SINDRIS Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Hei, jer er en gutt på 13 år og trenger hjelp til å finne et passende treningsprogram. Litt info om meg: Er 1,60 høy. vekt: 50 kg Har kjøpt meg benk og stang (20kg) + vekter på tilsammen 50 kg, kommer ikke til å få bruk for halvparten, men broren min får det Så jeg lurer på om det er noen som kunne satt opp en treningsprogram for meg..! Ville vært meeeeega takknemlig! Gjerne informer meg litt om kosthold også. Når jeg bør spise og hva Takk. Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Ta 2 sett med benkpress, knebøy, franskpress, stang curl og millitær press annenhver dag. Et sett skal bestå av 6-12 reps der du ikke skal greie å gjennomføre et rep til med perfekt teknikk. Du skal altså ikke kunne klare 1-2 reps til når du stopper. Søk på disse øvelsene på internett og lær deg teknikken riktig. Uten riktig teknikk blir treningsutbyttet mye, mye mindre. Hvil 2-2 1/2 minutter MAX mellom hvert sett. Spis litt ekstra enn det du pleier. Husk at det er overskuddet som går til muskler, og du får lite muskler uten kalorioverskudd. Pass på å få i deg proteiner. Gjør du nøyaktig som jeg sier og får i deg mye proteiner og karbohydrater vil du bli dobbelt så sterk på 2-3 måner. JEG GARANTERER DEG. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Ta 2 sett med benkpress, knebøy, franskpress, stang curl og millitær press annenhver dag. Et sett skal bestå av 6-12 reps der du ikke skal greie å gjennomføre et rep til med perfekt teknikk. Greit å ha med chins og stangroing for å få med litt draøvelser også. Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Stemmer..Det hadde jeg faltisk glemt av Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 dra med bøy og mark også Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Bøy er tatt med. Mark kan han vel også ta ja...Huff, var bra sløv i første innlegget. Lenke til kommentar
SINDRIS Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Bøy er tatt med. Mark kan han vel også ta ja...Huff, var bra sløv i første innlegget. Tusen takk for bra program + inspirasjon!! Skal ta med meg dette! Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Ta 2 sett med benkpress, knebøy, franskpress, stang curl og millitær press annenhver dag. Et sett skal bestå av 6-12 reps der du ikke skal greie å gjennomføre et rep til med perfekt teknikk. Du skal altså ikke kunne klare 1-2 reps til når du stopper. Søk på disse øvelsene på internett og lær deg teknikken riktig. Uten riktig teknikk blir treningsutbyttet mye, mye mindre. Hvil 2-2 1/2 minutter MAX mellom hvert sett. Spis litt ekstra enn det du pleier. Husk at det er overskuddet som går til muskler, og du får lite muskler uten kalorioverskudd. Pass på å få i deg proteiner. Gjør du nøyaktig som jeg sier og får i deg mye proteiner og karbohydrater vil du bli dobbelt så sterk på 2-3 måner. JEG GARANTERER DEG. så ifølge deg, så vil jeg (hypotetisk) øke fra 100-200 i benk på 3-4 mnd? Man kan aldri garantere fremgang, det varierer fra person til person..og du ramser opp øvelser men sier ikke noe om progresjon... uten progresjon på vektene så blir det lite økning.. Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 1: Hvis han ikke har trent styrke fra før så tror jeg absolutt han vil doble styrken på 2-3 måneder. Men å doble styrken etter det igjen er verre.. 2: hvis han hele tiden sørger for at han ikke kan ta flere reps når settet er over, er det der progresjonen ligger. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Så du mener han skal kjøre serier på 2x6? litt av ett program du har laget, du er tilfeldigvis ikke treningsveileder på elxia spenst etc? :!: Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) For en nybegynner er helt greit å kjøre 2x6 annenhver dag. Han trenger ikke å gjøre noe annet før etter noen måneder. EDIT: Men det er uansett ikke det programmet går ut på. Tar han 6 reps med en vekt holder han seg vel på den vekten til han kan ta 10-12 (gjør det du, vetke) og så øker han på nytt igjen. Bare fordi programmet ikke utelukker at han kan gjøre det slik, betyr det ikke at det er slik programmet er.. Endret 3. september 2008 av Kasparov Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 4 innlegg ble fjernet - dersom man ønsker å komme med kritikk ang et forslag til treningsprogram, så skal det være KONSTRUKTIVT. Og gjerne med alternativt forslag, godt begrunnet. Latterliggjøring og annen idioti slettes. Uansett hvor feil han du forsøker å latterliggjøre har. Dette innlegget skal ikke kommenteres, send meg en pm dersom du har synspunkter. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 For en nybegynner er helt greit å kjøre 2x6 annenhver dag. Han trenger ikke å gjøre noe annet før etter noen måneder. EDIT: Men det er uansett ikke det programmet går ut på. Tar han 6 reps med en vekt holder han seg vel på den vekten til han kan ta 10-12 (gjør det du, vetke) og så øker han på nytt igjen. Bare fordi programmet ikke utelukker at han kan gjøre det slik, betyr det ikke at det er slik programmet er.. da prøver vi igjen: du mener altså at folk som mener at RYP og Stronglifts er upassende for folk som er nybegynnere? sist gang jeg sjekket er dette program som er utmerket til nybegynnere, skjønner ikke hvorfor du vil at en person skal ligge på 12 reps til sammen, noe jeg ikke får til å henge på greip, finn troverdig dokumentasjon på at "programmet" ditt holder mål så skal jeg vurdere å tro deg... Lenke til kommentar
SINDRIS Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 For en nybegynner er helt greit å kjøre 2x6 annenhver dag. Han trenger ikke å gjøre noe annet før etter noen måneder. EDIT: Men det er uansett ikke det programmet går ut på. Tar han 6 reps med en vekt holder han seg vel på den vekten til han kan ta 10-12 (gjør det du, vetke) og så øker han på nytt igjen. Bare fordi programmet ikke utelukker at han kan gjøre det slik, betyr det ikke at det er slik programmet er.. da prøver vi igjen: du mener altså at folk som mener at RYP og Stronglifts er upassende for folk som er nybegynnere? sist gang jeg sjekket er dette program som er utmerket til nybegynnere, skjønner ikke hvorfor du vil at en person skal ligge på 12 reps til sammen, noe jeg ikke får til å henge på greip, finn troverdig dokumentasjon på at "programmet" ditt holder mål så skal jeg vurdere å tro deg... Endelig konstruktivt! Jeg har et spm. fra broren min: Han tok 40 kg på maks og klarte 25 kg*12. Hva synest dere han burde gjøre da? 25 kg *12 eller f.eks 30 ca. 7 ganger eller noe? Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Kommer an på målsettningen hans. Vil han øke maks i styrke eller størrelse? Over tid har antall reps i sett ingenting/lite å si så lenge man varierer.. Hvis han holder seg mellom 6-12 (kanskje enda høyere av og til)altså (og trener for masse). RYP og stronglifts er helt greit. Han kan gjerne kjøre det i stedet. Tingen er at når du er nybegynner trenger du ikke så mye/whatever stimulans for å vokse optimalt. Derfor dette enkle programmet. Først etter noen måneder er det betydelig bedre å kjøre noe annet. Lenke til kommentar
SINDRIS Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Ok, men fører mye kg til styrke og lite men mange reps til størrelse eller omvendt? Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Sånn som du sa det. 1-5 går på styrke og 6-16 (Enda høyere kan også brukes i perioder) går på masse. Men det er vanligst å ligge på mellom 6-12 hvis masse er hovedmålet. Men du får selvfølgelig begge deler uansett hva du kjører. Spørrs bare hva du prioriterer mest. Men husk at du må ha lengre pauser på tunge sett (1-5 reps). Og for å roe ned OZ-raching: Når jeg sier ligg på 6-12, så betyr det at du helst ikke skal ligge på 6 reps hvert sett mange økter etter hverandre. Men det gjør ingenting om det skjer av og til. (Mener ikke at DU skal trene slik, OZ-raching, snakker til vetke nå) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå