Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hardware lag ca hvert 10 sekund

Anbefalte innlegg

Hovedkort: Asus M2N-MX SE

CPU: AM2 6000+

Minne: 2x2GB PC6400

Harddisk OS: 74GB raptor

Harddisk annet: 1TB Seagate

Lydkort: Audigy 2

Skjermkort: Radeon 4850

Windows XP 32bit SP2

Hei, jeg oppgraderte nettopp til 2x2GB minne (fra 2x1GB), byttet ut min 200GB disk med en 1TB disk, og erstattet min 4000+ med en 6000+.

Tidligere gikk alt STRÅLENDE..

Nå.. Hvert 10 sekund, under Team Fortress 2 og Mass Effect, staller spillet i kanskje 3 sekunder uten noen bevegelse, så løser det seg opp igjen. Hele tiden. Jeg kjører spill på en harddisk som er fysisk adskilt fra OS'et.

Noen som har aning hva som er årsaken? All tips mottas med takk. Ikke akkurat dette jeg håpet på da jeg oppgraderte ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det første jeg ville gjort er å sjekke om biosen versjonen korten nå har støtter 6000+. Jeg antar at du innstallert alle nødvendige drivere.

Godt poeng. jeg kvier meg litt for å rote med BIOS, for man hører jo historier, men det er vel en reset-funksjon, så jeg skal prøve dette. Takk for tipset. Brb!

Lenke til kommentar
Sjekk at disken benytter DMA under IDE ATA/ATAPI controlles i Device Manager

I Sekundær-kanalen står både enhet 0 og enhet 1 som 'DMA hvis tilgjengelig'. jeg går ut ifra at dette er SATA-diskene, fordi primærkanalen har kun enhet 0 (DVD-rommen, tror jeg), og ingenting på Enhet 1, fordi jeg ikke har noe annet koblet til ATA.

Takk for tipset dog.. Prøver å få flasha biosen nå.

Lenke til kommentar

Et tips kan være å prøve ut Process Explorer fra Sysinternals, la den kjøre i bakgrunnen når problemet oppstår. Deretter sjekke de grafiske loggene etter hva som skjedde. Den har jeg ofte brukt når jeg merker en del periodisk stopp midt oppi noe. Den kan også forklare om det skrives/leses på pc'en, hvilke prosess som gjør dette og evt i hvilken stack dette skjer i. Kan også skilte mellom hardware og software interrupts.

Lenke til kommentar
Et tips kan være å prøve ut Process Explorer fra Sysinternals, la den kjøre i bakgrunnen når problemet oppstår. Deretter sjekke de grafiske loggene etter hva som skjedde. Den har jeg ofte brukt når jeg merker en del periodisk stopp midt oppi noe. Den kan også forklare om det skrives/leses på pc'en, hvilke prosess som gjør dette og evt i hvilken stack dette skjer i. Kan også skilte mellom hardware og software interrupts.

Aldri hørt om dette programmet, men det var jo ganske bra!

Uansett, jeg testa det litt nå, og det eneste jeg legger merke til under spikene er at process explorer-prosessen går fra å ta 0.5% ca til 11%, og at services.exe går opp til 6-7% det også, men gudene vet.. Får fikle litt videre.

Lenke til kommentar

Problemet var: Kjøling

Jeg har åpnet kabinettet, lagt det på siden, og har plassert en svær bordvifte oppi den, på max.. Ingen lag-hendelser.. Slår av vifta, og det går 10-15 sec før laggen begynner.

Så nå må jeg finne ut om det er:

1) skjermkortet, etter at jeg pirka av klistremerket som lå over ribba, kanskje jeg herpa noe

2) CPU'en, jeg kan ha satt på vifta forkjert...

Okei, takk for hjelpa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...