Gå til innhold

Linuxdistroer og popularitet i Norge.

Anbefalte innlegg

Selv om ikke Google Insight gir noen klar indikasjon på popularitet så kan man få en pekepinn, og litt intressant er det uansett :)

Her er hvordan Norge dukker opp på Google Insight i forhold til en del distroer, overraskende høut på et par av dem:

Ubuntu:

1. Italy

2. Cuba

3. Indonesia

4. Norway

Linux Mint:

1. Indonesia

2. Norway

Skolelinux:

1. Norway

Gentoo:

1. Russian Federation

2. Czech Republic

3. Belarus

4. Moldova

5. Estonia

6. Slovakia

7. Ukraine

8. Germany

9. Sweden

10. Norway

Dreamlinux:

1. Czech Republic

2. Indonesia

3. Italy

4. Slovakia

5. Brazil

6. Portugal

7. Greece

8. Norway

Sabayon:

1. Belgium

2. Italy

3. Greece

4. Costa Rica

5. Guatemala

6. France

7. Puerto Rico

8. Norway

Suse, Fedora, Debian, Mandriva og et par andre store distroer kom ikke inn på topp 10 listen.

Statistikken over Windows og Mac:

Windows:

1. India

2. Sri Lanka

3. Cuba

4. Russian Federation

5. Nicaragua

6. Bangladesh

7. Pakistan

8. Dominican Republic

9. Jamaica

10. Guatemala

Windows XP:

1. India

2. Mauritius

3. Sri Lanka

4. Philippines

5. Pakistan

6. Russian Federation

7. Nepal

8. Cuba

9. Trinidad and Tobago

10. Bangladesh

Windows Vista:

1. Guatemala

2. Honduras

3. El Salvador

4. Mexico

5. Nicaragua

6. Ecuador

7. Paraguay

8. Costa Rica

9. Dominican Republic

10. Mauritius

Mac:

1. United States

2. Switzerland

3. Canada

4. Singapore

5. France

6. Australia

7. Japan

8. Hong Kong

9. United Kingdom

10. Norway

OSX:

1. Switzerland

2. Japan

3. Norway

4. Australia

5. Netherlands

6. United States

7. New Zealand

8. United Kingdom

9. Canada

10. Italy

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel ... eneste landet den faktisk hadde noen som helst betydning når det gjaldt søk på skolelinux :p

... men jeg ble litt overasket over at Norge kom så høyt på Ubuntu og Linux Mint.

Synes det også var litt intressant å sammenligne søk på Windows og Linuxdistoer opp mot Mac og OSX, ser ut til at de dominerer I-landene. Norge er ikke på listen over Windows, men kommer som nummer tre på OSX.

Lenke til kommentar

Det kan jo i grunn tolkes på mange måter. For meg er det nærliggende å tro at etterhvert som flere av "mennene i gata" får mer kunnskap om linux søkes det gjerne på distro i stedet for linux generelt. For det andre tror jeg at i dagligtalen har for svært mange, spesielt nybegynnere, byttet ut termen linux med termen ubuntu. Men hva vet jeg, der er bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Det kan jo i grunn tolkes på mange måter. For meg er det nærliggende å tro at etterhvert som flere av "mennene i gata" får mer kunnskap om linux søkes det gjerne på distro i stedet for linux generelt. For det andre tror jeg at i dagligtalen har for svært mange, spesielt nybegynnere, byttet ut termen linux med termen ubuntu. Men hva vet jeg, der er bare spekulasjoner.

Tenkte det samme som deg. Har liten tro at det søkes mindre på linux generelt nå enn før. Er vel heller motsatt. Er jo stadig flere som bruker linux. Er sikkert flere som lukter litt på det også nå som EEE og Acer One er så i vinden som de er.

Lenke til kommentar
Synes det også var litt intressant å sammenligne søk på Windows og Linuxdistoer opp mot Mac og OSX, ser ut til at de dominerer I-landene.
Ja, dette kommer ekstra tydelig fram via verdenskartet som vises i flashen til høyre.

Skolelinux er også kjent som DebianEdu, men det var for lite brukt til at det fantes statistikk over.

Noen andre:

Man ser flere på forumet her som bruker PCLinuxOS:

1. Indonesia

2. Czech Republic

3. Estonia

4. Norway <--- (ugh)

5. Greece

6. Slovakia

7. Philippines

8. Malaysia

9. Slovenia

10. Puerto Rico

Qtopia er jo delvis et "norsk" produkt (Trolltech):

1. South Korea <-- mye mobilutvikling foregår i denne kanten av verden

2. Taiwan

3. Russian Federation

4. Norway <---

5. China

6. Hong Kong

7. India

8. Finland (Nokia kjøpte Trolltech)

9. Czech Republic

10. Singapore

Openmoko er en annen mobildistro som også får relativt mye oppmerksomhet fra nordmenn:

1. Taiwan (Openmoko Inc., selskapet som står bak holder til her)

2. Norway <---

3. Russian Federation

4. Czech Republic

5. Austria

6. Italy

7. Switzerland

8. Sweden

9. Germany

10. Denmark

edit: BB-kodefix

Endret av kommers
Lenke til kommentar
kommers: Hva i alle dager er pclinuxos? Har jeg aldri hørt om.

Er en kjent distro det da! Ligger for øyeblikket på rank 5 på distrowatch.

Ikke bare det, men i fjord lå den vel også over Ubuntu med små mellomrom. Flere sider og blader har spekulert i at denne distroen kan gå forbi Ubuntu i løpet av 2008, men tviler på at de kommer til å få noe stort hopp om de ikke kommer med PCLinuxOS2008 Full Version, MiniMe var en liten skuffelse.

Mest sannsynlig kommer de ikke til å komme med en ny utgave før KDE4 har den samme funksjonaliteten som KDE3, noen spekulerer i om det kanskje kommer en utgave rundt juletider for å ha en 2008 release, mens mange håper at de venter til 2009 så KDE4 får mer tid på seg.

Det er en av de enkleste rullende utgivelsene av Linx-ditroer jeg har vært borti. Grunnen til at den kanskje har havnet noe ned på tabellen er kanskje at de gir ut distroer med veldig store mellomrom og kommer derfor ikke så ofte opp på forsiden på Distrowatch som andre med 6 måneders releas (der de også har et hav av betaer hver).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...