8ball Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Takker for forklaringen Flimzes. Da var vel egentlig regnestykket mitt helt feil (Selv om svaret var nesten likt..) Lenke til kommentar
NorkaBorka Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Det er ikke noe galt med PCen hans nei. Slik jeg tolke innlegget ditt var at Vista viste 3,5GB og den kunne bruke 4GB. Men dette er jo feil, den viser 3,5GB og kan kun bruke 3,5GB. Nå skal jeg få det enkelt for deg: Med et 32-bit system (Vista eller XP) kan man ha opptil 4Gb minne som BRUKES i maskinen, men det vises bare OPPTILL 3 GB Med et 64-bit system (Vista eller XP) kan man ha opptil 8 eller 12 Gb. Da vises det også hvor mye man har i tillegg til at alt brukes. Du må gjerne prøve å putte mer i et 32-bit system og hvis du går i BIOS vil det stå det antallet du har innstallert, men det kommer bare til å BRUKES 4Gb max!!! 1. Det heter GB (gigabytes), ikke Gb (Gigabits) som er et hav av forskjell. 2. 64-bit Vista Ultimate kan addresere opptill 128 GB. I teorien er grensen MYE høyere, men det er nå slik OSene blir laget. 3. Det som vises i OSet er hva du kan utnytte/ta i bruk. Det som vises i BIOS er hva som er installert. 3. Du tar helt feil på de fleste av dine punkter, og du viser at du ikke har anelse på hva du snakker om. Men ettersom de siste innleggene her har forklart det bra nok, så orker ikke repetere det. var det ikke det jeg sa da? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 var det ikke det jeg sa da? Du sa Gb, som er gigabit. Du sa egentlig ganske mye feil. Lenke til kommentar
NorkaBorka Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 var det ikke det jeg sa da? Du sa Gb, som er gigabit. Du sa egentlig ganske mye feil. Kverrulant Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 ... og da stopper vi krangling, og setter en strek for dårlig stemning. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Jeg har ikke lest hele tråden så soirry om det allerede har blitt nevnt, men jeg vil spesifisere litt bedre hva som er begrensningen i et 32-bit operativsystem. Det er ikke som mange tror at "du kan ikke bruke mer enn 3gig RAM", men heller det at den totale allokerte minnemengden ikke kan overstige 4gig. Grunnen til at du ikke får 4gig tilgjengelig i 32-bit windows er fordi at for eksempel skjermkortminnet også trekker fra denne 4GB grensen. Eksempelvis om du har et kort med 1gig minne så vil du få 3gig tilgjengelig til systemminne (bittelitt mindre i praksis siden windows også treker noe småtteri til diverse andre ting). Jeg er litt usikker på hvordan det fungerer i praksis med skjermkort som har såkallt delt minne (bruker RAM til videominne), men jeg vil annta at det også teller mot 4gig grensen. Løsningen er i alle fall å installere et 32-bit operativsystem. Jeg vil da annbefale Vista 64-bit, for 64-bit versjonen av XP er ryktet å være ganske så dårlig utviklet. Vista 64bit derimot er minst like solid som Vista 32-bit, bortsett fra at du kan kanskje ha litt vanskeligere for å finne 64bit drivere til eldre eller non-mainstream komponenter. -Stigma Endret 24. august 2008 av Stigma Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 De ryktene er i så fall fra folk som ikke har prøvd det. Og antakeligvis ikke du heller. XP x64 er det raskeste og mest stabile av windows jeg har prøvd. Og er i bunn og grunn en server 2003 med xp skin og programmer. Vil råde det langt over vista 64, og xp 32 for den delen. Vista 32 kan jeg ikke anbefale i det hele tatt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå