Gå til innhold

Angrerett på åpnet ruter ?

029kid

Anbefalte innlegg

Kjøpte en trådløs ruter, men fant raskt ut at jeg ikke likte denne da jeg heller ønsker et trådløs aksesspunkt.

Problemet er at jeg har åpnet pakken, da jeg brøt en forsegling.

Kan jeg gå tilbake til NetShop å levere varen å få penger igjen ? Er 2 dager siden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Hørte noen som sa, at hvis varen ikke var tatt i bruk som din egen, så har du 14 dager. Men er visst forkjellig fra hvilken vare det er. Skjermer vet jeg at man får sende tilbake selv om den er pakket ut og brukt. Tror interne varer (hovedkort, cpu, grafikkort, harddisk) har man ikke rett til å sende tilbake på 14-dagene hvis pakken er åpnet, eksterne varer har man. Din vare er en extern, du må nok spørre de du kjøpte det fra uansett for å få det tilbakesendt.

Lenke til kommentar

Lovteksten bruker vel faktisk ordet "tilnærmet" samme stand og mengde. Ofte prøver nettbutikkene å ignorere akkurat dette, bl.a. både for PC'er og telefoner.

Utdrag fra angrerettsloven:

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

c) varer som raskt forringes fysisk.

http://lovdata.no/all/hl-20001221-105.html - kapittel 4, §12

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
Kjøpte en trådløs ruter, men fant raskt ut at jeg ikke likte denne da jeg heller ønsker et trådløs aksesspunkt.

Problemet er at jeg har åpnet pakken, da jeg brøt en forsegling.

Kan jeg gå tilbake til NetShop å levere varen å få penger igjen ? Er 2 dager siden...

Er det noen spesielle funskjoner du er ute etter i et aksesspunkt? For hvis ikke så kan du bare slå av ruterfunksjonaliteten i den trådløse ruteren. Da deler den ikke ut IP-adresser, og blir i praksis en switch med aksesspunkt. Enten må du skru av det som heter DHCP eller så står det i klartekst ruter. Litt avhengig av hvilken modell du har.

Ellers er det riktig som andre her sier at 14 dagers angrerett kun gjelder for varer handlet over internett, telefon o.l. - ikke butikksalg. Det har ingenting å si at du har åpnet esken og testet varen (gjerne i flere dager). Så lenge du har embalasje, og alt ser ok ut så kan de ikke nekte deg det med mindre det har gått mer enn 14 dager siden du mottok varen. Kan være greit å resette ruteren før du leverer den tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...