Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Poker og skatt


AlexD

Anbefalte innlegg

Jeg spiller poker og har tjent en del penger på det de siste årene. Ettersom jeg har forstått er enkeltgevinster under 10.000 kroner ikke skattepliktige, så jeg har aldri oppgitt noe til skattemyndighetene. I sommer fikk jeg et brev fra skatteetaten om varsel av kontroll av inntekter fra utlandet, der jeg blir bedt om å gi nærmere opplysninger om overførsler jeg har mottatt i 2006 og 2007. Jeg ringte og fortalte at jeg spiller poker på internett og at jeg ikke hadd oppgitt noe til beskatning fordi jeg hadde forstått det slik at enkeltgevinster under 10.000 kroner ikke er skattepliktige. Jeg fikk så beskjed om at det er jeg som har bevisbyrden for at jeg ikke har vunnet enkeltgevinster som er større enn 10.000 kroner, og i tillegg skulle jeg ha oppgitt inntektene mine selv om hver enkelt gevinst var under 10.000 kroner, slik at det kunne vurderes om pokerspillingen min skulle ansees som næringsvirksomhet og skattes deretter. På spørsmål om hvordan jeg skulle bevise at hver gevinst har vært mindre enn 10.000 ble hun jeg snakket med usikker, og hun sa hun skulle skjekke opp hvordan det hadde vært gjort i lignende saker og ringe meg tilbake (i overmorgen).

 

Beløpene det dreier seg om er i størrelsesorden 300.000 kroner per år.

 

Er det noen som har oversikt over reglene om skatt på poker? Hva kommer til å skje nå? Jeg har hørt ulike utgaver: Gevinsten er skattepliktig hvis nettogevinsten i en pott overstiger 10.000 kroner eller gevinsten er skattepliktig hvis bruttogevinsten i en pott overstiger 10.000 kroner. Hvilken stemmer? Hva skal til for at spillingen blir ansett som næringsvirksomhet? Spiller det noen rolle i den sammenheng at jeg har vært heltidsstudent i perioden? Hvilke eventuelle straffereaksjoner kan jeg vente meg hvis det viser seg at de vil anse spillingen som næringsvirksomhet som jeg i så fall har undratt skatt for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan sees på som næringsvirksomhet dersom du har tjent nok på det til å forsørge seg.

Det virker som et litt merkelig kriterium? Det kreves vel ikke i noen annen form for næringsvirksomhet at en skal tjene nok til å forsørge seg? Har du noen kilder?

Lenke til kommentar
Jeg fikk så beskjed om at det er jeg som har bevisbyrden for at jeg ikke har vunnet enkeltgevinster som er større enn 10.000 kroner

Hva med å be banken sende en kontoutskrift fra bankkontoen din til skattemyndighetene?

Da får de noen timers morsomt arbeid å kose seg med.. Privatlivet ditt blir dog temmelig blottlagt.

Bare en tanke. :)

 

Edit: Har du forresten 300.000 i overskudd, eller bruttogevinst ?

 

Edit2: Fant en link med litt info, dessverre er den noen år gammel. Den linker også til et par andre artikler:

http://www.nettpoker.nu/nettpoker_skatt.html

 

Det mest interessante er vel det at man kan måtte be om en "bekreftelse" fra spillselskapet på gevinstenes størrelse. Men ta dette med en klype salt, kilden er usikker.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Jeg fikk så beskjed om at det er jeg som har bevisbyrden for at jeg ikke har vunnet enkeltgevinster som er større enn 10.000 kroner

Hva med å be banken sende en kontoutskrift fra bankkontoen din til skattemyndighetene?

Da får de noen timers morsomt arbeid å kose seg med.. Privatlivet ditt blir dog temmelig blottlagt.

Bare en tanke. :)

Det er ikke avgjørende hvor store beløp jeg har tatt ut til bankkontoen, men hvor store beløp jeg har vunnet i enkeltpotter.

 

Edit: Har du forresten 300.000 i overskudd, eller bruttogevinst ?
Netto. Så hvis de vurderer om det er næringsvirksomhet sånn som Manfred sier kommer de antakelig til å vurdere det som det. Det er for så vidt fair synes jeg, og slik reglene burde vært uansett hvor mye man tjente.

 

Det mest interessante er vel det at man kan måtte be om en "bekreftelse" fra spillselskapet på gevinstenes størrelse. Men ta dette med en klype salt, kilden er usikker.
Hvor ser du det så spesifisert? Jeg finner bare at de kan be om "dokumentasjon".
Lenke til kommentar
Men er det sånn at man ikke må betale noe skatt i det hele tatt på samlede premier (300k) så lenge alle premier hver for seg har vært under 10k? Høres rart ut...
Jeg er enig. Enda verre er imidlertid flipsiden av mynten, der man hvis reglene skal følges kan risikere å måtte betale mer enn 100% skatt hvis man har mange enkeltgevinster over 10.000, ettersom det ikke gis fradrag for tap.

