Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabilt trådløst internett

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp gått over fra Telenor til Tafjord Mimer. Tafjord kan gi meg en hastighet på 14 mbps. Dette er veldig stabilt på den stasjonære PC-en som tilkoblet med kabel, men på den bærbare som er tilkoblet trådløst kan jeg være helt nede i 4 mbps. Nå vet jeg at tråløst ikke er så stabilt som kabel, men det får da være måte på. Dette er vel ikke normalt? Hvordan kan jeg få det mer stabilt? Må jeg rett og slett kjøpe en ruter? D-Link eller noe? Er det medfølgende modemet for dårlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags abonnement (hastighet) har du, og hva slags modem er det? Har Mimer selv og både hastighet og stabilitet er (og har vært) veldig bra fra dag én hos meg.

Du kan f.eks prøve å øke signalstyrken, selv om det sikkert ikke har all verden å si. Skifte av kanal kan vel også hjelpe. Prøv kanal 11 f.eks.

Det er mye som kan stjele båndbredde, men man får begynne i en ende.

Hva får du på hastighetstesten til Mimer? På den får du også litt mer info som kan være nyttig.

Du kan også prøve denne hastighetstesten, så har du noe å sammenligne med. Det kan svinge litt her og der.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har ADSL MAKS. Kan tilby opptil 24 mbps, men jeg får som sagt bare 14 mbps. Det viser resultatet av hastighetstesten på Tafjord sine sider, samt den testen du viste meg. Fungerer utmerket med kabel, men veldig ustabilt med trådløst.

Modem: VOOD 453w (med trådløst aksesspunkt eller hva det nå heter)

http://www.tafjordmimer.no/Privat/Bredb%C3...13/Default.aspx

Kan prøve å øke signalstyrken. Er ikke helt maks signal der jeg for det meste bruker den bærbare. I etasjen over. Det var en god ide. Vet ikke helt hvordan jeg gjør det, men jeg har vært inne i menyen til modemet før så jeg finner nok ut av det.

Hva betyr det å bytte kanal? Hva innebærer det? Kan sikkert prøve det, men ikke hvis det kan føre til noe kluss. ;-)

Takk for svar forresten!

Lenke til kommentar

Da har vi samme abonnement og router. Da skal alt være på plass iallfall, så det er nok sikkert bare noen innstillinger du trenger å gjøre.

Gå inn på Wireless -> Setup

Der ser du "Channel B/G". Se hva som står der, og prøv gjerne kanal 8 eller 11. Jeg har fått god fart på begge de to.

Edit: Ok, prøv kanal 8 da?

For å øke signalstyrken går du inn på Wireless -> Configuration

Se etter "Power Level" og sett den på "Full".

Når du foretar forandinger der inne må du huske å klikke følgende;

- Apply

- "Restart Access point"

- og deretter gå inn på Tools -> System Commands -> Save All

Hvis ikke blir ikke forandringene utført i routeren.

Deretter kan du logge ut og sjekke hastigheten.

Husk å skrive ned de forandringene du gjør da, i tilfelle det går helt ad undas :)

Endret av cheeba
Lenke til kommentar

Takk for at du hjelper meg cheeba! :-)

Power Level står allerede på "full." Ikke noe å gjøre der da. Når jeg holder pila over "skjermene" nede høyre hjørne så er to av fem "stolper" grønne. Om du skjønner, hehe. (Har Vista.) Burde vel egentlig holde det?

Skal prøve å forandre til kanal 8. ;-)

Lenke til kommentar

Signalstyrken ja :)

2 av 5 holder nok til å surfe, og hvis det er alt du trenger for å få gjort det du skal, så går det vel bra. Men hvis "bare" du irriterer deg over lav fart, så blir det noe annet ;)

Jeg har full dekning her, men så sitter jeg også i samme rom som routeren :)

Gå inn på Wireless -> Setup

Også sjekker du om det står "Mixed" på 802.11 Mode. Hvis ikke kan du prøve det.

Men det kan være mye som gjør at du ikke får full fres;

- avstand fra router

- hindringer mellom router og pc, som betong osv

- forstyrrelser fra andre elektriske ting

- drivere til nettverkskort

- spyware (i verste fall)

- og sikkert mye mer som jeg ikke kommer på i farta :)

Ta med deg pc`n ned til der routeren står og se om det skjer noe da. Hvis det blir full fres så vet du iallfall at ting er som det skal. Da er det avstand og diverse hindringer/forstyrrelser som gjør det.

Lenke til kommentar

Tusen takk! Skal prøve å sette meg i samme rom som routeren og se om det blir noen forskjell.

Det står "mixed" ja.

Det hjelp ikke å skifte til kanal 8 hvertfall. 4 mbps på Teknofils hastighetstest nå. Men jeg har vært oppe 12 mbps også. Bare så det er sagt. Så det er ustabilt da.

Takk for hjelpen hvertfall! :)

Lenke til kommentar

Det er flere kanaler man kan forsøke. Husker ikke i hodet nå hva som vanligvis er de beste. Ikke helt inne på det der, egentlig. Det finnes også et program som du kan finne ut hvilke kanaler naboene dine bruker. Dvs, nettverkene rundt deg kommer opp med en oversikt over hvilke kanaler de er på, så kan du velge en annen, eller den med minst trafikk på. Det kan hjelpe. Helt sikkert noen som vet mer ang dette enn meg.

Som du selv sier så er det ikke unormalt at signalkvalitet på trådløst kan være ustabilt, men jeg tipper likevel det er en kombinasjon av avstand og forstyrrelser i ditt tilfelle.

Utifra det jeg vet så langt iallfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...