Gå til innhold

Xboks 360 vs PS3 - Hvem av de er sonefrie ?

Scrat78

Anbefalte innlegg

Xboks 360 eller PS3

Hvilke av disse er sonefrie ? Det gjelder både spill og dvd-filmer.

Min dvd spiller tok kvelden, og skal kjøpe en ny. Tenkte at den nye kunne like gjerne være en Xboks eller PS3, har en del dvdfilmer fra USA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PS3 er en veldig bra DVD-spiller, bedre enn min stand-alone DVD-spiller, og i tillegg får du Bluray, som er mye bedre enn DVD.. :-)

Så det kan jeg anbefale, usikker på kvaliteten på DVD-playbacken på 360, men ikke hørt at den er spessielt bra. :-/

Så når jeg ser sone-1 filmer gjør jeg det på PC'en. :)

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Det VIRKELIG kjipe med DVD på 360 er det bråkete drevet.

mulig min 360 bråker mer enn andre, men for meg blir det litt som å se film mens noen støvsuger.

Jeg ble nødt til å kjøpe en DVD spiller utenom.

Bare min mening ;)

Lenke til kommentar

mulig min 360 bråker mer enn andre, men for meg blir det litt som å se film mens noen støvsuger.

Bare min mening ;)

Er noe galt med din 360. Når den spiller dvd er den så godt som helt stille.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

OT er fjernet, hold dere til teamet. Mener du noe er galt i tråden, rapporterer man innleggene. Det siste man skal gjøre er å starte en OT-diskusjon i selve tråden.

(Dette innlegget skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering taes på PM)

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
Det kjipe med DVD-avspillingen til 360'en er at om man har koblet den til TV'en via komponent, så blir ikke bildet oppskalert (med mindre ikke tv'en eller forsterkeren din har en slik funksjon).

Hvis bildet vises på (flat)skjermen, og det ikke vises i en liten rute i midten, er bildet oppskalert. Skjermer som har en gitt oppløsning oppskalerer til sin oppløsning, og viser bildet "fullskjerm". Det spiller ingen rolle hvilken kabel man benytter.

Lenke til kommentar
Det kjipe med DVD-avspillingen til 360'en er at om man har koblet den til TV'en via komponent, så blir ikke bildet oppskalert (med mindre ikke tv'en eller forsterkeren din har en slik funksjon).

Hvis bildet vises på (flat)skjermen, og det ikke vises i en liten rute i midten, er bildet oppskalert. Skjermer som har en gitt oppløsning oppskalerer til sin oppløsning, og viser bildet "fullskjerm". Det spiller ingen rolle hvilken kabel man benytter.

Som jeg skrev.. Om tv'en din greier å oppskalere komponentsignalet er det ikke noe problem, men Xbox'en vil aldri sende et oppskalert bilde via komponent. Bruker du VGA eller HDMI, derimot, så vil den oppskalere for deg.

Lenke til kommentar
Ikkeno dårligere å spille av DVD plater på 360 enn på PS3 helt likt på det området der. PS3 sin fordel er att den har BR som gir betydelig bedre bilde hvis man har ett saftig full HD-tv

Der er jeg uenig. Sitter med både Ps3 og xbox 360, og xbox 360 sin dvd kvalitet er merkbart dårligere enn Ps3 sin. Alt blir blassere og mindre smoothere i bilde, så foretrekker dvd spilleren i PS3, meget mye mer.

Bruker forøvrig HDMI på begge konsoller...

Edit: også er det jo susinga fra xboxen som er merkbart høyere, enn på ps3..

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar
Som jeg skrev.. Om tv'en din greier å oppskalere komponentsignalet er det ikke noe problem,

Og siden alle flatskjermer automatisk oppskalerer/nedskalerer alt til skjermens egen oppløsning (du vil aldri få en annen oppløsning på skjermen enn skjermens egen), så er det altså ingen som noensinne vil komme ut for "problemet med manglende oppskalering". Du vil aldri kunne se et 1080p eller høyere bilde på en 720p skjerm. Men du vil automatisk se et 720p bilde på en 720p skjerm, selv om innsignalet er 576i eller 480p. Uavhengig av kabel. Dette fordi skjermen i dette tilfellet er 720p, og derfor aldri viser annet enn 720p. Av ren teoretisk nyskjerrighet; kan du vise til en skjerm i dag som ikke automatisk oppskalerer ethvert signal til sin egen oppløsning (spesiellt via komponentkabel)?

Lenke til kommentar

Bare min mening ;)

Er noe galt med din 360. Når den spiller dvd er den så godt som helt stille.

Er ikke noe galt med 360'en hans. Er bare at Microsoft bruker 3 forskjellige DVD drev og det ene støyer mer enn de andre.e

Lenke til kommentar
Som jeg skrev.. Om tv'en din greier å oppskalere komponentsignalet er det ikke noe problem,

Og siden alle flatskjermer automatisk oppskalerer/nedskalerer alt til skjermens egen oppløsning (du vil aldri få en annen oppløsning på skjermen enn skjermens egen), så er det altså ingen som noensinne vil komme ut for "problemet med manglende oppskalering". Du vil aldri kunne se et 1080p eller høyere bilde på en 720p skjerm. Men du vil automatisk se et 720p bilde på en 720p skjerm, selv om innsignalet er 576i eller 480p. Uavhengig av kabel. Dette fordi skjermen i dette tilfellet er 720p, og derfor aldri viser annet enn 720p. Av ren teoretisk nyskjerrighet; kan du vise til en skjerm i dag som ikke automatisk oppskalerer ethvert signal til sin egen oppløsning (spesiellt via komponentkabel)?

Tull og tøv.. Den kan være stor forskjell på om tv'en oppskalerer til 720p eller 1080p enn hvis en god dvd oppskalerer gjør det. Slik du sier det så skulle det ikke være forskjell om man bruker en vanlig dvd spiller på tv'en, og en ps3 på samme tv, men det er faktisk forskjell. Stor forskjell.

Lenke til kommentar
Slik du sier det så skulle det ikke være forskjell om man bruker en vanlig dvd spiller på tv'en, og en ps3 på samme tv, men det er faktisk forskjell.

Det er da absolutt ikke det som står skrevet. Det jeg sier er at alle skjermer selv skalerer til sin oppløsning. Altså at

ikke er et særlig reellt tilfelle. Alle skjermer skalerer til sin egen oppløsning uavhengig av om man kobler til med HDMI, komponent eller VGA. Jeg sier visserlig intet om hvorvidt kvaliteten på oppskaleringen er bedre i en gitt skjerm eller om oppskaleringen til 360 er bedre. Kun at bildet blir oppskalert til skjermens oppløsning uansett kabel. Skjermenes individuelle skaleringskvalitet er varierende, så i enkelte tilfeller kan det være ønskelig å la skjermen ta seg av skaleringen. Men skalert blir det i alle fall okke som.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en LG 32LX2R som 360'en min var tilkoblet via komponent og DVD så helt for jævelig ut med komponent. Om jeg prøvde å spille av DVD'er på den, så viste den en oppløsning på 480p. Filmer/serier i 4:3 var også strukket ut og det var faktisk ikke mulig å få den til å vise bildet i skikkelig 4:3 format.

Da jeg byttet til VGA kabel på 360'en, så viste den et perfekt skalert bilde i 720p. 4:3 ble også vist riktig med svarte bokser på siden.

Det samme skjer om jeg bruker komponent på min nåværende projektor (en Sony VPL HS60).

Endret av lektroluv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...