Gå til innhold

Forventet levetid på batteri (garanti)?

Gjest Slettet+1374861

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1374861

Jeg kjørte i desember 2006 en laptop og den kom jo da naturligvis med ett batteri (7-celle li-ion). Forøvrig bestemte det seg nylig for å totalt slutte å lade, og den bærbare er nå helt avhengig av strøm for å virke.

Hvor lenge kan jeg forvente at batteriet virker, og kunne 'kjøre sak' på det? Jeg mener at jeg ikke har gjort det skade på noen måte, og resten av maskinen fungerer fremdeles helt optimalt.

Håper noen har noe input på dette. All info tas hjertlig imot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne kommer du garantert ikke videre med. Vanligvis tilbyr leverandørene 6 mnd garanti på batteriene. Siden dette helt sikkert skyldes måten du har brukt pc på/slitasje og ikke en produksjonsfeil er det ingen reklamasjon.

I mine øyne høres det ut som om du har brukt PC-en rimelig mye med strøm tilkoblet uten å ta ut batteriet. Det er forresten den ultimate måten å drepe et batteri på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

Sier bruksanvisninga ting om å ha det i/ikke i mens du har i strøm?

Jeg har hatt i batteriet til en hver tid ja.

Forøvrig har jeg ikke hatt i strøm til en hver tid nei.

Det er jo under 2 år ja, og jeg vil påstå min bruk er veldig pen. Ikke snakk om noe støtskader eller lignende. Det må eventuellt være min bruk av tilkoblet strøm+batteri som kan være ankepunktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

Da antar jeg vi snakker uker, ikke snakk om dager? Går i utgangspunktet ikke uker mellom gangene jeg kobler fra for å bruke den på batteri (lade ut).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

Lindakri, mener du med dette å si at det er bedre å stå å gå jevnt opp og ned over mindre prosentendringer enn 100-0-100-0-100...? I utgangspunktet høres det hele mystisk ut for meg, fordi man kan vel egentlig ikke forvente å opprettholde levetiden så lenge man faktisk har tenkt å benytte batteriet (selvom noen måter sikkert er bedre enn andre).

Hva er beste måte å bevare levetiden på (hvis man faktisk skal ha det i og benytte det)?

Jeg trodde i utgangspunktet at å lade ut (0%) for så å gå til 100% og være der helt til jeg går ned til 0% igjen var helt grei oppførsel.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest at denne typen batteri iikke bør kjøres 0-100 oftere enn hver 30. opplading. Skal se om jeg finner kilden til deg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_b...on_battery_life

"Lithium-ion batteries should not be frequently fully discharged and recharged ("deep-cycled") like Ni-Cd batteries, but this is necessary after about every 30th recharge to recalibrate (...)"

"When using a notebook computer running from fixed line power over extended periods, the battery should be removed, and stored in a cool place so that it is not affected by the heat produced by the computer."

Endret av lindakri
Lenke til kommentar

Det er ikke smart å lade helt ut og helt opp for ofte. Men tommelfingerregelen er ikke helt slik som lindakri sier. Du bør ikke gjøre det ofte, men du må minimum gjøre det hver 30 lading eller kan det bli feil på den interne måleren.

Forøvrig:

-Alltid ta batteriet ut når du har pc tilkoblet til strøm over tid.

-Dersom du ikke skal bruke batteriet over lengre tid lader du det opp/tømmer det til mellom 50 og 70% og legger det deretter i kjøleskapet.

-Aldri aldri aldri la batteriet være helt strømtomt. Batteriet har en innebygget sperre som sørger for at det egentlig ikke tømmes helt. Men den interne elektronikken i batteriet drar litt strøm. Dersom du lar et strømtomt batteri ligge vil den interne elektronikken bruke opp resten av strømmen på batteriet. Og et helt tomt li-ion batteri haverer og vil aldri mer fungere.

Edit: Ser du endret innlegget lindakri før jeg hadde skrevet ferdig posten min.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...