2r@rn3 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 He-he, kunne ikke dy meg for å ha et ordspill i tittelen. Ok, så er bildet kjedelig. Men det er utrolig hva et godt objektiv klarer å produsere av "kunst" når utgangspunktet er et fettete cognac-glass og ei rullingspakke. Alt plassert på en nydelig grønn putekasse fra Plantasjen. Gisp! Noe må være ute å kjøre med bildebehandlinga på forumet! Fargene er helt feil på bildet etter at jeg lastet det opp. (Nei, det er ikke AdobeRGB hos meg). Putekassa skal være grønn, rullingspakka rød og konjakken skal være gylden. Fargene i bildet skal være varme. Vel, vel. Lenke til kommentar
2r@rn3 Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 Hmmm, veldig rart. Jeg lastet opp samme bilde en gang til, men nå strippet jeg exif informasjonen først. Vel, les exif (om det er av interesse) fra første bilde, og se på dette i stedet...weird! Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Det første bildet er ikke sRGB, men PhotoRGB, derfor de forskjellige fargene. Når du stripper exif/bruker save to web så gjøres det om til sRGB. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Kan vel si at hverken konjakkglasset, putekassa og rød mix pungen så veldig innbydene ut. Jeg har sett nok 'liten DOF bilder' til ikke å la meg blende av den heller Lenke til kommentar
2r@rn3 Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 Det første bildet er ikke sRGB, men PhotoRGB, derfor de forskjellige fargene. Når du stripper exif/bruker save to web så gjøres det om til sRGB. Nei, det er nok åpenbart at det første bildet lider av et "fargerom-mis-match" et eller annet sted. Men bildet var ikke proPhotoRGB når det forlot PS hos meg. Jeg sjekket opp bildet i PS og der var fargeprofilen "unallocated". Tatt i sRGB på kameraet. Photoshop default fargerom er satt til sRGB. Det jeg begynner å mistenke er Lightroom 2 i kombinasjon med Vista. Bildet var lett redigert i lightroom før det ble sendt til PS for downsampling og oppskarping. Jeg vet i hvertfall at det er et kjent problem at LR og Vista ikke "snakker" godt sammen når det gjelder fargebehandling. Jeg kan f.eks ikke printe fra LR 2. Da får bildene helt feil farger. Er nødt til å printe fra Canons software, rett fra windows eller via PS. Hvorfor må gudene vite...(har en pixma pro9500, som også takler AdobeRGB) Printe fra LR i XP går fint Lenke til kommentar
2r@rn3 Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 Kan vel si at hverken konjakkglasset, putekassa og rød mix pungen så veldig innbydene ut. Jeg har sett nok 'liten DOF bilder' til ikke å la meg blende av den heller He-he. Greit nok. Er enig i at rød-mixen ikke frister, men meningen var ikke å blende deg med liten dof, men la deg nyte litt bokeh... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Hvorfor ikke ta bilder med innhold, og ikke bare teknikk? Jaja, hver sin lyst. Endret 22. august 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
2r@rn3 Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Hvorfor ikke ta bilder med innhold, og ikke bare teknikk? Jaja, hver sin lyst. Selvfølgelig er det innhold i dette bildet! Det er både alkohol og nikotin her. :!: Spøk til alvor. For meg er dette samtidskunst. Ok, jeg har respekt for at andre ikke finner noe innhold, men bildet er i utgangspunktet ikke et bilde med teknikk som mål. (Joda, det kan misforstås i og med at jeg peser om bokeh osv her, men det er ordspillet i tittelen sin skyld som gjorde at jeg ble revet med.) Her ser man et klassisk eksempel på høy-kultur innen camping-/Frp-verdenen. Et svett, klamt konjakk-glass med fingeravtrykk og pianøttsmuler, som kun kraftig berusede mennesker orker å "nippe" til. (Nippe, betyr i denne settingen å bælme innpå konjakken i en, maks to slurker. Med påføgende "bleie-grøss" og gåsehud). Like utenfor området i fokus, finner man en pakke rullings av merke "Rød-mix". Rullingsen har sin naturlige plass på et hvert campingbord/medlemsmøte i lokallaget. -Dersom den ikke er elegant dandert i venstre brystlomme på flanell-skjorta, da. Rett ved siden av den åpne skinnvesten som for anledningen er tatt på. (Man skal pynte seg, må vite). Det interessante her er hvordan kameraet har fanget den samme dybdeskarpheten som eieren av konjakk-glasset og rullingsen har. Hadde det ikke vært for at armen til vedkommende kan veien til tobakken utenat, er tjansen stor for at han hadde fomlet etter pakka... Alt dette er nydelig dandert på en lekk putekasse i hard, grønn plast fra Plantasjen. Duk er dumt pga kondensen som oppstår utover kvelden, men pynten mangler ikke, i form av flere te-lys, som er strategisk plassert rundt omkring for å lage det koselig. Dette bildet er nærmest av dokumentarisk karakter, i tilleg til kunst. Så PMnormal, kom ikke å si at mine bilder mangler innhold. (Det jeg kan bli bedre på, er å ta bilder der også andre finner innhold av verdi... :!: ) P.S For ordens skyld: dersom noen blir støtt av dette innlegget, -er det vel fortjent. Dette er humor. Endret 23. august 2008 av Tor Arne Bjørn Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Med din forklaring så synes jeg i alle fall du har en god mening med bildet, selv om filosofien er vanskelig å få øye på. Du bør klare å fremstille den grunne kulturen på en mer tydelig måte. Jeg røyker rullings, og eier både flanell og skinnvest. Ingen av de klesplaggene er i bruk, men jeg eier dem. Skinnvesten er forresten kjøpt på markedet i landsbyen der Carl I. bor nå. Men ikke av meg. Lenke til kommentar
2r@rn3 Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 He-he. Du har selvfølgelig rett, PM. Filosofien er vanskelig å få øye på. (Men du må innrømme at jeg rodde ganske kraftig og bra for å tillegge bildet mer mening enn det kanskje hadde i utgangspunktet... ) Forøvrig likte jeg veldig godt begrepet "grunn kultur" (altså en slags overfladisk kultur uten mulighet til å finne noen dypere mening). Tror jeg kommer til å bruke det begrepet mye framover (der det finner enn naturlig plass -burde ikke være vanskelig siden det er dekkende for nesten en tredjedel av Norges voksne befolkning... ) Desverre røyker jeg ikke selv rullings. Ei heller har jeg en skinnvest, men jeg har brukt flanell-skjorter ved flere anledninger og kan skrive under på de myke, delikate egenskapene dette plagget har. Passer fint sammen med grill-dresser, uansett farge. :!: Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Du har iallfall sterke armer så fort som du rodde der, det skal du ha stor respekt for . Og flanell er behagelig, og kanskje noe jeg burde bruke oftere. Men grilldress har jeg ikke. Kanskje jeg skal kjøpe det på markedet i Frp-kolonien når jeg reiser dit i oktober. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Et svett, klamt konjakk-glass med fingeravtrykk og pianøttsmuler, som kun kraftig berusede mennesker orker å "nippe" til. (Nippe, betyr i denne settingen å bælme innpå konjakken i en, maks to slurker. Med påføgende "bleie-grøss" og gåsehud). Like utenfor området i fokus, finner man en pakke rullings av merke "Rød-mix". Rullingsen har sin naturlige plass på et hvert campingbord/medlemsmøte i lokallaget. -Dersom den ikke er elegant dandert i venstre brystlomme på flanell-skjorta, da. Rett ved siden av den åpne skinnvesten som for anledningen er tatt på. (Man skal pynte seg, må vite). Om du hadde klart å formidle dette du skriver i et bilde, hadde det vært et strålende reportasjebilde jeg virkelig hadde kost meg med. Det er dog vanskelig å få til med en 50mm på vidt gap, snarere med en mer tradisjonell brennvidde for reportasjebilder dvs 28-35mm i 35mm ekvivalent. Så jeg kan si at intensjonen var god. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Ja, det skal du ha. Gode intensjoner kan gi deg brukbare muligheter når du møter St. Peter en gang i fremtiden. Noe sier meg forresten at Akam har lavere oppslutning om FrP enn ellers i samfunnet. Kan hende jeg tar feil, men det er i alle fall min oppfatning at det partiet ikke har oppslutning av 1/3 av Akams befolkning. Lenke til kommentar
2r@rn3 Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Noe sier meg forresten at Akam har lavere oppslutning om FrP enn ellers i samfunnet. Kan hende jeg tar feil, men det er i alle fall min oppfatning at det partiet ikke har oppslutning av 1/3 av Akams befolkning. Tja, det kommer kanskje av at fotografer kan tenke? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Mulig det, mulig det. De kan ihvertfall tenke litt annerledes. Og siden de har litt interesse for bildende kunst så synes de sikkert at en billettpris på flere hundre kroner for å få se en fotoutstilling er en voldtekt av kulturtilbudet for vanlige folk. FrP mener jo at kun den kunsten som kan betale for seg selv skal overleve. Det betyr at man må til utlandet for å få hørt Grieg oppført med fullt orkester, siden Norge vil bli stående som eneste land i verden uten subsidiering av klassisk kunst. Annerledeslandet my ass. Selv ikke Berlusconi står for en kulturpolitikk som er i nærheten så høyre-ekstrem som den høyrepopulistene i Norge har. Kanskje Berlusconi er kommunist i deres øyne... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 En liten smule unyansert bilde av det partiets velgere vil jeg hevde. Jeg jobber sammen med konen til en av partiets stortingsrepresentanter, og hun er svært oppgående. Det er mannen hennes også. Han var i alle fall det på julebordet i fjor. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Og du er sikker på at hun stemmer på sin mann? ;p Nå drar jeg vel tråden litt vel mye ut fra emnet her. Over og ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå