Gå til innhold

Krever penger for ingenting [LØST]

Meh.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke du finner en dom på det, men jeg er ganske sikker på at det ikke er godt nok. Et slikt ark er uansett det sikreste, for da har kunde godkjent skriftlig at om det ikke dekkes av garanti/reklamasjon blir kunde selv belastet. Vi bruker også et slikt dokument, og det fungerer bra, selv om mange nok har lært at det kan være lurt å lese over ting man skriver under på i ettertid.

Lenke til kommentar
Hvorfor må du betale? Fukt- eller slagskade?

Nei, det er joystikken som er dårlig (sikkert pga. støv), skjermen er støvete, og når jeg går inn på kameraet står det bare at jeg må åpne linsedekselet selv om jeg har gjordt det.

Jeg veit at de to første "skadene" på en måte er min feil siden jeg heletida går med mobilen i lomma, men er ikke det vanlig da??

Du når ingen vei ved å si slikt; ingen går med mobiltelefon i lommen hele tiden! At ting som joystick ryker KAN være fordi kunden selv har f.eks hatt nøkler i samme lomme, mistet den i bakken, osv. Det som er viktig å huske i denne saken er at verkstedet ikke handler etter hva kunden PÅSTÅR, men hva som FYSISK er tilfelle. Hvis det er slag eller fukt som har forårsaket feilen, er det IKKE garanti, dette står utfyllende i blant annet bruksanvisningen som fulgte med mobiltelefonen din.

Som noen allerede har poengtert her: Du skal ha signert et skjema da du leverte den inn, at hvis telefonen er utenfor garanti vil rep ha kostnad for deg. Kan du huske å ha gjort noe sånt? Har du verken blitt opplyst om det, eller signert for det, ja da skal i realiteten du ikke stå til ansvar for eventuelle fraktkostnader.

Eller at mobilen rett å slett har en feil som kunden ikke har noe skyld i? Er ikke kunden som skal bevise at det ikke er selvforkyldt av støv. Det hadde jo vert tragisk et verksted som påstår at en mobil knapp ikke fungerer pga den er trykt for mange ganger på så må kunden bevise at det ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Eller at mobilen rett å slett har en feil som kunden ikke har noe skyld i? Er ikke kunden som skal bevise at det ikke er selvforkyldt av støv. Det hadde jo vert tragisk et verksted som påstår at en mobil knapp ikke fungerer pga den er trykt for mange ganger på så må kunden bevise at det ikke stemmer.

Hva??? Mener du at verkstedene lyger for å legge skyld over til brukere? Verkstedene lever av å reparere.

Gøy jobb for tekniker = Bytte enkel mekanisk del - ferdigferdig - $$.

Drittjobb for tekniker = finne f.eks fuktskade på et apparat som hadde en feilmelding som skulle tilsi at rep var enkel. F.eks joystick virker ikke. En slik jobb tjener ikke tekniker en dritt på. Han bruker tid på å åpne apparatet, skrive arbeidsrapport. Altså tap av tid og penger. Så kommer brukere og er så frekke å si at apparatet ALDRI har vært borti fukt. Apparatet ble selvsagt ødelagt over natta mens det låg på nattbordet (!!!), og de krever bilde, og lange mail/forklaringer om hvorfor rep ikke går på garanti. Går vanvittig mye tid på slikt tull. Når en tekniker sier at apparatet har vært utsatt for fukt, ja da kan du være 100% sikker på at det stemmer. De har tross alt sett skaden. At brukeren påstår at det aldri har vært ute i regn eller fått sølt noe over seg er totalt uvesentlig. Skaden er synlig på telefonen, og det er det som gjelder. La det bli påstand mot påstand. Forskjellen er at verkstedet faktisk sitter på bevisene, og tjener ikke en dritt på å lyge.

Lenke til kommentar

Hva??? Mener du at verkstedene lyger for å legge skyld over til brukere? Verkstedene lever av å reparere.

Gøy jobb for tekniker = Bytte enkel mekanisk del - ferdigferdig - $.

Drittjobb for tekniker = finne f.eks fuktskade på et apparat som hadde en feilmelding som skulle tilsi at rep var enkel. F.eks joystick virker ikke. En slik jobb tjener ikke tekniker en dritt på. Han bruker tid på å åpne apparatet, skrive arbeidsrapport. Altså tap av tid og penger. Så kommer brukere og er så frekke å si at apparatet ALDRI har vært borti fukt. Apparatet ble selvsagt ødelagt over natta mens det låg på nattbordet (!!!), og de krever bilde, og lange mail/forklaringer om hvorfor rep ikke går på garanti. Går vanvittig mye tid på slikt tull. Når en tekniker sier at apparatet har vært utsatt for fukt, ja da kan du være 100% sikker på at det stemmer. De har tross alt sett skaden. At brukeren påstår at det aldri har vært ute i regn eller fått sølt noe over seg er totalt uvesentlig. Skaden er synlig på telefonen, og det er det som gjelder. La det bli påstand mot påstand. Forskjellen er at verkstedet faktisk sitter på bevisene, og tjener ikke en dritt på å lyge.

Helt enig, de tjener jo ikke noe på å lyge!

Men så er det ikke fuktskader på min mobil da ;)

Endret av RedZtone
Lenke til kommentar

Gøy jobb for tekniker = Bytte enkel mekanisk del - ferdigferdig - $$.

Å si at det er 100% sikkert er litt vel freidig, da jeg har minst en sak (noe som gjør at en teknikker sikker har rett i 99% av tilfellene) der teknikker har tatt feil når det kommer til vann- eller fukt-skade.

Lenke til kommentar

Litt morsomt å se en representant fra et serviceverksted blindt forsvare sin bransje. En bransje som med rette har et noe frynsete rykte. Sannsynligvis er det noen aktører som ødelegger for alle, men det forandrer ikke det faktum at man både kan og bør stille spørsmål ved hva man hører fra serviceverksted.

Selv har jeg heldigvis ikke hatt veldig mange negative opplevelser med serviceverksteder, men man hører og leser da ting.

Min forrige telefon var en Nokia 5500. I likhet med mange andre opplevde jeg at tastaturmappen løsnet. Jeg orket ikke å stresse med det, men da telefonen tok kvelden mitt under en software-oppdatering, måtte jeg levere fra meg telefonen.

En liten måned senere får jeg beskjed om at telefonen min kan hentes. Jeg rekker knapt å komme hjem før jeg oppdager at frontdekselet var satt på skjevt. I mørket så man tydelig at lys ut slapp ut i skjøten mellom dekselet og rammen. Etter å ha vært uten telefonen i en måneds tid, fristet det ikke å levere den inn igjen. Men min støt- og sprutsikre telefon var plutselig alt annet enn sprutsikker. Og skjermen ble fort dekket av støv.

Før jeg reiser til syden med planer om å bruke telefonen som mp3-spilleren på stranda tar jeg kontakt med serviceverkstedet. Jeg gjør det klart at det er verkstedet som har gjort en slett jobb og at jeg forventer at de retter opp igjen etter feilen sin. Jeg får beskjed om å komme innom med telefonen, så skal de fikse det.

Jeg stikker innom verkstedet og finner ut at han jeg har vært i kontakt med ikke var på jobb den dagen. Jeg får likevel pratet med en servicetekninker som blånekter på at de har gjort noe feil og heller ikke klarer å gi meg noen annen god forklaring på hvorfor det er en glippe ved siden av skjermen. Det har uansett ikke noe å si hevder han, da telefonen er såpass ny at han kan ta det på garantien. Da ringer det en bjelle hos meg. Om verkestedet fakturerer Nokia for denne reperasjonen, så er vel det svindel?

Som om ikke det er nok, så følger han opp ved å legge ut om at Nokia ikke betaler for at de skal fikse noe på dagen, så jeg får valget mellom at han gjør det på 10-15 minutter mot at jeg betaler for det, eller at jeg må vente en ukes tid. Herlig fyr!

Allerede der burde jeg tatt med meg telefonen og gått, men neida... Toskete som jeg er spurte jeg om han tilfeldigvis visste hvilken firmware-versjon som var den nyeste. (Jeg hadde over lengre tid irritert meg over en liten bug som ganske sikkert var firmware-relatert, men ikke sjekket om det var kommet ny versjon i Nokia Software Updater på noen uker.) Serviceteknikeren napper telefonen ut av hendene mine og tar den inn på bakrommet uten å si noe. To minutter etterpå kommer han tilbake og sier at telefonen er ødelagt og at den må repareres. Jeg spør hva som er problemet og han sier det er noe galt med pop-porten. Noe jeg nektet å tro på da jeg senest koblet telefonen til PC dagen før.

Så der står en servicetekniker bak disken og påstår at telefonen min er ødelagt. Betale for å få den fikset nå eller vente en uke? Jeg sier at han ikke skal gjøre noen verdens ting og ber om å få telefonen tilbake. Fyren blir fornærmet og begynner å argumentere for at telefonen må fikses, men jeg sier at jeg ikke tror på hva han sier. Plutselig skal han meg med inn på verkstedet for at han skal vise meg hvor ødelagt telefonen er. Han kobler telefonen til en PC med Nokia Software Updater og sier: "Se, ingen reaksjon". Det går noen sekunder til, så begynner plutselig en hel del drivere å installeres. Da hadde jeg fått nok og grabbet til meg telefonen og fant veien ut på egen hånd.

Noen måneder senere mottar jeg en SMS fra samme verksted hvor de skriver at de anbefaler å ha telefonen jevnlig inn for sjekk og oppdatering. 30 kroner kostet det meg å motta den tekstmeldingen.

Igjen, dette er nok et ekstremtilfelle og jeg tviler på at hele bransjen er like råtten. Hva som derimot virker klart, er at man i garantitiden ofte oppdaterer telefoner som ikke er inne for noe firmware-relatert. Kjapp og enkel jobb, kjappe og enkle penger. Og har ikke kunden sikkerhetskopi, kunne de jo betalt oss for at vi skulle ta det først. I tillegg går jo noe galt under X% av oppdateringer, noe som fort gjør at enkelte verksted må sende den fra seg for å få liv i telefonen. Hvilket innebærer uker med ekstra ventetid for kunden.

Dessverre virker det som ekstrajobb tatt på garanti for ekstra fakturering er rimelig utbredt. Og når det kommer til stykket, så er det vi kunder som må betale for det.

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv nå på Deltaservice, og arbeider med Nokia hele dagen.

Jeg kan si deg med en gang, her vil du ikke oppleve slike ting, da det ikke fungerer på denne måten. Hva jeg ser når du skriver Knutaj, er en servicerep på lvl 1 & 2, som utrolig mange har tilgang på. Spørsmålet er bare hvor drevne er disse teknikerne som da skrur.

Det høres i mine ører ut som du har hatt et miniverksted å kikke på den, og ikke oss i.e.

Lenke til kommentar
Hørest ut som om Knutaj har vært hos et tvilsomt serviceverksted ja. Erfaringen min er at verkstedene stort sett har rett i sine påstander, men at stort sett alle kunde er uenige fordi "de har aldri mistet telefonen i et glass vann" etc.

Den er jo en klassiker.

Lenke til kommentar
Hørest ut som om Knutaj har vært hos et tvilsomt serviceverksted ja. Erfaringen min er at verkstedene stort sett har rett i sine påstander, men at stort sett alle kunde er uenige fordi "de har aldri mistet telefonen i et glass vann" etc.

Den er jo en klassiker.

Jeg vet, og når de til slutt innrømmer at de pleier å prate i telefonen når det plaskregner, så mener de at den bør da tåle såpass. Pleier å spørre om de pleier å barbere seg med maskin i dusjen, og de gjør de selvfølgelig ikke, for da blir jo maskinen ødelagt da den ikke tåler vann.

Lenke til kommentar
Et skilt på veggen tviler jeg på er godt nok

Men vi vet fortsatt ikke sikkert. Noen som kan henvise til f.eks en dom om akkurat dette ?

Hvorfor skal du ha en dom på noe som er innlysende? Man kan unngå å se et skilt på veggen av fryktelig mange flere grunner enn det jeg orker å nevne her. Dersom du derimot har en underskrift på at kunden har blitt informert, så er det ikke noen vei utenom for kunde.

Lenke til kommentar

For det første så har det hent at verkstedene lyver. Jeg jobber selv innenfor servicenæringen, og kan bekrefte at jeg har opplevet det selv. Skulle du allikevel ikke tro på det så kan du lese denne artikkelen: Tok med seg 300 PC-er og TV-er hjem

Når det er sagt så skal det sies at det nok er noe som skjer sjeldent, og man kan heller si at det er unntaket som bekrefter reglen. Når verkstedet konkluderer med at det er en skade på produktet som ikke dekkes av garanti/reklamasjon kan kunde kreve å få dette dokumentert. Igjen, så håper jeg at du skjønner hvorfor. Det at du føler at det blir mye arbeidet for så heller være da det faktisk er en del av jobben din.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Glemte av den saken der Nuffern. Helt utrolig hvor frekke enkelte kan være.

Strengt tatt Nuffern så er det ikke et krav om at verkstedene skal dokumentere skade ved hjelp av bilde. Det brukeren har krav på et at utsalgsplass skal dokumentere skade. En arbeidsrapport fra et autorisert verksted burde være nok dokumentasjon. Når brukeren slår seg vrang og vil ha bilde av skade så mener jeg helt oppriktig at det er utsalgsplass som bør ta kostnadene med å frambringe bilde. Dessverre så har bransjen vært altfor snill og tatt dette som en service. Men jeg vet om et verksted (ikke mobil men et annet småelektrisk verksted) som automatisk returnerer væskeskadede apparater med en regning på 150 kr. I den bransjen er det akseptert. Hvis jeg skulle tatt bilde av alle prisoverslagene jeg hadde hatt hver eneste dag så hadde det raskt gått 1-3 timer daglig med til dette. Hvem skal dekke dette? 1-3 timer av totalt 7,5 timers arbeidsdag er temmelig mye.

Lenke til kommentar

Hvor mye jobb kan det være å knipse et bilde og sende det pr mail til forhandler/kunde? Å knipse et bilde burde være en del av rutinen etter at man har åpnet telefonen. Så har man det og kan sende det ut i løpet av 10 sekunder om verkstedet skulle få spørsmål om å dokumentere skaden.

Og hva "ubetalt arbeid" gjelder, så dekkes dette greit inn gjennom prisen på de timene dere fakturer.

Endret av knutaj
Lenke til kommentar
Hvor mye jobb kan det være å knipse et bilde og sende det pr mail til forhandler/kunde? Å knipse et bilde burde være en del av rutinen etter at man har åpnet telefonen. Så har man det og kan sende det ut i løpet av 10 sekunder om det verkstedet skulle få spørsmål om å dokumentere skaden.

Og hva "ubetalt arbeid" gjelder, så dekkes dette greit inn gjennom prisen på de timene dere fakturer.

Det tar lengre tid enn 10 sekunder. Finne fram apparatet, Finne riktig vinkel slik at lyset til mikroskopet eller bordlyset ikke ødelegger bildet (ofte tar dette lang tid), Må sette ring rundt skadene (ja ofte skjønner ikke de som mottar bildene hvordan en skade ser ut, så de må ha ring rundt skadene), sende mail osv osv. Satsene fra produsentene er ikke høye i det hele tatt. Har ikke råd til å drive på med 1-3 timer ubetalt arbeid hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...