S.Hafsmo Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Jeg har nå Vista på laptopen min (Acer F3Sr). denne ble kjøpt ny i år, og da levert med Vista, som forsåvidt er vel og bra. men med tanke på hvor mye ytelse det drar, har jeg lyst til å prøve å kjøre den med XP, og de er her jeg får problemet. XP installasjonen finner nemlig ikke noen HDD ved installering. så jeg bare lurer på om man kan pakke ut en XP installasjon på hd'n og legge til de driverene som trengs til harddisken, for så å brenne ut plata igjen? noen som har prøvd dette, evt. har en bedre løsning? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Det du kan gjøre er å slipstreame en CD med de nødvendige SATA driverene og ev. andre XP-drivere. En grei bruksanvisning finner du her, bare tilpass den til "norsk" om du har norsk XP. Lenke til kommentar
S.Hafsmo Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 takker! nå har jeg streama en cd. det jeg nå lurer på er, kan man installere win xp på en egen partisjon, og fortsatt beholde Vista, eller må dette gjøres i motsatt rekkefølge? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Har heldigvis liten erfaring med Vista, men det kan være en god idé å installere det siste OS'et først. På den annen side er det mange XP programmer som gjerne vil ligge på C: så det kan bli noen problemer utover OS'et i seg selv... Er jo bare å prøve da Lykke til Lenke til kommentar
S.Hafsmo Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 hmm.. tja. veit ikke om jeg tør prøve. alt fungerer så bra nå. blir så dumt om jeg installerer xp nå, så slutter Vista å fungere. mener å huske at jeg har prøvd dette før en gang, uten videre suksess. noen som veit hva slags filer man bør ta backup av for å sikre fremtidig boot til Vista om alt går til helsike? Lenke til kommentar
snarius Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Så vidt eg veit så har ikkje XP sin bootloader støtte for Vista. Det vil seie at du berre får opp XP om du installerer det sist. Difor er det best å installere XP først, og så Vista. Men du kan sikkert installere XP, for så å installere Vista igjen seinare. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Om du skal ha multiboot med flere Windows'er, så er det enkleste å legge de inn i kronologisk rekkefølge. Dette bør gjøres da ntloader ikke er fremoverkompatibel. DVS ntloader for XP kan ikke starte Vista... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå