cool_boy Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 hey! jeg har fått et godt tilbud,men er litt skeptisk :o Jeg har kommet over en gutt som skal selge en 24 porters 10100mbit switch..og jeg fikk lov å se på den og alt..men fant ut at under sto det at den var "tyveri sikret" på et klistremerke av et eller annet fylkeskomune eller no sånt..så jeg bare lurer på hvor denne tyveri alarmmerke sitter hen..og om den kan fjernes på noen måte? og kan man spore et stjålet switch egentlig? går det an å fjerne dette tyverimerket? han sier den ikke er stjålet men tenk om den er det..hva skjer med meg da? kan bli anmeldt for heleri osv.. :o men hvor er det mest logisk at det sitter en sporer på en 3com 24port switch?..eller hvordan kan man spore den opp om den evt. er stjålet? kunne jo vært kjempe fin om jeg skulle arrangere et lan,og jeg trenger en switch..kanskje ikke 24 porter men hva bør jeg gjøre med dette? kjøpe en switch som er billiger enn i butikkene? eller burde jeg avslå? hva kan i såfall skje med meg om jeg kjøper den? vil det kunne få store konsekvenser for meg? håper noen gidder å svare på dette for det er veldig viktig.. Lenke til kommentar
akzj0n Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Hadde jeg hatt mistanker om at et produkt var stjålet, hadde jeg ikke tenkt tanken på å stjele det. Så enkelt er det. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Hvis du kjøper switchen så kan i verste fall du sittende igjenn med ingenting og switchen blir returnert til fylkeskommunen ol. og du vil kanskje ikke få pengene dine tilbake. Hvis du husker noe mere om hva som sto på switchen anngående plassering, så kan du jo ringe til fylkeskommunen å spørre om de mangler en switch. Hvis ikke så kan det jo kanskje være god fisk. Hvor mye ville han ha for den da? Hvis prisen er mistenkelig så er det vel kanskje tyvegods? Lenke til kommentar
cool_boy Skrevet 21. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2003 hey! prisen lå på litt under halvparten av web prisen.. eller så kunne jeg evt. overklokke eller ordne hans pc så fikk jeg den.. noe jeg egentlig tenkte kunne være lurt:P siden det ikke er så stor sak og ordne en pc eller overklokke litt...enig? men tror jeg ser det an jeg.. vil f*** ikke ha no straff for det her..da får han heller kvitte seg med den om det er no.. men om jeg kjøperbytter den inn mot no annet..og den er stjålet..kan de da spore den sånn helt uten videre hjem til meg? jeg kan jo bare kvitte meg med den om det er noe galt..eller? f*** så problematisk..jeg trengermå ha en switch for jeg driver en del med internett og nettverk.. men men får se det an.. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 prisen var lav, spør politiet om nooen har anmeldt en stjålet switch siden du har fått et godt tilbud (de må anmelde det tror jeg ellers får de ikke igjenn på forsikringen) Sjekk om noen av portene er i ustand eller om det er en hub som er kassert el og sjekk hastigheten Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Først vil jeg si at det var litt unødvendig å opprette to identiske tråder om dette. Men for å gi mine synspunkter på saken; Hvis noe høres ut til å være for godt til å være sant, så er det som regel det. Men for all del, han kan jo ha fått/kjøpt den billig hos dem, og så ha funnet ut at han egentlig ikke har noe bruk for den. Som folk har sagt tidligere; det etisk riktige ville nok være å ringe til "eierne" og spørre. Et annet alternativ er å ringe han fyren igjen, spørre ham hvordan har fått tak i den. Han kommer selvfølgelig til å lyve å si han fikk dem som takk for at han hjalp noen med ett eller annet i forbindelse med en sommerjobb han fikk fordi faren hans, som for øvrig er veldig snill, har en høy stilling innen fylkeskommunen og anbefalte sin tvers gjennom hederlige sønn til jobben , men så lenge han gir en troverdig forklaring på hvorfor han har den og vil selge den billig, så kan antakelig ikke du bli straffet for å kjøpe den av ham. edit: Når jeg nå har lest gjennom innlegget ditt en gang til, så begynner jeg å lure på om det faktisk ikke er du som har stjålet denne switchen, og bare er på jakt etter en snedig måte å fjerne tyverisikringa på? Hvis dette er tilfellet, så beware... the devil's gonna eat your soul with salsa dip. Lenke til kommentar
cool_boy Skrevet 21. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2003 hey siste mann! jeg hakke stjålet den nei..bare kom over et godt tilbud fra en kar..jeg trenger en switch og det kunne jo være lurt å kjøpe den av han.. men når jeg så at det sto "tyveri sikret" under blei jeg jo litt i tvil..om den er stjålet kanskje han har fjernet denne sikringen men glemt klistremerket..ikke veit jeg men.. jeg hakke så god greie på switcher å sånn egentlig unntatt det jeg har lært om datanettverk på skolen..og det er jo ikke mye...hehe men om han har f.eks fjernet sporingen er det jo ingen fare å kjøpe den...=) men jeg trenger ikke 24 porter:S kanskje kjøpe en 8 porter på komplett eller no.. cnet til 370470kr eller no? er den et bra valg? men hør på dette her: om de har mistet switchen sin og jeg ringer dem å hører..sier at jeg har finni denkjøpt den av en gutt men at jeg var usikker så jeg ringte til dem for å spørre..de kan jo bli glade og gi meg finnerlønn for sin kjære switch kanskje..for da har jeg hjulpet dem å få den tilbake,men samtidig kan jeg sende meg selv i helvete da..mulig de tror jeg har tatt den eller no..men det veit man ikke før man får prøvd:P men jeg tror jeg ringer fylkeskomunen å spør jeg..så sier jeg at jeg kjøpte en switch som det sto dems adresse på og ringte dit..kanskje jeg får pengene jeg ga for den..for å gi den tilbake til dem men har jo ikke lyst å sende en mann i fengsel kanskje bare fordi jeg skal få rettferdighet om denne tingen,men jeg kjøper ikkeno før det er sjekket..=) og du sistemann: jeg har ikke tatt den switchen nei..jeg skulle bare kanskje kjøpe den men så et tyveri merke på den..og blei usikker..derfor spør jeg her..siden dette er overklokking.no og handler om data og nettverk osv..tenkte dere visste :smile: men jeg kom ikke hit for å bli stempla som en j***** klepto da? men for å få råd..har dere gått lei spørsmålet så okey..da stopper jeg å spørre og takker for de svarene jeg har fått=) takk! hilsen cool_boy Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Var ikke meninga å stemple deg som en tjuvradd, synes faktisk jeg gav deg noen gode råd. Men hvis jeg hadde knabba en switch (eller noe annet) for så å oppdage at den var tyverisikra, så hadde det første jeg hadde gjort vært å spørre noen datakyndige om det gikk an å fjerne den sikringa. Så det hørtes litt mistenkelig ut, ja. Men hva har han fyren sagt til deg da? Har han gitt noen forklaring på hvor han har fått den fra? Sett at han faktisk ikke har stjålet den, kanskje han har kjøpt den hos noen andre lugubre personer? Ett eller annet er det nok, iom at han vil gi deg den bare mot litt oc-hjelp. Jeg ville hvertfall ikke kjøpt noe som var merka med (tidligere) eier uten å kontakte dem først (hvis jeg da ikke bare var interessert i en bra vare til en billig penge, uten å tenke på de etiske/lovmessige konsekvensene kjøpet kunne få). Lenke til kommentar
cool_boy Skrevet 23. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2003 hey! jo enig at det hørtes misstenkelig ut..og beklager det=) han sa han hadde kjøpt den billig av et eller annet sted..mulig det var det som sto på switchen,men jeg skal ringe for sikkerhets skyld jeg,var å snakka med gutten i går,men da var merket fjernet :-? er jævlig i tvil om hva jeg bør gjøre..men jeg ringer dem når jeg finner nr og hører..savner de en switch skal jeg prøve å få lånt den og gi den tilbake til dem..eller er det en dum idee? med tanke på åssen problemer jeg kan få med han gutten? æsj..jeg får prøve :wink: jeg er en ærlig person,skal nok få sannheten ut av han..er den stjålet så får han returnere den,er den ikke stjålet er det jo greit=) men hva skal jeg si til fylkeskomunen da? savner dere en switch? ååå..er det du som har bøffa den ja..så tar dem meg i stedet.. håper noen svarer.. cool_boy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå