Gå til innhold

Katt pisser inne!


Anbefalte innlegg

Hei! vi har et problem med den ene katten vår.

Kattene våre er begge monser, kastrerte og begge er innekatter.

Den ene, den eldste: Kelso er synderen, vi tok han på fersken når han pissa på baderomsmatta og på en skinnjakke.

Det har også blitt pisset i skittentøyskurven, i kurven med rene klær, og nå sist i toseter-sofaen vår.

Han beit over ei ledning når han var ca 4-5mnd, og han har ikke vært seg selv siden.

Har han fått ei "kortslutning" eller? Det virka som at han ble mere redd oss etterpå.

Dette er da over et år siden det skjedde, han er over et og et halvt år gammel nå.

 

Hvordan får vi vent han av med å pisse rundt i huset?

Det stinker rett og slett for j*vlig av det. puke.gif

Det har også vært en stund imellom de gangene han har pissa,

det begynte i mars i år, så kanskje ca en måneds mellomrom.

Vi prøvde å gni sofaen inn med kluter og zalo-vann, og så etterpå gni den inn med teknisk sprit.

Lukta var fortsatt igjen. Sofaen er i et kunst-stoff som ligner på semsket skinn, det "skifter farge" når du drar fingrene over det.

 

Så, mine to frågar er:

1: Hvordan kan man få slutt på den oppførselen?

2: Hvordan blir vi kvitt den piss-lukta ifra sofaen?

thinking.gifthinking.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke direkte svar på ditt første spørsmål.

Men her har du noen linker som kan gi deg litt mer informasjon:

http://www.dyrlegenett.no/Katten%20tisser%20inne.htm

http://www.kattensvern.no/index.php?option...&Itemid=102

http://forum.dyrenett.no/forum/showthread.php?t=83048

 

Venner av min Mor driver Taxi virksomhet. Tro det eller ei, men det er mye rart man ser og opplever ved å kjøre Taxi. Alt fra å kjøre drita fulle folk til å kjøre gammlinger med blære problemer av en eller annen form. Så det hender fra tid til annen at en Taxi blir toalett på fire hjul, for å si det slik.

Måten de da rensker setene i bilen på er å bruke kondensfjerner som du får kjøpt på bensinstasjoner. Vask først med såpe og vann og tørk av. Smør så godt inn med kondensfjerner og vent til fuktigheten har fordampet.

Jeg vil anbefale å gjøre dette rett før man legger seg, slik at sofaen får tid til å tørke/fordampe fuktighet over natten. Selv om jeg ikke liker å si det- ville jeg også hatt et vindu eller to oppe, for å lufte godt ut. Det er bedre å komme til en litt kald stue og heller fyre et par kubber i peisen, enn å komme til en stue som lukter kattepiss.

Jeg ville også om mulig lukket døren, slik at stuen var kattefri for den ene natten.

Til slutt kan du spraye stue og sofa med X-it luktfjerner.

Lenke til kommentar

Jeg har ei katt som ofte tissa i chesterfield sofaen til pappa! Hun har tisset i to stoler, og en sofa. Den ene stolen måtte på boss. VI vasket den som bare juling..men hun slutta ikke.. Slutta vel heller av seg selv. Greide aldri å ta henne på fersken.

Du har jo slike greier som er å få kjøpt på Zoo, som du kan spraye på møbler. Get off heter det vel.

Rop, skrik og gjør hva du må hvis du ser katten setter seg ned. Og tar du den på fersken, ta tak i katten, og sett den på kassen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eddik og sitron fjerner lukt :)

 

Har du tatt med kattene til dyrlege? Kann være de har urinveissykdom som gjør at de ikke klarer å holde seg og må pisse ofte.

Har du prøvd å sette opp flere kattedoer og med forskjellige type sand i? Ene katten min tisset mye inne når han var liten. Det jeg gjorde var å begrense plassen han fikk værepå til stue og kjøkken, til han hadde blitt husrein. Hadde tre kattedoer i en 30 m2 stue :p Kanskje litt overdrevet, men han blei husrein ganske fort! :)

Lenke til kommentar

Regner med du har sjekket han for urinveisinfeksjon? Dette må testet, man ser det ikke med det blotte øyet..

Eller så kan det ha med alderen , hvor gammel var han da du fikk han? Under 12 uker og han kanskje rett og slett ikke har lært det en liten pus skal rekke å lære på de få ukene de får lov å være sammen med kattemor OG søsken.

Desverre mange som gir bort kattungene ved 8 uker, det er helt feil..

Lenke til kommentar

hei! - det at en katt tisser / gjør fra seg utenfor kattetoalette kat ha ulike årsaker - men først må finne ut om det er markering(tisser i stående stilling, sprøyter) eller vanlig urinering - da årsakene til at katten gjør disse er forskjellige

 

Markering

da finner man våte flekker på typiske steder som dyna, puta, soffan, teppet o.l. , spesilet om eieren har vært borte en liten periode. Katten vil da markere eller legge avføring for å oppnå sosial kontakt med eieren.

katten gjør da dette på typiske steder hvor den finner lukt fra eieren = kontaktmarkering fordi katten føler seg utrygg. Noen katter vil også protestmarkere (mens eieren er hjemme) om de føler de ikke får nok oppmerksomhet fra eieren.

slik protestmarkering MÅ ignoreres - om du går bort til katten eller roper til den så får den jo den oppmerksomheten den ville ha og atferden vil forsterkers. Da er det vikig at du er nøye på å gi katten oppmerksomhet bare de gangene du selv tar initativ til det.

en annen årsak til at katter kan markere inne er kommunikasjonen med andre katter, - eller at den føler seg truet og må styrke sin egen sjøltillitt. Katten føler seg tryggere når den er omgitt av egne, og ikke andres, lukter.

gjester, katedører, ommøblering,nye gjenstander i huset m.m. er typiske ting som drar med seg lukter som kan virke trudene eller utfordrene for katten.

Urinmarkering forekommer mest hos kastrerte eller steriliserte katter (både hanner og hunner) og typisk i hjem med to katter. Disse har ofte dårlig evne til å akseptere andre katter, og er mer territoriale

 

så er det med normal urinering, som kan skylles andre årsaker.

Katten kan typisk tisse eller legge avføring på uønskede steder pga nervøsitet og hvis den føler seg utrygg. Straff har da ingen positiv effekt, men negativ fordi nervøsiteten da bare vil bli enda større.

Om du er sikker på at nervøsitet er problemet, så kan du prøve¨å rope høyt , "nei!", akkurat da du oppdager at katten er i de innledende faser til å gjøre fra seg, men da må det skje akkurat da! Allerede få sekunder etter at katten har gjort fra seg, er det for seint. For katter tror alltid at det er den atferden den hadde rett før straffen som eieren ikke liker. feil bruk av straff kan gjøre katten enda mer usikker på deg.

Det er bedre å prøve andre metoder

om du finner finner avføring på golvet, så legg det opp i toalettet, halvt tildekket med sand. Dette vil kanskje tiltrekke seg katten. Katter veldig renslige dyr og vil sjeldent gå på do nær spise- eller soveplassen.

så hvos den gjør fra seg på 1-2 faste steder, kan du sette en skål med tørrfôr eller vann der den pleier å tisse, så vil kansje dette hemme katten i å gjøre fra seg der igjen. Hvis katten later til å like å skrape og grave på en spesiell type materiale, f.eks. sofan deres eller et teppe m.m., før den tisser, kan dette stedet dekkes til med et helt annet materiale- prøv f.eks. å legge tepper i sofan. I en overgangsfase kan også, om mulig , legge en bit av det foretrukkede materialet i kattetoalettet (kan kansje fås tak i i møbelbutikken)

 

en annen grunn til at katter kan sky toalettet er sykdom. f.eks. nyrestein, eller forstoppelse - dette er veldig vondt for katten og kan føre til at katten assosierer toalettet med ubehag og defor unngå det. Kontakt derfor veterinær! utelukk alltid sykdom før man prøver noe anna!

 

Andre enklere, men likeså vikte årsaker til at noen katter ikke vil bruke toalettet er f.eks. rensligeten. Undersøke om kattetoalettet er reint nok. Toalettet skal ikke være vått eller inneholde mye avføring, det dette kan føre til at katten heller velger et anna sted å gjøre fra seg. Men husk, det bør heller ikke være for reint, slik at katten ikke tiltrekkes av sine egne lukter. Om toalettet står på en plass med mye forstyrrelser kan det også hindre den i å bruke det.

 

hva som hjelper på lukt er det ulike meninger om, men en ting er i allfall veldig vikitg:

Vask aldri golv eller vegger med salmiakkholdige vaskemidler! - dette inneholder nemlig ammoniakken, noe som minner katten om urin - og fører til at den bare vil gjøre fra seg mer på dette stedet

 

øøøøh-- tror jeg har skrevet litt for mye nå :p hehe

håper noe hjalp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...