Skompa Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Hvor mye burde en IKT-driftsoperatør tjene når fagbrevet er tatt? Endret 23. august 2008 av YngGyver Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Lurer på det samme. Lenke til kommentar
Skompa Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Lurer på det samme. Jeg tok fagprøven i forige uke med karakteren bestått meget godt Jeg er ikke så motivert til å gå skole akkurat nå, så jeg vil ha meg en jobb. Å da lurer jeg på hvor mye en IKT-driftsoperatør burde tjene. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Dette kommer jo ann på veldig mange faktorer. Erfaring, arbeidsområde, arbeidsoppgaver, ansvar, firma, kunder og hvor i landet du får jobb. Da eg var ferdig med fagbrevet fikk eg vel ca 240 elns. Deretter flyttet eg(før lønnsøkning, idiot) og da fikk eg ca 250. Der jobbet eg i tre år før eg byttet jobb og fikk 330. Etter et år der ligger eg nå på ca 400 pluss overtid på ca 100-150. Lenke til kommentar
Skompa Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Dette kommer jo ann på veldig mange faktorer. Erfaring, arbeidsområde, arbeidsoppgaver, ansvar, firma, kunder og hvor i landet du får jobb. Da eg var ferdig med fagbrevet fikk eg vel ca 240 elns. Deretter flyttet eg(før lønnsøkning, idiot) og da fikk eg ca 250. Der jobbet eg i tre år før eg byttet jobb og fikk 330. Etter et år der ligger eg nå på ca 400 pluss overtid på ca 100-150. Okey.. Har du mer utdanning enn fagbrevet i IKT-driftsfag? Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Tok fagbrevet som IKT-Driftsoperatør en uke eller to før sommerferien startet. Da hadde jeg allerede signert kontrakt som IKT-Teknikker, på den videregående skolen jeg var lærlig, med startlønn på 270 i året. Da hadde jeg og rektor allerede sjekket opp hva andre IKT-Teknikkere på andre VGS i fylket tjente ca. og kommet frem til at 270 var ca midt på treet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Okey.. Har du mer utdanning enn fagbrevet i IKT-driftsfag? Mye erfaring. Og i ettertid har eg jo tatt en del sertifiseringer og kurs. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Kommer også veldig an på om du er ansatt i det private eller offentlige også. Startlønnen er normalt ganske lav, men man kan øke rimelig kraftig i lønn på kort tid (i det private) gitt at man viser mye kunnskaper og forståelse, samtidig som man ikke er helt bak mål på sosiale planet. Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Personlig er jeg skeptisk til folk med IKT Driftsfag uten erfaring. Jeg har sett mye rart komme derfra, og for å være helt ærlig er erfaringen første arbeidsår mer verdt enn utdanningen i seg selv, men mindre man har utmerket seg vesentlig under utdanning. Med det som bakgrunn begynner en tekniker direkte fra IKT Driftsfag relativt lavt i lønn, og stiger heller godt dersom vedkommende klare jobben. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Personlig er jeg skeptisk til folk med IKT Driftsfag uten erfaring. Jeg har sett mye rart komme derfra, og for å være helt ærlig er erfaringen første arbeidsår mer verdt enn utdanningen i seg selv, men mindre man har utmerket seg vesentlig under utdanning. Med det som bakgrunn begynner en tekniker direkte fra IKT Driftsfag relativt lavt i lønn, og stiger heller godt dersom vedkommende klare jobben. Selvsagt, en person som kommer rett fra IKT driftsfag kan være hva som helst annet en passende til en IKT-jobb. Mange IKT-linjer er også slike "restplasser" hvor en ender opp dersom alle ens andre ønsker ikke oppfylles. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 FYI, heter faget nå IKT-servicefag, og du blir en IKT-servicemedarbeider. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 FYI, heter faget nå IKT-servicefag, og du blir en IKT-servicemedarbeider. De som fullførte fagbrevet i år, eller fullfører til neste sommer/høst blir fortsatt IKT-Driftsoperatører. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg kan ikke si noe om hva du kommer til å tjene, det er individuelt, men jeg kan fortelle deg hvordan min lønnstige så ut. 2005: - 230.000 (1.år etter fagbrev) 2006: - 280.000 2007: - 313.000 2008: I årets lønnsoppgjør har jeg gått opp til 360.000, samme arbeidsplass siden jeg begynte som lærling. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 slik ser det ut for meg: 1.år - startet på 250k, sluttet på ca 305k 2.år - tjener ca 380k+div goder og overtid nå har altså steget med 130k på 2 år, regner med å komme over 400k i løpet av året har kun 2 års erfaring, har jobbet på samme sted, men med 3 arbeidsgivere og 2 forskjellige stillinger. jobber forresten i det offentlige. har kun fagbref som IKT-driftoperatør. enden: mye rart kommer derifra ja, mye som er bedre enn man kan tro, men det meste gjelder andre veien, mange som brukte tiden på å spille CS... Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Kommer an på alder og erfaring! Og hva slags jobb! Hvor lenge har dere jobbet? og hva slags jobber har dere? (arbeidsoppgaver og ansvar) Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Det er få eller ingen studier innen IT-drift man kan ta som gjør at jeg ville ansatt noen kun basert på dette. Det måtte være om noen hadde CCIE sertifisering eventuelt. Dette betyr at man virkelig KAN og FORSTÅR nettverk osv.. Ellers så pleier jeg å si at innenfor IT (uten ledelse) så er skulegang noe man bruker til å få sin første jobb.. deretter er det erfaring som gjelder (satt på spissen) Men om du bor i noenlunde sentrale strøk, er flink og KLARER å jobbe selvstendig, så mener jeg lønnen bør starte på 300k + overtid. Lenke til kommentar
Kristaafa Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Jeg fikk fagbrevet mitt i august, og hadde da signert kontrakt med bedriften jeg var lærling i. Startlønn på 320k + overtid og goder. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Jeg er selv i den situasjonen at det kan bli aktuelt å ansette noen snart, og en ting kan jeg si med sikkerhet. Jeg kommer ALDRI til å ansette en nyutdannet person med hva som helst av brev og sertifiseringer uten en prøveperiode. Dette fordi det er hvordan du fungerer og hvordan du løser problemer som du møter som betyr hvor mye du er verdt som ansatt (for meg altså) En gjennomsnittelig juniortekniker som trenger hjelp av en "senior" hver eneste dag, og som gjerne heller ikke er flink til å tilegne seg kunnskap og løsninger via for eks google (andre har nesten garantert hatt samme problem før) ville jeg ikke gitt en stilling med lønn over en gjennomsnittlig kassadame. En GOD driftsoperatør derimot kan lønnes både 2, 3 og 4x av dette. Dvs: det er ikke hva du har av papirer som gjelder. Det er hva du har å vise til av erfaring og hvordan du fungerer både som enkeltperson og i samarbeid med andre som gjeldre. Kanske litt off topic. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Beklager for bump. Er man mer attraktiv på arbeidsmarkedet med høyere utdanning (bachelor) enn med fagbrev? Såfremt man får gode karakterer? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Helt klart. Til dels mye høyere lønn, langt flere jobber å velge blant og tryggere jobb. Men det er ingen automatikk i noen av delene, man må også kunne vise til resultater. Dørene åpnes bare mye lettere med høyere utdanning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå