k-ryeng Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Største mener du vel. Men godt poeng. For meg gav det uansett 50mm'eren min et nytt liv. Den lå stort sett og samlet støv før jeg kjøpte reverseringsring.På mine objektiver uten blenderring vil det stå på minste blender om du tar av objektivet fra kameraet. Setter du objektivet på kameraet, vil det være en fjærmekanisme som åpner til største blender. Med blenderring må også objektivene stå på med minste blender når de skal settes riktig på kameraet, men da kan du jo selvfølgelig vri på blenderringen... Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Ok, jeg tenkte i utgangspunktet på at blenderen alltid er vidåpen for å gi mest mulig lys til søkeren, men det kan godt hende den lukkes igjen når man tar objektivet av. Skal testes når jeg kommer hjem. Men i så fall kan man vel egentlig velge mellom største og minste blenderåpning ved å operere fjærmekanismen manuelt? (Dette er uansett av akademisk interesse da det fortsatt er temmelig begrensende for bruken....) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Men i så fall kan man vel egentlig velge mellom største og minste blenderåpning ved å operere fjærmekanismen manuelt? (Dette er uansett av akademisk interesse da det fortsatt er temmelig begrensende for bruken....)Det kan man selvfølgelig, og man har strengt tatt trinnløs justering av blenderen også, siden det ikke er snakk om diskret forflytning av fjæren. Dersom man har kamera som støtter nedblendet lysmåling (tror D300 gjør det, Pentax gjør det i hvert fall), er man ikke nødt til å treffe 100% likt hver gang for å få lysmålingen korrekt. Men da begynner det å bli i overkant finurlig for folk flest tror jeg ;-) Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Største mener du vel. Men godt poeng. For meg gav det uansett 50mm'eren min et nytt liv. Den lå stort sett og samlet støv før jeg kjøpte reverseringsring. Prøv gjerne med en 20 el 24mm reversert også... Enda litt råere ;-) Men til trådstarter: 105mm er "allround", 150-200mm best til sky vesner, 50-70mm best til blomster o.l., og kanskje allround nærfoto og portrettbruk. Noen objektiver kan også brukes med telekonverter, det kan være praktisk iblant. Makro-objektiver er vel blant de mindre risikable å kjøpe brukt - bortsett fra noen unntak som AI(S) Micro-Nikkor 55/2.8, som har et kjent problem med olje på blenderbladene og påfølgende låsing. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Hvordan er det å bruke TC på makroobjektiver? Naturligvis dobbler man brennvidden, men hvordan påvirker det makroforholdet og nærgrensen? Jeg mener å ha lest at det nye makroforholdet ikke blir fullt 1:1. Stemmer det? Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Hvordan er det å bruke TC på makroobjektiver? Naturligvis dobbler man brennvidden, men hvordan påvirker det makroforholdet og nærgrensen? Jeg mener å ha lest at det nye makroforholdet ikke blir fullt 1:1. Stemmer det? Det kan bli mer enn 1:1. Hvis det blir mindre, har du i så fall økt arbeidsavstanden betydelig. 2x TC er vel ikke det mest aktuelle, men med 1.4X øker du 105-VR-Nikkoren til ca 150mm på avstand, og til 105-120mm i makro-området. Et hovedproblem med mange makro-objektiver er jo at brennvidden kortes ned ganske dramatisk ved nærfokusering, og TC kan på en begrensa måte korrigere for dette. Sigma 105/2.8 kan forresten ikke brukes med konverter, men Bugma går kjempefint. En mister jo noe skarphet med TC, men hvis alternativet er å croppe, kan sluttresultatet bli bedre likevel. Særlig på digre pixler. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Nikon sier vel selv at 105mm-en deres (AFS) ikke skal funke med TC, men Ken har sagt at den går på 2x, så da skal det vel funke på 1.4 og 1.7 også. AFAIK beholder man 1:1-forholdet, sånn omtrent, men det kan bli litt mindre skarpt. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Blir nok heller mellomringer på meg gitt. Mer effektivt hvis man ønsker større forstørrelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå