Feltherre Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Hei Det har seg slik at for en stund siden så døde en farmor i familien vår,hun var allerede enke før hun døde. Vi var klar over at hun levde godt og hadde godt med penger.Hun hadde fortalt oss at hun ville testamentere vekk sin formue til min far og min familie. Saken var grei,vi stilte ingen spørsmål om det. Men uventet vi fikk for et par dager siden vite at det var mye mer penger som vi skulle motta. Jeg vil ikke si noe tall men det var snakk om flere titalls millioner,som sagt så ble vi ganske sjokkert da vi hørte hvor mye penger det var snakk om. Vi har satt av endel penger til betaling av gjeld,utdanning og diverse fornøyelse/invisteringerr,så vi kan leve godt resten av livet. Vi har ikke planer om å bruke opp pengene hensynsløst,vi vil gjerne at pengene skal vokse.Tjene penger smart. Siden ingen i min familie har så stor kunnskap om forvaltning av så store penge summer så vil jeg gjerne ha litt hjelp av forumet. Så jeg hadde håpet at vi kunne ha fått noe tips til hvordan vi kunne la pengene vokse og forhåpentligvis ende opp med en god avkastning om en del år. Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Det må du gå til en bank å få rådgivning på - neppe mat for et hardware-forum....:-) Lenke til kommentar
Havar14 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Det var et høyst uvanlig problem!! Jeg er misunnelig på deg! Du kan jo kjøpe deg en bra data eller noe du kan få stor nytte av i framtiden Lenke til kommentar
scumbag Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Inntil krisen (hvis man kan kalle det det da) er over i USA ville jeg ha plassert dem på en høyrentekonto. Og senere ville jeg ha skaffet hjelp og få plassert i hvertfall litt av de i fond. Ellers så finnes det jo sikkert mange fattige forumbrukere her som kunne trengt en slant. Endret 22. august 2008 av scumbag Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 Det må du gå til en bank å få rådgivning på - neppe mat for et hardware-forum....:-) Vi kommer uansett til å gjøre det. Ville bare høre om det var noen gode råd å hente. Lenke til kommentar
Havar14 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Inntil krisen (hvis man kan kalle det det da) er over i USA ville jeg ha plassert dem på en høyrentekonto. Og senere ville jeg ha skaffet hjelp og få plassert i hvertfall litt av de i fond. Ellers så finnes det jo sikkert mange fattige forumbrukere her som kunne trengt en slant. Kjenner to jeg!! Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Om du går til en bank så husk at "kunderådgiveren" vil jobbe hardt med å selge deg sine(banken/firmaets) egne fond eller andre fond de får høy provisjon på. Vær særdeles skeptisk/kritisk og ta med deg infoen hjem og gå over den flere ganger, sjekk forvaltningsgebyr, etableringsgebyr, salgsgebyr og alt det der. Der forsvinner det ofte overraskende mye. Hjelper lite om verdien på fondet vokser 10-12% i året om det er 2-3% forvaltningsgebyr og 2% salgsgebyr. Da begynner du å nærme deg rente på høyrentekonto. Sjekk spesielt grundig fond dem sier "er uavhengig av aksjemarkedet"... Vel, om det er uavhengig i den forstand at det taper verdi når resten av markedet går opp er ikke en positiv sak. Men dem sier og at det jevner seg ut over tid. I'm still waiting :-) Husk å sjekke skattemessige forhold rundt innvesteringene og sett av noe til å betale formueskatt om du ender opp det uføret :-) Endret 22. august 2008 av Flippo Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Kaupting, Glitnir osv er fine banker å slenge inn en mill eller to på. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 Kaupting, Glitnir osv er fine banker å slenge inn en mill eller to på. Noen spesiell grunn til at du nevner akkurat Kaupting og Glitnir, som er islandske banker? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Siden de har en bra prosent? Mener fattern har noe i Kaupting.. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 I disse ulvetider med gode renter kan pengene godtgjøre seg på bank, skal du ha pengene i aksjer skal man vite ekstremt godt hva man gjør i disse tider. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Kupthing er diskutert tidligere her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=985469 Litt sunn skepsis er ikke dumt. Jeg ville ihvertfall ikke hatt mer enn 2 mill der. Selv styrer jeg unna, men det er mitt personlige synspunkt. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Sett dem på høyrente konto i en norsk bank. Utenlandske banker har ikke alltid like god innskuddsforsikring. Som det står i tråden "learntofly" linket til, "sjekk at banken er med i det _norske_ Bankenes garantifond og sett ikke inn mer enn det beløpet det er garanti for" Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg har nok også villet sette en stor del av pengene på høyrentekonto. Hadde jeg fått flere titalls millioner mellom hendene har jeg vært meget forsiktig med å kaste inn masse penger i fond uten å ha lest grundig å nøye vad jeg gir meg inn på. Jeg sparer selvfølgelig i fond for tiden men det er penger jeg føler jeg har råd til å miste hvis alt skulle gå til h-vete. Det er litt min måte å spille med penger på isteden for Norsk Tipping Det kan være lurt å prate med en rådgiver i banken men de er også ofte optatt av å selge sine egne tjenester. Og er kanskje ikke så objektiv alltid. Vær MEGET kritisk til alle forslag du får. Til slutt er det likevel du / dere som bestemmer hva som skal gjøres. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Jeg ville antakelig satt pengene på høyrentekonto, og inngått en spareavtale i noen aksjefond med tanke på fremtidig avkastning som over tid har vert bedre i fond enn i bank. Men velg for all del fond med omhu. Jeg har spart gjennom mange år, og har for tiden ca 20% i bank og resten i de tre Skagen Fondene. Når du evt. skal velge fond, så bruk god tid på det og ikke hør for mye på "gode råd". Sett deg inn i det selv og avgjør selv. Siden jeg har fond i Skagen vil jeg anbefale å gå inn på sidene deres og lese endel av dokumentene som ligger der. Men husk at også de er interessert å gjøre det positivt for seg selv, så les alt med en smule skepsis selvom de er ganske reale i sine fremstillinger. Når det gjelder råd fra banken bør du også være skeptisk. Min rådgiver i banken har anbefalt meg diverse mer eller mindre uoversiktlige spareprodukter som jeg er glad jeg ikke har gått inn i. Om du har god peiling kan du gå inn med endel av pengene i aksjemarkedet. Men det krever litt innsikt. Endret 24. august 2008 av Mythos Lenke til kommentar
fb60 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Eiendomsinvestering kan også være lurt. Dette stiger som kjent over tid, selv om det nå kortsiktig ikke ser så altfor bra ut. Kjøpe leiligheter og leie ut disse er god butikk i et marked hvor eiendomsprisene stiger. Men husk at dette også tar tid å administrere. Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Redigert - Oppdatert syn på side 2. Endret 7. september 2008 av Lansky Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 Jeg vil si tusen takk for alle inspill. Vi kommer i første omgang å sette det inn på en høyrentekonto så får vi la pengene "kose" seg der. Vi har ikke noe hastverk med å tjene mer penger,enda. Jeg tar gjerne imot flere råd viss det er noen som har noe på hjertet. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Sett dem inn på høyrente i en stor norsk bank. Tipper du vil få bra rente de fleste steder, men vet at ihvertfall Gjensidige tilbyr 6.7 % rente. Så foreslår jeg at du leser boka A Random Walk Down Wall Street før du avtaler noen rådgivermøter med banken. Boka har et skeptisk syn til vanlige fond som har høye avgifter, og anbefaler heller indeksfond. Denne type fond, som f.eks. investerer i alle selskapene på en børs, har i snitt gitt bedre avkastning enn vanlige fond som investerer i samme marked. Ellers kan du lese denne artikkelen hvis du ikke har tid til å lese boka Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Aksjer ville jeg ikke puttet pengene mine i med mindre du har relativt mye erfaring på området. La en profesjonell forvalter ta hånd om dem i stedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå