Devil123 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 hvordan kan jeg måle hvor mange watt som kommer ut av portene på forsterkeren min?? hadde hvert morsomt og vite.... Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 hvordan kan jeg måle hvor mange watt som kommer ut av portene på forsterkeren min?? hadde hvert morsomt og vite.... Få tak i deg noen ganske store effektmotstander i henholdsvis 4x4ohm (seriekoble disse for å få 8ohm), deretter bruk et oscilliscop og påtrykk en sinus (gjerne med en frekvens på 1kHz) på inngangen og pøs på til du ser at sinusen ser jævli ut, deretter skrur du litt ned til det magiske punktet der den akkurat ikke vrenger. Deretter kan du regne ut effekten vha Ohm's lov og effektlov. Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 hvordan kan jeg måle hvor mange watt som kommer ut av portene på forsterkeren min?? hadde hvert morsomt og vite.... Få tak i deg noen ganske store effektmotstander i henholdsvis 4x4ohm (seriekoble disse for å få 8ohm), deretter bruk et oscilliscop og påtrykk en sinus (gjerne med en frekvens på 1kHz) på inngangen og pøs på til du ser at sinusen ser jævli ut, deretter skrur du litt ned til det magiske punktet der den akkurat ikke vrenger. Deretter kan du regne ut effekten vha Ohm's lov og effektlov. ehh....noe sånnt...noen andre forslag? skjønnte ikke bæretXD Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Hvilken forsterker har du da? Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Hvilken forsterker har du da? glem det, fant det ut Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg vet om en annen metode som er enklere enklere og mindre nøyaktig, men som bruker på å gi et svar som ligger ganske nærme den faktiske utgangseffekten: Bruk et multieter og mål spenningen ut fra likeretteren. Trekk fra 20 volt, og du har ca. utgangseffekt per kanal. Det har ihvertfall stemt godt på 7-8 forsterkere jeg har vært borti. Denne metoden KAN IKKE bruker på bilforsterkere og rørforsterkere, og vil vanligvis gi et feil resultat om utgangseffekten er under ca. 25-30 eller over ca. 100 watt per kanal. Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 Jeg vet om en annen metode som er enklere enklere og mindre nøyaktig, men som bruker på å gi et svar som ligger ganske nærme den faktiske utgangseffekten: Bruk et multieter og mål spenningen ut fra likeretteren. Trekk fra 20 volt, og du har ca. utgangseffekt per kanal. Det har ihvertfall stemt godt på 7-8 forsterkere jeg har vært borti. Denne metoden KAN IKKE bruker på bilforsterkere og rørforsterkere, og vil vanligvis gi et feil resultat om utgangseffekten er under ca. 25-30 eller over ca. 100 watt per kanal. og den sitter....hvor? Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg vet om en annen metode som er enklere enklere og mindre nøyaktig, men som bruker på å gi et svar som ligger ganske nærme den faktiske utgangseffekten: Bruk et multieter og mål spenningen ut fra likeretteren. Trekk fra 20 volt, og du har ca. utgangseffekt per kanal. Det har ihvertfall stemt godt på 7-8 forsterkere jeg har vært borti. Denne metoden KAN IKKE bruker på bilforsterkere og rørforsterkere, og vil vanligvis gi et feil resultat om utgangseffekten er under ca. 25-30 eller over ca. 100 watt per kanal. Dette må du forklare nærmere. Spenningen ut fra likeretteren er avhengig av spenningen ut fra trafoen, og den varierer fra merke til merke og typen forsterker. A, A/B, D osv. Så skal du trekke fra 20Volt og få effekten i Watt. Størrelsen på trafoen teller mye. Hvor mange og kraftige utgangstransistorer betyr også mye, og varierer veldig. Dempingsfaktor teller mye for stabilitet ved lave impedanser og sier en del om strømstyrke mener jeg. Utgangsspenning og strømstyrke kan summeres til effekt, men i og med at en høyttaler har forskjellig impedanse ved forskjellige frekvenser så vil dette variere. Man må da bestemme seg for en fast frekvens og dermed finne impdansen ved den frekvensen. Du sa det var en mindre nøyaktig metode, ja. Men jeg kan ikke helt se relevansen. Hvordan vet du at det stemmer sånn ca? Ble nysgjerrig jeg nå da dette var nytt for meg, men det er 15 år siden jeg lærte dette på skolen så jeg har glemt mye. Dere får arrestere meg hvis jeg er ute og sykler her. Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) BUMP Se bak forsterkeren din. Der står det "??? Watt max consumption". Hvis du tar det tallet, deler på 2 og ganger med 0.60, så har du ca uteffekt pr kanal. Forutsetter at du har en transistorbasert stereoamp. Eks: 250W max consumption: 250 / 2 = 125, 125*0.6 = 75Watt/kanal Endret 28. august 2008 av nisselue Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå