Gå til innhold

Hei har ikke erfaring med lav budskjett PCer til en kamerat.

Anbefalte innlegg

Hei, setter sammen en pc for en kompis, og lurte på om disse hovedkortene er greie.

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=75831.

Jeg har ingen erfaring med annet enn Asus og Foxcon, skal til vanlig bruk, og vil denne pc'en yte bra til pris? er ikke særlig flink til og sette sammen billig pc'er da jeg alltid bygger gode pc'er for folk.

Og visst noen gjør noen endringer hold dere under 5000kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå gir faktisk ATI vel så mye ytelse for pengene som nVidia (dvs klart mer).

I tillegg er det valgt et hovedkort som det ikke er mulig å kjøre SLI på, dvs at de 600 kr er regelrett kastet ut av vinduet framover. Det fornuftige her dersom man er på budsjett er å kjøpe et P45 hovedkort til ca 900 kr, f.eks Asus P5Q Pro og et ATI HD 4850 til ca 1 300 kr (4879 får fra ca 1 800). Putter han i et HD 4850 senere har han et skikkelig bra budsjettoppsett. I tillegg er Gigabyte sin hovedkort, f.eks. de P45 baserte av god kvalitet.

Men er han 100 % bestemt på å ha nVidia i SLI senere, så for guds skyld velg et hovedkort som kan kjøre SLI. Men vær oppmerksom på at det er svært mye negative kommentarer på nVidia sin brikkesett til Intel.

Eller er det fullt mulig å sette sammen en PC i dag til 5 000 kr som er kvalitet og har bra potensiale (dersom vi ikke regner med skjerm, OS, tastatur). Oppsettet du har foreslått med et nVidia 750i kort, Antec Three Hundred og en E8400 vil vel komme på knappe 5 000 kr. Mangler da harddisk og DVD.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Nå gir faktisk ATI vel så mye ytelse for pengene som nVidia (dvs klart mer).

I tillegg er det valgt et hovedkort som det ikke er mulig å kjøre SLI på, dvs at de 600 kr er regelrett kastet ut av vinduet framover. Det fornuftige her dersom man er på budsjett er å kjøpe et P45 hovedkort til ca 900 kr, f.eks Asus P5Q Pro og et ATI HD 4850 til ca 1 300 kr (4879 får fra ca 1 800). Putter han i et HD 4850 senere har han et skikkelig bra budsjettoppsett. I tillegg er Gigabyte sin hovedkort, f.eks. de P45 baserte av god kvalitet.

Men er han 100 % bestemt på å ha nVidia i SLI senere, så for guds skyld velg et hovedkort som kan kjøre SLI. Men vær oppmerksom på at det er svært mye negative kommentarer på nVidia sin brikkesett til Intel.

Eller er det fullt mulig å sette sammen en PC i dag til 5 000 kr som er kvalitet og har bra potensiale (dersom vi ikke regner med skjerm, OS, tastatur). Oppsettet du har foreslått med et nVidia 750i kort, Antec Three Hundred og en E8400 vil vel komme på knappe 5 000 kr. Mangler da harddisk og DVD.

Han skal kjøre SLi hovedkort senere, han skal ha et oppsett til 5000kr, ikke 5500.

Lenke til kommentar

Så du vil fortelle han at han må kjøpe et hovedkort nå til 600 kr, for så om 2 - 5 mnd kjøpe et nytt et til 1 000 kr fordi han skal kjøre SLI. Da er det da langt bedre å kjøpe noe som sprenger budsjettet litt, men ikke medfører behov for å skifte en slik del.

Du får et Asus P5N-D for 860 kr, det har SLI (nVidia 750i brikkesett) og et 780i basert Asus P5N-T koster knappe 1 200 kr. Problemet er at ingen av hovedkorta basert på disse brikkesettene er direkte gode så langt som erfaringer viser.

Du har tross alt sprengt budsjettet allerede.

Hadde jeg hatt en budsjettbegrensing på 5000 kr, hadde følgende oppsett vært min klare anbefaling.

Lenke til kommentar
Så du vil fortelle han at han må kjøpe et hovedkort nå til 600 kr, for så om 2 - 5 mnd kjøpe et nytt et til 1 000 kr fordi han skal kjøre SLI. Da er det da langt bedre å kjøpe noe som sprenger budsjettet litt, men ikke medfører behov for å skifte en slik del.

Du får et Asus P5N-D for 860 kr, det har SLI (nVidia 750i brikkesett) og et 780i basert Asus P5N-T koster knappe 1 200 kr. Problemet er at ingen av hovedkorta basert på disse brikkesettene er direkte gode så langt som erfaringer viser.

Du har tross alt sprengt budsjettet allerede.

Hadde jeg hatt en budsjettbegrensing på 5000 kr, hadde følgende oppsett vært min klare anbefaling.

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=80972.

Satt ny sammen med det ett annet hovedkort, skjermkortet skal være nvidia så ingen vits å poste noe som helst om AMD.

Lenke til kommentar

Det er greit med tilgang dersom kommentarer ønskes.

Hvorfor tror du jeg kommer med mulig forslag på hovedkort med nForce 7xxi brikkesett som kan være aktuelle.

At jeg kommer med en spesifikk beskrivelse (forslag) til hva jeg ville anbefalt for et gitt budsjett må da man tåle.

Men skal man gi råd eller bygge til andre, bør man være meget åpen i forhold til hva som til enhver tid er de beste kombinasjoner av brikkesett, CPU og grafikkløsning i forhold til en gitt pris og den som skal ha PC-ens behov. Og dette er et marked i stadig endring, så hva som var den korrekt for 3 mnd siden er nødvendigvis ikke korrekt i dag. Og pr dato er det ikke tvil om annet enn at ATI (AMD) både er "kongen" på haugen og som oftest med best pris/ytelse på GPU-fronten. Når man i tillegg kan liste opp følgende problemer knyttet til nForce baserte hovedkort (eneste muligheter for SLI):

1. 6xxi kortene takler ikke nyere Intel CPU-er i de fleste tilfeller.

2. 780i og 750i har betydelige varmeproblem og er ustabile ved overklokking.

3. 790i er svært dyrt, jevnt over mer enn 2 000 kr.

4. Klokker elendig.

Det er faktisk en god grunn til at utvalget av 750i, 780i og 790i hovedkort er dårlig.

Jeg prøver ikke med dette å si at SLI er "bak mål", "håpløst valg", eller noe i den dur. Mange som får det til å fungere bra, og er godt fornøyd. Men bare peke på at det er betydelige problemer knyttet blant annet til hovedkortene som kan kjøre SLI.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...