Gjest Hukommelsegutten Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Hei. Har vell lagt merke til at jeg egentlig har dårlig hukommelse, flere folk som husker du da du gjor det, husker at du sa det osv. Men det som er problemet er at jeg ikke husker det. Tror det er de siste årene jeg har startet å få veldig dårlig hukommelse. Tenker kanskje det kan ha med veldig lite søvn de siste årene, men er ikke sikker Noen som har noen forslag om hva det kan være? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Du sier jo ingenting om alderen din, så hvis du er 70 så er jo ikke dette uvanlig. Er du 16 er det i høyeste grad uvanlig, men hukommelse influeres av så mye. Søvn som du selv peker på, i tillegg om du har stress rundt deg, mye å tenke på, viktige ting som opptar deg har også innflytelse. Hjernen er jo (heldigvis får man vel si) innstilt til å skyve uvesentligheter litt lengre bak enn det som kanskje vil virke viktigere. Så litt selektiv hukommelse må man regne med at man har/får. Selv er jeg midt i 40- årene, og har erfart at det er enorm forskjell på hukommelsen i 40- åra kontra 20- åra. Men så er det slik da at jeg vanligvis husker det min hjerne (eller jeg selv) har oppfattet som viktig. Dermed forsvinner husken av telefonnumre, bilnumre, adresser osv litt lengre bak i bevisstheten - men det er jo forsåvidt greit også. I dag har man jo ikke noe behov for å gå og huske telefonnumre, de har man jo i mobilen uansett....:-) Men alt er ikke bare ille av denne grunn. Hukommelse kan til en viss grad trenes opp til å bli svært så bra bare man bruker de riktige teknikkene. Det finnes haugevis av litteratur som kan hjelpe med slike teknikk- utdypninger og forklaringer. Litt vanskelig å veilede deg siden du jo heller ikke sier noe om du har vært eller er syk på noen måte, eller om du arbeider. Hvis du f.eks. har hatt et arbeid der du har vært påvirket av løsemidler vil du jo gradvis tape hukommelsen pga. de løsemiddelskadene hjernen får. Bruk av stoff (altså som i dop/narko) og til og med enkelte piller kan føre til hukommelsessvikt og/eller gradvis forverring av hukommelsen. Endret 22. august 2008 av Rayline TWB Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Jeg har også dårlig hukommelse, husker ikke alltid hva jeg gjorde dagen før også videre, slik er det selv om jeg ikke har drukket noe dagen før. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 svar til Rayline TWB, er 16 år snart 17. Har aldri brukt noen form for narkotiskestoffer, nermeste blir vell snus. Hvordan type syk tenker du på? Har aldri vært innlagt på sykehus. Svar til Blink-182 Er vell mye av det jeg også har. Kan ikke akkuart si at jeg drikker så kjempe mye, men drar på fest engang i blant så. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Må takke for det utfyllende svaret. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 har du det veldig rotete hjemme/på rommet ditt? Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Rotete rom har vel ikke noe med dette å gjøre? ... Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 jo.. glemsomme folk har ofte mye rot... som oppi hode.. jo mer rot jo mer å holde styr på.. jo mer går hus forbi Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 idioter rydder, men genier behersker rot. Jeg glemmer også mye UVIKTIG ting, men alt som er viktig, nyttig o.l. husker jeg som om det er støpt i hjernen... Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Tja... husker du fødselsdagene til alle i familen rundt deg? Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Jeg husker uviktige ting men ikke viktige ting, glemte begravelsen til en i familien min. Aldri vært så flau før =( Lenke til kommentar
Gjest Guest_Probin_* Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Tja... husker du fødselsdagene til alle i familen rundt deg? mener du at det er viktig å huske??? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Jeg vil vel si til trådstarter at hvis man glemmer ting - av og til - slik som Blink-182's begravelsesglipp her, så tror ikke jeg at det er mer enn det som kan karakteriseres som innenfor normalen. Av og til er man litt uoppmerksom/ufokusert, og da kan det jo gå slik. Hvis det derimot er så ofte at det begynner å bli plagsomt, så hadde jeg tatt kontakt med fastlegen min bare for ihvertfall å fått sjekket ut ting. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Tja... husker du fødselsdagene til alle i familen rundt deg? mener du at det er viktig å huske??? Nærmeste familie (søsken og foreldre) så vil jeg si det er ganske viktig ja. Men kan ikke si at jeg husker fødselsdagen til foreldrene mine for det (bare søskene mine) . Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Tja... husker du fødselsdagene til alle i familen rundt deg? mener du at det er viktig å huske??? Hehe, om ikke viktig - så ihvertfall ganske vanlig....:-) Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Joda, husker fødseldatoen til søstren og moren min. Men det har jo nesten vært støpt i hjernen i mange herrens år. Men skal prøve å tenke litt på om hvordan ting jeg glemmer, legger jo liksom ikke merke til det selv. Har bare hørt i det siste mye om folk som sir ting jeg har sakt, som jeg ikke husker. Var bare derfor jeg kom til å tenke på det akkuart nå. Kan jo ikke si at det ser ut som en svinesti her på rommet, men det kunne sikkert vært støvsugd. Har bare aldri hatt tid, eller orket å starte med det enda. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg husker ikke alle bursdager Men, jeg hadde tidligere utrolig dårlig hukommelse og var veldig distré.. Men dette er noe man kan trene opp. F.eks hvis det er noe du hører som du vet du bør huske, så gjentar du det for deg selv noen ganger. Etterhvert sitter det litt bedre. Det er mange teknikker for å trene opp hukommelsen, og jeg vil tro det også finnes endel litteratur om dette. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg husker ikke bursdagen til personer i familien min lengre, jeg husker så vidt min egen :/ Eneste jeg husker perfekt og aldri glemmer er alt med pc. Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 I enkelte tilfeller kan mangel på visse næringsstoffer i kroppen gjøre en glemsk og ukonsentrert, men jeg aner ikke om det er vanlig. Jeg har dårlig hukommelse selv, men jeg har egentlig bare slått meg til ro med det, og innsett at jeg er helt normal, bare i en litt annen del av spekteret enn de med god hukommelse. Men det er klart det er litt kinkig når andre mennesker husker ting jeg har sagt og gjort, til og med mennesker jeg har kjent, som har forsvunnet fra min hukommelse! Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Vel... husker jeg det ikke så har det ikke skjedd heller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå