Gå til innhold

HD kvalitet fra pc til HD tv?

Gjest Slettet+19283741

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+19283741

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en bærbar pc med hdmi inngang og blueray spiller, men før det må jeg vite om jeg kan bruke denne pc'en til å koble den opp til min 32" hd tv og klare å se på filmer i 720p via pc'en med hdmi?

Jeg lurer også på om oppløsningen på skjermen på pc'en vil ha noe å si i denne forbindelsen? Altså full hd er som kjent (ca) 1000x1900 pixler, mens oppløsningen på skjermen er kun (ca) 800x1200..

På forhånd, takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil uansett ikke få det i skikkelig HD-kvalitet når du kobler en laptop til TV. Kvalitetstap vil det bli uansett. Hvor mye avhenger bl.a av skjermkortet ditt og prosessoren (samt maskinen ellers) som må være av en slik standard at det klarer å overføre signalene på best mulig måte.

I tillegg må du ha skikkelig software for å spille det av. Det er jo ikke noe problem, men jeg nevner det bare :)

Målet ditt er å få sett film på tv av best mulig kvalitet, da tror jeg heller jeg hadde kjøpt meg en vanlig Blu Ray spiller og holdt meg til dvd på laptopen. Hvis du tenker over nytteverdien over å ha Blu Ray på pc bare for å kunne vise det på en tv, så ser jeg ikke for meg at det skal være bedre enn en Blu Ray spiller koblet direkte i tv`n.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Takk for kjapt svar :)

Ved bruk av HDMI skal det igrunn ikke bli tap av signal har jeg hørt, enten er det 100% eller så er det ikke noe, men det er mulig jeg har misforstått akkurat dette?

(bærbar pc) Når det gjelder grafikkort, cpu osv skal det nok være bra nok. Satser på pentium's nyeste prossessor med 2,4 Ghz, 4 gb ram minne, geforce 9600 (512 mb minne).

Er det noen som vet om oppløsningen på pc skjermen vil påvirke kvaliteten på bildet på tv'en?

Vil jeg få bedre kvalitet med bluray på en såpass lav oppløsning som (ca) 800x1200 enn med vanlig dvd?

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å gå til innkjøp av en bærbar pc med hdmi inngang og blueray spiller, men før det må jeg vite om jeg kan bruke denne pc'en til å koble den opp til min 32" hd tv og klare å se på filmer i 720p via pc'en med hdmi?

Du vil sannsynligvis få et bilde med oppløsning på 768*1360 piksler, tilsvarende oppløsningen på TV-ens panel. Kanskje med litt overscan, slik at du ikke ser oppgavelinjen nederst på skjermen eller menylinje øverst i viduer som er maksimert. Det får i alle fall jeg med Tatung V32MCAK, HDMI-kabel og Acer Aspire 5920G med Nvidia GeForce 8600M GS skjermkort. Men film lastet ned fra nettet eller DVD og spilt i fullskjermmodus i Windows Mediaplayer eler Acer Arcade ser helt greit og skarp og fin ut på TV-skjermen.

Jeg lurer også på om oppløsningen på skjermen på pc'en vil ha noe å si i denne forbindelsen? Altså full hd er som kjent (ca) 1000x1900 pixler, mens oppløsningen på skjermen er kun (ca) 800x1200..

Den har det dersom du setter opp PC-ens skjermkontrollpanel til å speile, slik at du har samme blde på begge skjermene. Da vil en av dem få feil oppløsning og se litt uskarp ut. Velger du derimot å utvide skrivebordet til å gå over begge skjermene, slik at du ser forskjellige vinduer på de to skjermene og kan dra vindier fra den ene skjermen til den andre, kan du stille oppløsningen individuelt til best egnede oppløsning for hver skjerm, da blir det rimelig skarpt. Men du får uansett ikke full HD-oppløsning så lenge skjermen ikke har 1080 piksler i høyden å vise det på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Nei, det er sant, tatung mcak 32" støtter ikke full hd. Men utifra hva du sier virker det som at jeg kan klare å få se hd ready (720p) .. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...