Gå til innhold

Ubuntu - boot hastighet

Anbefalte innlegg

Har et par spørsmål om boothastigheter.

1. Finnes det noen optimal guide for å få ubuntu 8.04 til å boote kjappere? Det finnes en haug guider, men har ikke funnet noen som virkelig samler alle tipsene

2. Ansees Ubuntu som en distro som booter kjappt eller treigt?

3. Finnes det en debian basert ubuntu som man kan klare å få kjappere boot enn ubuntu? Det skal kjøres på en Fujitsu Siemens p1510, og kommer til å kjøre openbox.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Aner ikke, har kun sett sånne småguider du nevner.

2. Er vel ikke noe bestemt og riktig syn på dette. men jeg pleier å dele inn i to typer: de brukervennlige, og KISS. (altså, trege og raske) Ubuntu er helt klart i den første gruppa. Altså treg, men på lik linje med andre slike distroer (opensuse, fedora, mandriva osv)

3. Jeg vet ikke om det finnes noen egen ferdig-distro for dette. (gjør det helt sikkert). Men debian i seg selv er jo raskere enn ubuntu. Alle beste er nok uansett "Ubuntu Core". Altså ikke en egen distro, men en minimal versjon av ubuntu (10mb iso). etter instalasjon går det meget raskt å boote. Og er veldig lett å følge med på hva som suger kraft og tid siden du selv må legge inn alt du vil ha.

Har selv brukt ubuntu core + xfce og er mye bedre enn vanlig ubuntu. Men likevel langt igjen til f.eks. arch (som er en KISS distro)

Lenke til kommentar

Hmm. Takker for svar.

Har lekt med tanken på å bytte til debian (som egentlig er favoritt distroen min, det var litt tilfeldig at laptopen kjører ubuntu nå).

Har også tenkt litt på arch, men jeg har ikke klart å finne noen som har bekreftet at de har fått arch til å kjøre på den p1510, og er dermed litt skeptisk til å bruke masse tid på det.

Lenke til kommentar

Har sett litt på specen på p1510, og finner ingenting som skal skape problemer. Intel (wlan og grafikk) har god støtte i linux. Men jeg vet ingenting om tablet-funksjonaliteten.

Så jeg tror nok arch skal gå fint. Men hvis du vil bygget et raskt system men er skeptisk til arch og vil holde deg til debian ville jeg sett på ubuntu core.

Der har du jo samme pakkebrønn (apt-get), så kan lett bygge deg helt opp til en vanlig ubuntu.

(Debian har også helt sikkert en slik minimal core iso)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...