 

Hei.

 

Hvordan tok du ut disse pengene??

Har hørt rykter om at hvis man tar ut under 10000 hver gang så skulle det gå greit.

 

Det er utrolig hva disse myndighetene klarer å snoke opp...

 

Detomaso

Fra Neteller til bankkontoen min for det meste. Jeg tviler på at det går bedre å ta ut under 10.000 hver gang. Tvert imot skulle jeg tro det bare ser mer suspekt ut å ta ut 9500 kroner annenhver dag til man har fått ut 300.000 - da er det jo tydelig at man har noe å skjule.

Lenke til kommentar
Det er ikke avgjørende hvor store beløp jeg har tatt ut til bankkontoen, men hvor store beløp jeg har vunnet i enkeltpotter.

Riktig, tenkte ikke på at man tar ut penger uavhengig av gevinster. :p

 

Edit: Har du forresten 300.000 i overskudd, eller bruttogevinst ?
Netto. Så hvis de vurderer om det er næringsvirksomhet sånn som Manfred sier kommer de antakelig til å vurdere det som det. Det er for så vidt fair synes jeg, og slik reglene burde vært uansett hvor mye man tjente.

Da er det vel bare å gratulere med godt spilt! :) Hvis dette blir vurdert som næring, så vil du ihvertfall også få anledning til å trekke fra eventuelle tap, hvis flaksen skulle snu.

 

Det mest interessante er vel det at man kan måtte be om en "bekreftelse" fra spillselskapet på gevinstenes størrelse. Men ta dette med en klype salt, kilden er usikker.
Hvor ser du det så spesifisert? Jeg finner bare at de kan be om "dokumentasjon".

 

Det står følgende:

"Er dine samlede skattefrie lotterigevinster i 2004 større enn 50 000 kr, skal du legge ved en bekreftelse fra den som har utlevert gevinsten."

Står tilogmed "SKAL".. men vet ikke noe om hvorvidt dette håndheves, eller fortsatt gjelder.

Lenke til kommentar
Det står følgende:

"Er dine samlede skattefrie lotterigevinster i 2004 større enn 50 000 kr, skal du legge ved en bekreftelse fra den som har utlevert gevinsten."

Står tilogmed "SKAL".. men vet ikke noe om hvorvidt dette håndheves, eller fortsatt gjelder.

Du har rett. Jeg leste det som at det måtte legges ved en bekreftelse på at beløpet var vunnet hos dem, men ja, det er vel enkeltgevinstenes størrelser det dreier seg om. Regelen gjelder sikkert fortsatt, men den kan være vanskelig å håndheve når jeg ikke kan tenke meg at pokersidene er i stand til eller ville orket bryet med å sende meg en slik bekreftelse hvis jeg ba om det. Men det er selvsagt mitt og ikke skatteetatens problem nå.

Lenke til kommentar
Uten at jeg har noen link el å vise til så vil jeg si at naturligvis er dette lovmessig inntekter som du må skatte av. Selvfølgelig!

 

Hekler du skjerf og selger en og en til kr 100, men begynner å tjene litt på det så er det ikke hobby lengre, men skattbar inntekt.

Jeg er enig med deg i at det er slik det bør være, men at noe bør være på en bestemt måte betyr ikke alltid at det "naturligvis" er slik.
Lenke til kommentar
Uten at jeg har noen link el å vise til så vil jeg si at naturligvis er dette lovmessig inntekter som du må skatte av. Selvfølgelig!

 

Hekler du skjerf og selger en og en til kr 100, men begynner å tjene litt på det så er det ikke hobby lengre, men skattbar inntekt.

Jeg er enig med deg i at det er slik det bør være, men at noe bør være på en bestemt måte betyr ikke alltid at det "naturligvis" er slik.

 

Jeg mener ikke det bør være slik, men det er slik. All inntekt er skattepliktig, med få unntak. En inntekt på 300' som består av flere små summer er ikke er slikt unntak.

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke det bør være slik, men det er slik. All inntekt er skattepliktig, med få unntak. En inntekt på 300' som består av flere små summer er ikke er slikt unntak.
Du har sannsynligvis rett i dette tilfellet, men deduksjonsmetoden er ikke holdbar :)
Lenke til kommentar

Skattesystemet her i landet åpner (dessverre) for mye skjønnsmessig vurdering av skattekontorene. Dette er for at det ikke skal være så enkelt å komme seg unna med noe som er litt annerledes enn det som står i lovteksten.

 

En sum på 300' vil nok kjapt kunne regnes som næring, siden det er noe du kan leve av, og skal nok skattes som inntekt. Siden det ikke er oppgitt og beskattet tidligere, så er jeg redd for at du må ut med en god del i straffeskatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...