Gå til innhold

Lån og stipend

Anbefalte innlegg

Nå har jeg søkt om lån og har fått gjeldsbrevet som jeg har skrevet under på, og sendt den i posten. Jeg bor med foreldra mine, men nå skal jeg flytte ut. Hva skal jeg si til lånekassa da? har ikke fått inn penger ennå. Har veldig lyst på stipend selfølgelig. ps skal flytte inn med kompis, men skal fortsatt også bo hos foreldra mine også. Er dette ulovlig?

Endret av Brukernavn123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du sier at du skal flytte med en kompis samtidig som du bor hos foreldrene dine går jeg ut ifra at du ikke oppfyller kravene om borteboerstippend med tanke på at du må bo ganske langt unna foreldrehjemmet ditt for å få dette innvilget.

Og ja, det er missbruk av systemet motta borteboerstippend når du allikevel skal bo hjemme, så det virker som du bare skal glemme hele opplegget.

Lenke til kommentar
Nei asså jeg skal flytte adressen min hos en kompis og bo der mesteparten av tida, men kommer til å bo litt hos muttern og fattern også. Er det misbruk av systemet? Man burde da få stipend. Kjenner noen som kun flytter adressen sin og ikke "seg selv" De får stipend..

Tror ikke helt du har forstått poenget med stippend. Stippend er noe Lånekassen gir alle som absolutt har null mulighet til å kunne bo hjemme. Det virker ikke som at du flytte sammen med kompissen din, men at du gjør det av fri vilje. Dessuten må skolen/lærestedet ditt ligge veldig langt unna foreldrehjemmet ditt, så dersom du ikke oppfyller det kravet er det uansett ingen vits å vurdere saken.

Edit:

Hvis du har venner/bekjente som driver missbruk ved å flytte seg adressen, men ikke seg "selv" så er det missbruk av stippend/studielån. Lånekassen er veldig klar over at dette skjer, og de har i det siste strammet inn VELDIG på akkurat dette. Har lest mye om akkurat dette i det siste, og dersom de blir tatt kan de kysse muligheten om stippend og studielån farvell for alltid!

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Bare fordi jeg skal flytte inn med en kompis betyr det ikke at jeg gjør det kun for å feste og drive med all slags faenskap nå som foreldra ikke har kontroll på meg lenger. Jeg skal flytte inn hos kompisen min for å konsentrere meg om studier, fordi jeg får ikke konsa ordenlti hjemme siden vi er 6 stk i en liten blokkleilighet. Er jo en god grunn det. Men kompisen min bor ikke så langt unna foreldra mine, tror ikke det er lengre enn 4 km.

Har jeg sjangs for å få bostipend ?

Lenke til kommentar
Går du på høyskole vil du få det, ellers får du det mest sannsynlig ikke. ;)

Heter vel forøvrig at man ikke skal melde flytting når man studerer, så greit å kun informere Lånekassen om ny hybeladdresse.

Ja, høyskole eller elev/lærling uten krav på videregående opplærling. Da bruker man altså rosa søknadsblankett istedet for oransj.

Edit: Det er i tillegg mulig å søke via nett, men ikke som lærling.

Men uansett, skal du studere universitet/høyskole/ikke rett på videregående opplærling har ikke foreldrehjemmet, avstand o.l noe å si.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Bare fordi jeg skal flytte inn med en kompis betyr det ikke at jeg gjør det kun for å feste og drive med all slags faenskap nå som foreldra ikke har kontroll på meg lenger. Jeg skal flytte inn hos kompisen min for å konsentrere meg om studier, fordi jeg får ikke konsa ordenlti hjemme siden vi er 6 stk i en liten blokkleilighet. Er jo en god grunn det. Men kompisen min bor ikke så langt unna foreldra mine, tror ikke det er lengre enn 4 km.

Det har ingenting å si hvor ham bor! Det fungerer ikke slik at man bare skal kunne flytte ut av eget ønske og få ekstra penger på grunn av dette. Det er avstanden mellom skolen og foreldrehjemmet ditt som har noe å si. Om foreldrehjemmet ditt er ved grensa til Russland, og du flytter inn hos en kamerat i Kristiansand vil du allikevel ikke få innvilget stipend fordi foreldrehjemmet ditt er nærme skolen.

* Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet ditt (dvs at kameraten din gjerne kan bo 100000 km fra foreldrehjemmet ditt, stipend vil du ikke få innvilget)

* Reisetiden mellom hjemmet og skolen er minst tre timer tur-retur

* Det er særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skole

Lenke til kommentar

Det har ingenting å si hvor ham bor! Det fungerer ikke slik at man bare skal kunne flytte ut av eget ønske og få ekstra penger på grunn av dette. Det er avstanden mellom skolen og foreldrehjemmet ditt som har noe å si. Om foreldrehjemmet ditt er ved grensa til Russland, og du flytter inn hos en kamerat i Kristiansand vil du allikevel ikke få innvilget stipend fordi foreldrehjemmet ditt er nærme skolen.

* Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet ditt (dvs at kameraten din gjerne kan bo 100000 km fra foreldrehjemmet ditt, stipend vil du ikke få innvilget)

* Reisetiden mellom hjemmet og skolen er minst tre timer tur-retur

* Det er særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skole

Man trenger bare å oppfylle ett av kravene, og jeg føler at jeg oppfyller den siste. Så før jeg flytter ut, vil jeg forsikre meg om at jeg får stipend, ellers er det like greit å bli hjemme, blir for mye kostnad og utgifter om jekg ikke får stipend

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...