Itw Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Heisann Sitter og funderer litt på hvordan man får blitsen til og gå av ved slutten av eksponeringen, istede for starten som den nå gjør.. Tanken er at man bruker lang lukkertid, av f.eks en som sykkler, og akkurat rett før speilet går ned, så fyrer blitsen av, og fryser bildet. Og at man da får en blurry sak av sykkelisten på tur mot kamra, og ganske klart nermest kamraet der blitsen fyrte av.... Kamraet er Samsung GX-10 og pentax somthing blits, som er kun auto. Endret 23. august 2008 av Itw Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Nå kan ikke jeg Samsung/Pentax, men hvis de har funksjonen, så heter funksjonen normalt "Second curtain sync" eller noe i den dur. På Canon så setter jeg det i en custom funksjon. Så det er en ide å sjekke de. Eller så kan det være et eget valg på blits-menyen; hvis den finnes. Tom Lenke til kommentar
Itw Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Okei skal sjekke:) Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 På K10D stiller du blitssyncen ved å trykke Fn. Det du er ute etter heiter trailing curtain sync, om eg ikkje hugser feil. Men har du ingen innstillingar på blitsen? På AF360FGZ og AF540FGZ må ein flytte setje blitsen i denne modusen, ved å flytte ein liten spake, medan denne (AF200G) ser ut som ikkje har trailing curtain sync. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Eneste som er på blitsen er på knappen, og test knappen.. Hmm fikk det ikke til og funke som planlagt... Med den innebygde blitsen, så blitser den både ved start og slutt, men med den eksterne blitsen så så blitser den kun i starten... Endret 23. august 2008 av Itw Lenke til kommentar
Wartorn Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Ekstern blits stilles ofte fra menyene, på en del Canon er dette en "custom function". En slik second curtain sync funksjon må man ofte grave litt i menyene etter. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Om du har en veldig enkel blits, for eksempel Sigmas EF5x0 DG ST, så støtter disse ofte ikke sync på bakre gardin. Det første blinket du ser er TTL-preflash, som kommer et lite øyeblikk før lukkeren åpner seg. Det andre blinket er det faktiske blitsblinket. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Nei faktisk ikke, hører at speilet går opp, også blitser det, og rett før den lukker blitser den igjenn. Kan nok hende at den eksterne blitsen er så gammel at den ikke har funksjonen... Lenke til kommentar
zyp Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 TTL-preflash fyres av rett før speilet felles opp. Det skjer nok bare så raskt at du oppfatter det som at det skjer etter. Grunnen til at det gjøres slik er at digitale kameraer kan ikke måle blitzmengden under eksponering slik filmkameraene gjorde så de måler blitzmengden før eksponering og beregner ut ifra det. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 Okei, kan hende jeg tar feil... Men i så fall så virker det som om den eksterne blitsen min ikke støtter det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå