsb med 1 går hatighetne på CPU min opp 7mhz!!!

håper dere skjønner meg. :)

mhv kallejosef

Endret av kallejosef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Du glemte og skrive hvilket hovedkort og cpu du har så det jeg gir deg er en video guide fra Shamino som forklarer deg det du trenger.

Men guiden er lagd for mitt Foxconn Mars hovedkort men du blir forklart hvordan du skal overklokke og hva du skal gjøre.

overklokking med Shamino

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Du glemte og skrive hvilket hovedkort og cpu du har så det jeg gir deg er en video guide fra Shamino som forklarer deg det du trenger.

Men guiden er lagd for mitt Foxconn Mars hovedkort men du blir forklart hvordan du skal overklokke og hva du skal gjøre.

overklokking med Shamino

Mvh donnieakalefty

ok takk for guiden, men dette er uaktuelt for meg..... jeg vil bare ha et konkret og eneklt svar på om det er FSB jeg skal øke med 10 eller CPU hastigheten ( feks min q6600 fra 2400mhz til 2410mhz ) ?? venligst svar....

mhv kallejosef

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

vel hadde du sett guiden så hadde du fått svar på spørsmålet ditt.

Han sier hva du skal gjøre.

Ja du skal stille opp FSB 10mhz om gangen, men still multiplayern så lavt som overhode mulig og gå opp så langt du kan.

Men du må stille volten også vis du skal klokke noe skikkelig og den guiden forklarer deg dette.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
vel hadde du sett guiden så hadde du fått svar på spørsmålet ditt.

Han sier hva du skal gjøre.

Ja du skal stille opp FSB 10mhz om gangen, men still multiplayern så lavt som overhode mulig og gå opp så langt du kan.

Men du må stille volten også vis du skal klokke noe skikkelig og den guiden forklarer deg dette.

Mvh donnieakalefty

Hvorfor sette ned multi? Sitter jo igjen med en underklokket CPU da. :hmm:

Øk FSB 5 MHz av gangen, så risikerer du ikke å få et system som gir blåskjerm i hytt og vær selv om det ikke er helt stabilt. Husk å stressteste en stund mellom hver økning av FSB.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

For han skal finne max FSB så skal han stille tilbake opp til det høyeste og prøve og se hvor høyt den kan overklokkes.

Han skal jo ikke la den bli igjen på laveste multiplayer.

Og stress teste for hver eneste mhz økning så vil han jo aldri bli ferdig med overklokkingen, da vil han jo bruke flere dager om ikke uker på det for du skal stressteste en stund for og sjekke at det er stabilt.

Når du har nådd max FSB så setter du opp multiplayer til 7, 8 eller 9 så tester du igjen hvor høyt du kommer så må du stille volten vis den ikke går men ikke gå for høyt.

Men sjekker du den guiden jeg linka til så blir du fortalt alt du må.

Bruk OCCT for og stress teste med når du har nådd hastigheten du ønsket.

OCCT

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
For han skal finne max FSB så skal han stille tilbake opp til det høyeste og prøve og se hvor høyt den kan overklokkes.

Han skal jo ikke la den bli igjen på laveste multiplayer.

Og stress teste for hver eneste mhz økning så vil han jo aldri bli ferdig med overklokkingen, da vil han jo bruke flere dager om ikke uker på det for du skal stressteste en stund for og sjekke at det er stabilt.

Når du har nådd max FSB så setter du opp multiplayer til 7, 8 eller 9 så tester du igjen hvor høyt du kommer så må du stille volten vis den ikke går men ikke gå for høyt.

Men sjekker du den guiden jeg linka til så blir du fortalt alt du må.

Bruk OCCT for og stress teste med når du har nådd hastigheten du ønsket.

OCCT

Mvh donnieakalefty

Å stressteste for hver MHz FSB er unødvendig. Men en 5MHz økning av FSB vil gi 45MHz ekstra på CPU, noe som er greit å stressteste om er stabilt. Mulig det tar litt tid, men da lærer man seg utstyret.

Hvis OP er med på tanken din så kan han jo teste det ut. Men "øk FSB litt, stresstest - øk FSB litt til - stresstest"-metoden er minst komplisert. Kan ikke se helt hva maksFSB kan brukes til her, med mindre hovedkortet er så dårlig at det sliter med å kommer over 400 MHz.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

For det er ikke alltid du får full FSB vis du har 9 på multiplayern i forhold til 6,7 eller 8.

Det er noe man fort kan oppdage at med multi player på 9 så kanskje den når 410-420 mhz

Men på 7 så kan du nå max FSB på 460 mhz eller mer.

Derfor det er greit og finne ut max FSB så vet du hva du kan få ut av pc-en.

Vis du skal stress teste på vær 5 mhz økning og så kanskje gå fra 300 til 420 så vil du bruke lang tid på overklokkingen.

er mye greire og gå så høyt som FSB tilater før windows nekter og starte så gå ned 10 mhz og prøve om det fungerer da og så begynne og stress teste.

hvor viktig/nødvendig er det og vite at cpuen din fungerer stabilt med 50-100 mhz overklokk?

For da tar det fort lang tid før du er når max hestigheten din.

Jeg forklarer kun det Shamino snakker om i guiden sin at man skal øke FSB til høyeste hastighet til windows nekter og boote skikkelig så gå ned 10 mhz.

Han skal vist være ganske kjent i overklokkings miljøet.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...