freke Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Om jeg prøvde å spille av DVD'er på den, så viste den en oppløsning på 480p. Så det du sier er altså at DVD spilleren din fysisk fjernet et antall piksler på skjermen? I så fall så er det naturligvis bemerkelsesverdig. Ofte vil man si at dette er fysisk umulig, og at en skjerm med oppløsning f.eks. 1024x768 kun vil kunne vise bilder med oppløsning 1024x768. Det er også mulig at det skjermen fortalte var hvilket signal den fikk inn, for aldri har jeg hørt om avspillerteknologi som midlertidig kan redusere det fysiske antall piksler på en skjerm. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Freke, ja vi vet at ett 720p eller 1080P plasma eller lcd panel har ett fast antall pixler, og at dette ikke kan endre seg. Og at man derfor kan si at tv'en bestandig viser 1080p bilde selv om innsignalet er 480p, 576i, 720p eller 1080i. Men det viser seg også at ett spill som blir oppskalert fra 720p til 1080p ofte ser bedre ut på ett 1080p panel, enn om tv'en selv skulle gjøre dette. Og i alle tilfeller jeg har vært borti så ser dvd bestandig bedre ut om ps3 eller en dedikert oppskalerings dvd maskin gjør oppskaleringer i stedet for tv'en. Faktisk har jeg ikke hørt om tv'er som gjør denne jobben spesielt tilfredstillende. Lenke til kommentar
freke Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Og i alle tilfeller jeg har vært borti så ser dvd bestandig bedre ut om ps3 eller en dedikert oppskalerings dvd maskin gjør oppskaleringer i stedet for tv'en. Jeg vet at du er glad i å snakke om ps3, men jeg snakker ikke om den konsollen. Jeg har den ikke. jeg kan derfor heller ikke diskutere dens fortreffelighet som DVDspiller. Jeg snakker om xbox360, og det faktum at bildet blir oppskalert; selv om den kobles til skjermen med komponentkabel. Siden, som du sier plasma eller lcd panel har ett fast antall pixler, og at dette ikke kan endre seg. Så bildet blir oppskalert, selv via komponentkabel. Hva ps3 har å vifte med i denne sammenheng, er for meg revnende likegyldig. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Siden temaet er ps3 og xbox 360 så er det vel ikke så vanskelig å skjønne... Og selv om bildet "blir" oppskalert ved bruk av komponent kabel så er dette resultatet dårlig. I forhold til at f.eks. xbox 360 gjør dette internt. Lenke til kommentar
freke Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Og selv om bildet "blir" oppskalert ved bruk av komponent kabel så er dette resultatet dårlig. Nå er det ikke kvaliteten på forskjellige flatskjermers oppskalering jeg snakker om. Jeg korrigerte dette: Det kjipe med DVD-avspillingen til 360'en er at om man har koblet den til TV'en via komponent, så blir ikke bildet oppskalert Om du finner at din skjerm gjør en slett skaleringsjobb eller ikke, kan ikke bli min sak. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Og selv om bildet "blir" oppskalert ved bruk av komponent kabel så er dette resultatet dårlig. Nå er det ikke kvaliteten på forskjellige flatskjermers oppskalering jeg snakker om. Jeg korrigerte dette: Det kjipe med DVD-avspillingen til 360'en er at om man har koblet den til TV'en via komponent, så blir ikke bildet oppskalert Om du finner at din skjerm gjør en slett skaleringsjobb eller ikke, kan ikke bli min sak. Problemet er at det er ingen skjermer som gjør noe bedre enn en slett skaleringsjobb. Om du er så heldig å ha en tv som gjør dette bra så si i fra. Resten av verden vil gjerne høre om dette. Hva er vitsen med gode oppskaleringsmaskiner da. Derfor mener jeg det er tøv å ta det som ett argument at tv'en oppsklarer ved bruk av komponent, når dette er så dårlig at det allikevel ikke betyr noe. Lenke til kommentar
freke Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Problemet er at det er ingen skjermer som gjør noe bedre enn en slett skaleringsjobb. Jeg har faktisk ikke noen problemer med å sende SD signal inn i min skjerm. Og jeg er da ikke den eneste. Her er et sitat ang en sony bravia skjerm: Jeg har en Cambridge Audio DVD-89 og forsøkte å kjøre et oppskalert bilde i1080i til min 40W4000. Dette funket OK, men synes faktisk bildet er best når jeg sender 576i rått inn (også bedre enn 576p). Litt merkelig da jeg trodde CA'en skulle være svært bra på oppskalering av bilde, men det kan se ut som om den interne oppskaleringen (og deinterlacing)i W4000 gjør det enda bedre? Andre som har erfaring med dette? Crazy. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Xboks 360 eller PS3 Hvilke av disse er sonefrie ? Det gjelder både spill og dvd-filmer. Min dvd spiller tok kvelden, og skal kjøpe en ny. Tenkte at den nye kunne like gjerne være en Xboks eller PS3, har en del dvdfilmer fra USA. So langt eg veit, er PS3...: * ...fullstendig sonefri på PS3-spel. * ...ikkje sonefri på PS2-spel. * ...ikkje sonefri på DVD. * ...i utgangspunktet ikkje sonefri på Blu-ray, men mange plater er sonefrie. XBox 360 er so vidt eg veit ikkje sonefri på noko, men nokre spel er sonefrie. Når det gjeld merittane til konsollane som filmavspelarar, trur eg PS3 er det klart beste valget, på grunn av: * Blu-ray-støtte. * HDMI som standard. * Mindre støy. * God oppskalering av DVD. No skal det seiast at eg ikkje veit korleis XBox 360 har utvikla seg på dette området. Eg trur den var temmeleg ussel i starten, men skal ha komt seg veldig mykje. Når det gjeld oppskalering av DVD, kan det gjere biletet vesentleg betre. PS3 gjer ein svært god jobb, betre enn den dedikerte oppskalerande DVD-spelaren eg hadde før. Og berre for ordens skuld: Du treng ikkje "saftig full HD-tv" for å få skikkeleg utbytte av Blu-ray, som det vart antyda tidlegare i tråden. Du vil merke skilnaden på ein ganske ordinær "HD-Ready" TV òg. Uansett, om du har vesentleg behov for å spele av amerikanske DVD-ar, kan det hende at ein dedikert sonefri Blu-ray-/oppskalerande DVD-spelar er eit betre valg. Kay PS.: "Hvilke", ikkje "hvem". Konsollane er berre maskiner (sjølv om det kan verke som dei er meir for enkelte). Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Ja ser ut som at jeg må bytte min 46"w3000! Og hvem vet, kanskje dette er noe som fungerer spesielt for akkurat den dvd spilleren? Poenget er at i 99% av tilfellene er det bedre å ha en dedikert spill med hw eller sw for denne jobben. Lenke til kommentar
lektroluv Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Om jeg prøvde å spille av DVD'er på den, så viste den en oppløsning på 480p. Så det du sier er altså at DVD spilleren din fysisk fjernet et antall piksler på skjermen? I så fall så er det naturligvis bemerkelsesverdig. Ofte vil man si at dette er fysisk umulig, og at en skjerm med oppløsning f.eks. 1024x768 kun vil kunne vise bilder med oppløsning 1024x768. Det er også mulig at det skjermen fortalte var hvilket signal den fikk inn, for aldri har jeg hørt om avspillerteknologi som midlertidig kan redusere det fysiske antall piksler på en skjerm. Jeg skal innrømme at jeg ordla meg litt feil der, men det endrer fortsatt ikke det faktum at 360'en (eller en annen DVD spiller for den saks skyld) kan sende et oppskalert bilde til tv'en din via komponent (for de som lurer, så er det DVD forumet som forbyr dette). Det er det eneste jeg har prøvd å få frem her. Jada, HD tv'er må skalere bildet til sin native oppløsning, men dette blir (nesten) alltid gjort bedre fra DVD spilleren sin side. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Kan slettes ... allerede besvart vil jeg tro Endret 26. august 2008 av Dr.Peedee Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Om jeg prøvde å spille av DVD'er på den, så viste den en oppløsning på 480p. Så det du sier er altså at DVD spilleren din fysisk fjernet et antall piksler på skjermen? I så fall så er det naturligvis bemerkelsesverdig. Ofte vil man si at dette er fysisk umulig, og at en skjerm med oppløsning f.eks. 1024x768 kun vil kunne vise bilder med oppløsning 1024x768. Det er også mulig at det skjermen fortalte var hvilket signal den fikk inn, for aldri har jeg hørt om avspillerteknologi som midlertidig kan redusere det fysiske antall piksler på en skjerm. Jeg skal innrømme at jeg ordla meg litt feil der, men det endrer fortsatt ikke det faktum at 360'en (eller en annen DVD spiller for den saks skyld) kan sende et oppskalert bilde til tv'en din via komponent (for de som lurer, så er det DVD forumet som forbyr dette). Det er det eneste jeg har prøvd å få frem her. Jada, HD tv'er må skalere bildet til sin native oppløsning, men dette blir (nesten) alltid gjort bedre fra DVD spilleren sin side. Du mente sikkert "360'en (eller en annen DVD spiller for den saks skyld) IKKE kan sende et oppskalert bilde til tv'n din via komponent". Skriveleif vil jeg tro.. Og ja, det er jo DVD forum eller noen sånne DVDCCA/CSS restriksjoner som forbyr det, så det er jo ikke 360'ns feil. Microsoft følger påbudene bare. Personlig liker jeg 360'n som spillemaskin, men som DVD spiller synes jeg den er håpløs pga støyen. PS3 er noe bedre der. Endret 26. august 2008 av Dr.Peedee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå