HaraldCL Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Ang. betaling for telefoner utenfor garanti - hadde en lang diskusjon med en kunde i dag om telefonen hans, som var væskeskadet. Dette ville han ikke godta. Greit sa jeg. Skulle ha telefonen tilbake. "Greit, du må betale undersøkelsesgebyr på kr 450". Og så hadde hun som tok i mot telefonen ikke fått signatur på papirene der dette står. Irriterende... Morsom kunde da, prøvde seg med en "forbrukerrådet" Lenke til kommentar
knutaj Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Det tar lengre tid enn 10 sekunder. Finne fram apparatet, Finne riktig vinkel slik at lyset til mikroskopet eller bordlyset ikke ødelegger bildet (ofte tar dette lang tid), Må sette ring rundt skadene (ja ofte skjønner ikke de som mottar bildene hvordan en skade ser ut, så de må ha ring rundt skadene), sende mail osv osv. Satsene fra produsentene er ikke høye i det hele tatt. Har ikke råd til å drive på med 1-3 timer ubetalt arbeid hver dag. Fjas. Dere jobber i servicebransjen, selv om det ikke alltid virker slik... Lenke til kommentar
Marasmus Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Hoho. Nå vet ikke jeg hvor Flodec jobber, men jeg har sett mange bilder fra Deltaservice hvor bildet er tatt med kameraet på en N95. Kan hende det var en sommervikar? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Fjas. Dere jobber i servicebransjen, selv om det ikke alltid virker slik... Service koster. Butikkbransjen kan f.eks skru opp prisene sine på enkelte produkter for å tjene inn gratis-servicen. Et mobilverksted kan ikke gjøre dette da mesteparten av inntektene er basert på garantireperasjoner utført på satser satt av produsent. Selvsagt kan verkstedet også sette opp timeprisene sine på betalbart arbeid. Men hvem vil f.eks betale 1500 kroner for å bytte display på en K750i? Verkstedene gjør altfor mye gratis arbeid IMHO. Heldigvis henvender som oftes brukere seg til utsalgsplass, og det er DER de bør kreve service. Utsalgsplassen har tross alt tatt imot pengene til brukeren i utgangspunktet (da de kjøpte mobiltelefonen). Verkstedene får ikke noe som helst. Kostander med å ta imot en telefon som ikke kan repareres og kondemneres pga f.eks væske er blant annet; Frakt. Tiden det tar å pakke ut, føre/skrive inn apparatet inn i servicesystemet. Teknikerens tid på å åpne, lokalisere problemet, vurdere skaden, føre arbeidsrapport. Ta bilde osv osv osv. Dette er kostnader som butikken (de som har tatt imot dine penger) ikke betaler for hos de fleste verksted i dag. Dette er kostnader som verkstedene helt alene sitter med. Er ikke det service? Tenk litt over dette før du kommer med ord som "Fjas". Endret 25. august 2008 av Flodec Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Glemte av den saken der Nuffern. Helt utrolig hvor frekke enkelte kan være. Strengt tatt Nuffern så er det ikke et krav om at verkstedene skal dokumentere skade ved hjelp av bilde. Det brukeren har krav på et at utsalgsplass skal dokumentere skade. En arbeidsrapport fra et autorisert verksted burde være nok dokumentasjon. Når brukeren slår seg vrang og vil ha bilde av skade så mener jeg helt oppriktig at det er utsalgsplass som bør ta kostnadene med å frambringe bilde. Dessverre så har bransjen vært altfor snill og tatt dette som en service. Men jeg vet om et verksted (ikke mobil men et annet småelektrisk verksted) som automatisk returnerer væskeskadede apparater med en regning på 150 kr. I den bransjen er det akseptert. Hvis jeg skulle tatt bilde av alle prisoverslagene jeg hadde hatt hver eneste dag så hadde det raskt gått 1-3 timer daglig med til dette. Hvem skal dekke dette? 1-3 timer av totalt 7,5 timers arbeidsdag er temmelig mye. Hvor lang tid bruker ikke jeg hver dag på å "case" inn defekte mobiler og annet stasj. Skal jeg da liksom fakturere Nokia for det? Det at man dokumenterer en skade med mer enn å skrive en setning er standard i de fleste bransjer, og det har sine naturlige grunner. Ja, jeg kan skjønne at det er pes - men arbeid er generelt pes. Videre så har man et uttryk som heter god service. Endret 25. august 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Er en vanskelig bransje å bli rik i Nuffern. Men det vet du nok allerede siden du er forhandler. Men forhandlere kan ikke fraskrive seg alt ansvar etter at de har tatt imot pengene for et produkt. Mobilverkstedet har ikke tatt imot noen penger fra mobilkjøperen. Som sagt jeg vet om verksteder som returnerer væskeskadede produkter automatisk med kostnad.... I min drømmeverden (arbeidsmessig selvfølgelig) skulle mobilbransjen gjort det samme. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Det er ingenting i veien for at dere innfører et gebyr på si 30-50 kroner for hver dokumentasjon dere må ettersende, men det blir et spørsmål om hvor serviceinnstilte og konkurransedyktige dere ønsker å være. Der jeg jobber gjør vi, etter min mening, haugevis med gratis arbeid for både kunder og andre samarbeidspartnere. Ofte fordi de forventer det, selv om de kanskje ikke alltid har en grunn til å skulle forvente noe slik. Skulle selvfølgelig ønske at vi gjorde mindre slik, men samtidig så ser jeg på det som veldig viktig da det bidrar til å styrke vår konkurranseposisjon. Samtidig så fungerer det ofte som smøring i maskineriet - spesielt overfor kunder. Med markedet som er i dag så ser jeg på service som den viktigste enkeltfaktorene innenfor detaljevarehandelen. Ikke priser på samme måte som det var tidligere. Selvfølgelig er priser viktig, men med konkurransen som er i dag er de allerede hardt presset. Det som da blir viktig er kundens oppfattelse av service. Sett i et slikt perspektiv er også en forhandler en kunde av et verksted - og dermed blir også service viktig innenfor deres bransje. Det er i alle fall min personlige mening. Edit: lagt til siste avsnitt.. Endret 25. august 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Har ikke lest gjennom alle svarene her men uavhengig om du må betale de 300 kronene erller ikke har IKKE Lefdal lov å ta telefonen din som "gissel". Uansett hva de har gjort eller ikke gjort er det din eiendom. En annen manns eiendel kan ikke tas i sikring for noe ubetalt noe som ble slått fast i en sak med en bil og borttauing og ble gjort klart at det gjaldt uansett gjenstand og uansett hva du skylder penger for. Gir de deg ikke telefonen tilbake kan du med rette anmelde Lefdal for tyveri. Når det gjelder saken om de urettmessig eller rettmessig kan kreve de 300 kronene spørs på omstendigheten. Har du skrevet under på de papirene som Alastor nevner har du lite å si. Var selv på Lefdal i dag og klagde på en Flat-TV og jeg ble bedt om å skrive under på disse papirene. Av erfaring vet jeg akkurat hva det er jeg skriver under på og verken spurte om det eller leste. Uansett kan det i disse tilfellene være dårlig informasjon fra Lefdal at du faktisk skriver under på en del betingelser for de ber deg som oftest bare pent om signaturen din uten å opplyse at du signerer på noen betingelser. Med lang kø bak er det rimelig lett å ta den enkle vegen ut å signer før en leser.... på slike ting bør Lefdal ta litt kritikk men uansett er det til sist kundens eget ansvar. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 En annen manns eiendel kan ikke tas i sikring for noe ubetalt noe som ble slått fast i en sak med en bil og borttauing og ble gjort klart at det gjaldt uansett gjenstand og uansett hva du skylder penger for. Har du en kilde du kan vise til? Ikke at jeg ikke tror det stemmer, men hadde vært fint med litt fakta på bordet.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Har du en kilde du kan vise til? Ikke at jeg ikke tror det stemmer, men hadde vært fint med litt fakta på bordet.. Skal se om jeg finner den, skjønner at det alltid er best med kilder. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Hvor mye jobb kan det være å knipse et bilde og sende det pr mail til forhandler/kunde? Å knipse et bilde burde være en del av rutinen etter at man har åpnet telefonen. Så har man det og kan sende det ut i løpet av 10 sekunder om verkstedet skulle få spørsmål om å dokumentere skaden. Og hva "ubetalt arbeid" gjelder, så dekkes dette greit inn gjennom prisen på de timene dere fakturer. hahahahaha! Lenke til kommentar
knutaj Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Leser du beskrivelsen av feil på telefoner du mottar like godt som du leser innlegg her inne? Jeg skrev nemlig at hvis man gjorde det å ta bilde til en del av rutinen, så ville man raskt og enkelt kunne sende det pr mail til kunde eller forhandler. Fordi man allerede har bildet og det er knyttet til kunden i databasen deres. Sett at dere har et CRM-system som duger selvsagt, men det burde være underforstått i 2008. Eller kom latteren av det jeg skrev om at "gratisarbeid" (eller hva andre velger å kalle service) kompenseres med inntekter fra jobb dere fakturerer? Var vel du som skrev at du jobbet for Deltaservice. Slik jeg har forstått det det har de mer enn nok å gjøre og at det gjerne er lang ventetid før telefoner blir reparert. På hjemmesiden deres søker dere i tillegg etter folk. Kjapp googling gir tilgang på tall som viser at Deltaservice driver med overskudd. Hvor kommer det fra hvis produsentene betaler så dårlig som det hevdes i denne tråden og at dere i tillegg gjør masse gratisarbeid? Lenke til kommentar
radivx Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Synes det er få bransjer som opptrer mer uryddig enn mobilreparasjonsbransjen. Ofte blir kunde sendt direkte til reperatør når noe er galt med produktet (dette er et ledd som utsalgssted skal og burde ta). Det burde i prinsippet være butikken (som tross alt har sett den defekte telefonen) som skulle nektet en retur pga. skade, når den først har havnet hos reparatør, og det er butikkens ansvar at mobilen returneres til deg, enten reparert eller i samme stand så da den ble levert inn. Virker som det er en generell feil holdning ifm. ufakturert arbeid. Man fakturerer et selskap xxx kr timen, fordi man har overheadkostnader pr. ansatt, dette skal inkludere ufakturerbare timer. En bedrift SKAL altså ha råd til at du som ansatt gjør internt arbeid noen timer i uken, ellers styres bedriften neppe optimalt. Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Synes det er få bransjer som opptrer mer uryddig enn mobilreparasjonsbransjen. Ofte blir kunde sendt direkte til reperatør når noe er galt med produktet (dette er et ledd som utsalgssted skal og burde ta). Det burde i prinsippet være butikken (som tross alt har sett den defekte telefonen) som skulle nektet en retur pga. skade, når den først har havnet hos reparatør, og det er butikkens ansvar at mobilen returneres til deg, enten reparert eller i samme stand så da den ble levert inn. Helt enig! Men når det gjelder telefonen så lurer jeg på om jeg burde: -Betale 600 kr for reprasjon -Betale 300 kr for å få mobilen i retur -Betale 0 kr får å skrote den Endret 26. august 2008 av RedZtone Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Leser du beskrivelsen av feil på telefoner du mottar like godt som du leser innlegg her inne? Jeg skrev nemlig at hvis man gjorde det å ta bilde til en del av rutinen, så ville man raskt og enkelt kunne sende det pr mail til kunde eller forhandler. Fordi man allerede har bildet og det er knyttet til kunden i databasen deres. Sett at dere har et CRM-system som duger selvsagt, men det burde være underforstått i 2008. Eller kom latteren av det jeg skrev om at "gratisarbeid" (eller hva andre velger å kalle service) kompenseres med inntekter fra jobb dere fakturerer? Var vel du som skrev at du jobbet for Deltaservice. Slik jeg har forstått det det har de mer enn nok å gjøre og at det gjerne er lang ventetid før telefoner blir reparert. På hjemmesiden deres søker dere i tillegg etter folk. Kjapp googling gir tilgang på tall som viser at Deltaservice driver med overskudd. Hvor kommer det fra hvis produsentene betaler så dårlig som det hevdes i denne tråden og at dere i tillegg gjør masse gratisarbeid? Hehe, du kan prøve å være så frekk du bare vil du ^-^ Jeg er bare en tekniker jeg. Prøver å være så grei i henhold til hva jeg ser på som "god service" (les: Gi nytt batteri til kunde, selv om garantien er utgått, hvis det i.e. er en modell som er kjent for det). Det du snakker om er pålagt service, noe som egentlig jeg føler at du som forhandler prøver å snike deg unna. Du som tydeligvis har vært på et verksted, vet vel isåfall også at teknikerne her ikke sitter med vært sitt kamera, selve prosessen av å ta bilde er/kan være vrien, lagring/hente ut til server, legge inn på ordre etc. Faktisk likte jeg innlegget ditt så godt her at jeg vil gjerne at du kommer å lærer meg en ting eller to om det å reparere. For du kan det tydeligvis bedre enn meg. Du kan jo gjøre det gratis Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Men når det gjelder telefonen så lurer jeg på om jeg burde:-Betale 600 kr for reprasjon -Betale 300 kr for å få mobilen i retur -Betale 0 kr får å skrote den Det er vel egentlig en avgjørelse bare du kan ta Er du villig til og betale 600 kr for å få den reparert? Det og betale havlparten for å bare få tilbake en ødelagt telefon hadde jeg vel værtfall ikke gjort... Hva skal du med den? Så kommer vi til siste valget, som jeg tror jeg hadde gått for. En telefon lever som regel ikke lenger enn et par år, så dewt og koste på en reprasjon på en telefon som kan streike når som helst hadde jeg droppet og heller investert i en ny telefon. Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Men når det gjelder telefonen så lurer jeg på om jeg burde:-Betale 600 kr for reprasjon -Betale 300 kr for å få mobilen i retur -Betale 0 kr får å skrote den Det er vel egentlig en avgjørelse bare du kan ta Er du villig til og betale 600 kr for å få den reparert? Det og betale havlparten for å bare få tilbake en ødelagt telefon hadde jeg vel værtfall ikke gjort... Hva skal du med den? Så kommer vi til siste valget, som jeg tror jeg hadde gått for. En telefon lever som regel ikke lenger enn et par år, så dewt og koste på en reprasjon på en telefon som kan streike når som helst hadde jeg droppet og heller investert i en ny telefon. Ja, men det er jo ikke store skadene egentlig Jeg har egentlig lyst på ny, men jeg veit ikke om jeg skal gå for mp3/mp4, eller ny mobil Jeg veit at de fleste av dere antagelig vil si at jeg bør ta mobil siden det er mp3 på den, men jeg er mest lysten på å kjøpe ny mp3 (Sony NWZ-A828(K) ) Endret 26. august 2008 av RedZtone Lenke til kommentar
radivx Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Sist jeg leverte inn en telefon var Lefdal som var de som oppførte seg mest uryddig, verkstedet var heldigvis greie og fikset telefonen som de skulle. De fikset også det kosmetiske. Om du har mest lyst på MP3 spiller er 600kr for ekstra levetid på mobilen ikke spesielt dyrt. Spesielt om 600kr involverer total renovering. Enig med de over som sier at du bør betale for reperasjon, eller skrote telefonen. Lenke til kommentar
knutaj Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Hehe, du kan prøve å være så frekk du bare vil du ^-^ Jeg er bare en tekniker jeg. Prøver å være så grei i henhold til hva jeg ser på som "god service" (les: Gi nytt batteri til kunde, selv om garantien er utgått, hvis det i.e. er en modell som er kjent for det). Det du snakker om er pålagt service, noe som egentlig jeg føler at du som forhandler prøver å snike deg unna. Du som tydeligvis har vært på et verksted, vet vel isåfall også at teknikerne her ikke sitter med vært sitt kamera, selve prosessen av å ta bilde er/kan være vrien, lagring/hente ut til server, legge inn på ordre etc. Faktisk likte jeg innlegget ditt så godt her at jeg vil gjerne at du kommer å lærer meg en ting eller to om det å reparere. For du kan det tydeligvis bedre enn meg. Du kan jo gjøre det gratis Bare for å gjøre det klart, så hverken er jeg eller har vært forhandler. Jeg har derimot i en tidligere jobb jeg hadde mottatt veldig mange klager på ulike serviceverksted. Noe som nok er med på å påvirke inntrykket jeg har av bransjen. Hva jeg forsøker å si, er at med gode rutiner og å benytte dagens teknologi, burde det ikke være vanskelig, tidkrevende eller veldig dyrt å få tatt bilder av telefoner med synlige fukt- eller støtskader. Og siden det i dag er veldig tidkrevende å dokumentere skader for de som spør etter det, så kunne fort god service gitt mindre gratisarbeid på sikt. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Hva jeg forsøker å si, er at med gode rutiner og å benytte dagens teknologi, burde det ikke være vanskelig, tidkrevende eller veldig dyrt å få tatt bilder av telefoner med synlige fukt- eller støtskader. Og siden det i dag er veldig tidkrevende å dokumentere skader for de som spør etter det, så kunne fort god service gitt mindre gratisarbeid på sikt. Da trur jeg du bør lese en gang til hva jeg har skrevet tidligere. For å gjøre det lettere for deg så kan jeg faktisk quote meg selv. Det tar lengre tid enn 10 sekunder. Finne fram apparatet, Finne riktig vinkel slik at lyset til mikroskopet eller bordlyset ikke ødelegger bildet (ofte tar dette lang tid), Må sette ring rundt skadene (ja ofte skjønner ikke de som mottar bildene hvordan en skade ser ut, så de må ha ring rundt skadene), sende mail osv osv. Det er ofte veldig vanskelig å finne riktig vinkel. Gjennskinn fra lyskilder. Og ikke minst få kamera til å fokusere der du vil at den skal fokusere. Ganske drit når du ser skaden men pga f.eks shield eller høyere komponent like ved, så klarer ikke kameraet å fokusere på det du vil den skal fokusere på. Dessuten er det ekstremt vanskelig å ta bilde av f.eks en løs BGA-krets. Lett å se i mikroskop, men drit å ta bilde av. Det er ikke så lett som du skal ha det til. Til de som har vært så vanskelig og ikke engang trudd på meg selv etter at de har sett bilder, eller det er umulig å ta bilde av skade (f.eks løs BGA-krets) så har jeg tilbudt følgende; Betal for å få igjen apparatet ureparert. Lever inn apparatet til et annet autorisert verksted. Hvis de reparerer ditt apparat på garanti, og du kan dokumentere dette med en servicerapport, så skal du få igjen pengene for forundersøkelsen. Jeg har enda ikke måtte kreditert en eneste forundersøkelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå