Manfred Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Enig! Det er altfor mange som slenger ut påstander og selvfølgeligheter uten å kunne vise til en eneste kilde. Jeg tror på teorien om at biologiske forskjeller kan bestemme legningen, samtidig som sosiale forhold kan bestemme den. Sosiale forhold kan sikkert til en viss grad påvirke. Det jeg satte spørsmålstegn ved var påstanden om at homofile faktisk mangler et gen. Strengt tatt er det veldig få sykdommer som gjør at man mangler et eller har for mange gener. Jeg tror det er noen som må se litt på kunnskapen de sitter inne med av gener og helse generelt. Det blir bare for dumt hvis noen skal sitte og påstå noe slikt uten å kunne komme med dokumentasjon for å underbygge det de sier. At noe kan være definert i arv og genetikk er en ting, men at noen mangler et gen er noe helt annet, og er og forblir en idiotisk, ubegrunnet påstand. Ganske imponerende også hvordan noen kan hisse seg så opp, for å hevde meningen sin om at homofile er syke. Hvorfor føler man et så stort behov for å distansere seg selv så veldig fra en gruppe mennesker? Hvorfor har man denne "frykten" for å være "for like" disse? Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Kan noen fortelle meg funksjonen av et gen som gjør deg homo om det forsvinner? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Det jeg satte spørsmålstegn ved var påstanden om at homofile faktisk mangler et gen. Strengt tatt er det veldig få sykdommer som gjør at man mangler et eller har for mange gener.Når vi sier "et gen" så snakker vi om en ikke-så-veldig-kompleks byggetein i DNA'et. Ikke hele gen-sekvensen. Man har aktivatorer, depressorer og utallige gener. De fleste er like hos oss mennesker, men noen forskjeller er det. Du har rett i at ikke veldig mange sykdommer gjør at man mangler gener, har for mange gener, eller har modifiserte gener... men motsatt derimot (Altså: genvariasjon->sykdom/egenskap, ikke sykdom->genvariasjon.) Til nå har man kartlagt en sammenheng mellom flere titusener egenskaper ved menneske-individer, ut fra det genetiske materialet (enkelte gener, eller kombinasjoner av dem). Det hadde nesten vært rart om ikke homofili også hadde en sammenheng med arvemateriale. At noe kan være definert i arv og genetikk er en ting, men at noen mangler et gen er noe helt annet, og er og forblir en idiotisk, ubegrunnet påstand.Eh. Javel? Hva er det som er så fantastisk forskjellig? Ganske imponerende også hvordan noen kan hisse seg så opp, for å hevde meningen sin om at homofile er syke. Hvorfor føler man et så stort behov for å distansere seg selv så veldig fra en gruppe mennesker? Hvorfor har man denne "frykten" for å være "for like" disse?Hvem har nevnt sykdom, frykt, likhet, distansering? Stråmenn bør man ikke komme med, og jeg har ikke lagt merke til noen av disse elementene i diskusjonen. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Det å si at det er en genfeil er å "sykdomifisere" det, dette igjen skaper en slags distansering. Det er du som har noe å bevise her, ved at du pøser på med påstander du ikke klarer å underbygge på noen som helst måte, annet enn ved idiotiske argumentasjonsteknikker av typen "det er jo helt klart" og "alle må jo skjønne at"... Med mindre du klarer å komme opp med noe, så klarer jeg ikke å se på deg som noe annet enn latterlig. Så du kan jo bare trolle videre, men dette blir for dumt. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Det å si at det er en genfeil er å "sykdomifisere" det, dette igjen skaper en slags distansering.What? Nå må du gi deg. For det første bør man bruke ordet "genvariasjon" fremfor "genfeil" (dette har jeg ikke brukt i denne debatten, fordi jeg vet noen vil tolke det i værste mening). For det andre, mener du at det en "sykdomifisering" at noen har blå øyne? Eller at noen har krøllete hår? Det er du som har noe å bevise her, ved at du pøser på med påstander du ikke klarer å underbygge på noen som helst måte, annet enn ved idiotiske argumentasjonsteknikker av typen "det er jo helt klart" og "alle må jo skjønne at"...Som sagt, jeg har ikke kildene mine her for hånden, og du må tro hva du vil. Jeg prøver bare å vise plausibiliteten bak påstandene, ved å vise til elementær genetikk, biologi og evolusjonslære (du som er ingeniør burde på ett eller annet punkt ha lært det her, antakeligvis på VGS). Med mindre du klarer å komme opp med noe, så klarer jeg ikke å se på deg som noe annet enn latterlig. Så du kan jo bare trolle videre, men dette blir for dumt.Se på meg som hva du vil, personangrep bryr jeg meg ca. så mye om: Om du nekter å godta argumenter er det greit for meg, det er ikke jeg som taper på det. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 En studie som fant noen "interessante sammenhenger som bør studeres nærmere": http://mypage.iu.edu/~bmustans/Mustanski_etal_2005.pdf En annen studie som sjekket opp noe litt annet: http://repositories.cdlib.org/postprints/1413/ Here, we measured X chromosome inactivation ratios in 97 mothers of homosexual men and 103 age-matched control women without gay sons. The number of women with extreme skewing of X-inactivation was significantly higher in mothers of gay men (13/97=13%) compared to controls (4/103=4%) and increased in mothers with two or more gay sons (10/44=23%). Our findings support a role for the X chromosome in regulating sexual orientation in a subgroup of gay men. Merk: Ingen av disse studiene presenterer beviser. Men nå synes jeg vi er på ville veier her, denne diskusjonen hører mer hjemme "teknologi og vitenskap" tror jeg. On topic: Jeg har merket meg at det er mange pene jenter, men hvis man ser seg godt omkring er det da mange gutter som ser bra ut også. Er ikke sjelden jeg tenker "han var heit". Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Du gleder deg til å bli feit? Man er ikke feit hvis man veier mer enn 65kg, hvis det var det du trodde. Jeg sa ikke det... Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Du gleder deg til å bli feit? Ja, jeg gleder meg også til å dø, og til dama gjør det slutt. Selvfølgelig gleder jeg meg ikke til å bli feit. Jeg gleder meg, etter et liv uten muligheten til det, å kunne legge på meg litt. Med mitt nåværende kosthold og grad av fysisk aktivitet så tviler jeg på at jeg noen gang kommer til å bli feit, men jeg vil ha muligheten til å legge på meg litt. 65kg på 182 cm er ikke all verden, og jeg skulle gjerne hatt 5-10 kg mer å bære på. EDIT: Skrivefeil. Endret 25. august 2008 av Mimir Lenke til kommentar
DNA Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Selvfølgelig mangler ikke homofile en gentype, hvis noen tror no sånt mangler det heller noe hos personen. Dvs. mangel på IQ.Da tror du kanskje ikke på at dersom gutter-babyer blir utsatt for mye østrogen i livmora så har de større sjanser for å bli homofile? Det er mange faktorer som virker inn, må du vite. Sånn folk reagerer når jeg sier at homofile flest mangler et gen, høres det ut som om jeg nettopp har sagt at de mangler et forbanna kromosom eller den ene halvdelen av hjernen. Det er ikke sånn gener fungerer. Det er snakk om tilsvarende forskjeller til de som gir oss kløft i haka, blå/brune øyne, krøllete/rett hår. IQ'en min kan du stille så mye spørsmål ved som du bare vil, men det er helt irrelevant (det er argumentene som teller, ikke hvor smart personen som uttaler dem er). Forøvrig kan jeg med 99,7% sikkerhet si at jeg har høyere IQ enn deg (i følge diverse tester, og en enkel beregning ut fra en Gauss-kurve). Hvordan kan du være så sikker på at du har høyere IQ enn meg? Og ja jeg vet forskjellen på kromosom og et gen. Kanskje litt overdrev litt, men likevell. Men ja, er jo mange teorier på hva som gjør folk homofile. Edit: Ser at det var litt tullete respons fra meg, jeg er jo ikke bedrevitende her siden jeg faktisk ikke vet mye om emnet, syntes bare det hørtes rart ut. Endret 25. august 2008 av DNA Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Å si at homofile muligens mangler et gen, er jo ikke noe værre enn å si at et menneske mangler et gen fordi det ikke kan rulle på tunga, imo. Og Manfred; hvor får du dette med at noen her i tråden mener homofili er en sykdom? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Hvordan kan du være så sikker på at du har høyere IQ enn meg? Vel, du er en tilfeldig valgt person på Gauss-kurva og om Zethyr har høy nok avlesing krever det minimalt med ferdigheter og litt statistikkregning for å kunne beregne sjansen for at du som en tilfeldig person er mindre smart en Zethyr. Derfor. Å si at homofile muligens mangler et gen, er jo ikke noe værre enn å si at et menneske mangler et gen fordi det ikke kan rulle på tunga, imo. Flere folk tror vi har 42 gener vet du . Hvorvidt homofile avgjøres av genkombinasjoner eller ei skal jeg ikke uttale meg om, men det er plausibelt, med tanke på at både jenter og gutter kan tenne på alle mulige kategorier av andre gutter og jenter. Kanskje seksuell tenning er flere gener, om en liker kraftige lår, maskulint utseende, peniser, stor rumpe osv osv. Hva annet kan det være? Flaks? Uflaks? Gud? Selv tror jeg merkelappen for en "hot" jente er mye mer udefinert enn for en gutt. Det er mye lettere for en jente å smøre på seg sminke, ta på seg tights, push-up osv osv og bli definert som heit når hu i utgangspunktet er den burugla, mens for en gutt, så vil dette være for feminint og hovedandelen av befolkningen vil ikke se på dette som en heit gutt. Min mening. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Selv tror jeg merkelappen for en "hot" jente er mye mer udefinert enn for en gutt. Det er mye lettere for en jente å smøre på seg sminke, ta på seg tights, push-up osv osv og bli definert som heit når hu i utgangspunktet er den burugla, mens for en gutt, så vil dette være for feminint og hovedandelen av befolkningen vil ikke se på dette som en heit gutt. Jeg har da ingen problemer med å kle meg opp med typiske jenteklær, og faktisk bli definert som en heit gutt. Men nå følger ikke jeg strømmen på noen måte heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg